اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

جراحی اقتصادی کشور نیمه کاره رها نشود / تبدیل نوسانات قیمت دلار به فرصت‌های صادراتی

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جراحی اقتصادی کشور نباید با بهانه‌های واهی، متوقف شده و نیمه کاره رها شود، گفت: باید سعی کنیم نوسانات قیمت دلار را به فرصت‌های بی‌بدیل صادراتی تبدیل کنیم.

جراحی اقتصادی کشور نیمه کاره رها نشود / تبدیل نوسانات قیمت دلار به فرصت‌های صادراتی

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، احمد عیرضابیگی ظهر امروز در جمع مردم روستای داران از توابع جلفا، با بیان اینکه دشمن، در دهه‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از وارد کردن هیچ ضربه‌ای به نظام اسلامی، دریغ نکرده است، اظهار کرد: تلاش‌های مختلفی که دشمن در دوره‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برای ضربه زدن به کشورمان وارد کرده است؛ به فرصت‌های ارزشمند خودباوری و پیشرفت هر چه بیشتر کشورمان تبدیل شده است.

عیرضابیگی با اشاره به موقعیت خاص کشورمان در دیپلماسی فعال جهانی افزود: تلاش دشمن برای انزوای سیاسی و اقتصادی کشورمان، از جمله حربه‌هایی است که طی سالیان دراز، برای ضربه زدن به نظام اسلامی به کار گرفته شد؛ اما برگزاری نشست غیرمتعهدها به ریاست و میزبانی جمهوری اسلامی ایران که با شرکت نمایندگان عالی رتبه 120 کشور جهان همراه بود و این تعداد، در واقع، سه چهارم ممالک جهان را شامل می‌شد؛ خط بطلانی بر تلاش بیهوده دشمن بود.

وی همچنین به پیشرفت‌های علمی کشورمان اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های علمی نیز کشورمان پیشرفت‌های غیرقابل انکاری داشته و در نتیجه آنها، جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست رشد و شتاب علمی منطقه را از آن خود کرده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: کنترل پهباد فوق پیشرفته آمریکایی، طراحی هواپیمای رادارگریز و جریان انرژی هسته‌ای در مدار برقی کشور از طریق نیروگاه هسته ای بوشهر، نشان دهنده تبدیل تحریم‌ها و محدودیت‌ها به فرصت‌های بی‌بدیل توسعه و پیشرفت است.

عیرضابیگی در ادامه با بیان اینکه امروز، دشمن، با مایوس شدن از راهکارهای سیاسی و القای محدودیت‌های علمی و فناوری، تحریم‌های اقتصادی را به عنوان تنها حربه باقی مانده، در تسلیم ملت ایران به کار گرفته است؛ تاکید کرد: در این حوزه خطیر نیز باید ساز و کار اقتصادی خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که دشمن را از تاثیر تحریم‌ها، ناامید کنیم.

وی یادآور شد: هشت سال جنگ تحمیلی، با حماسه‌سازی جوانان این مرز و بوم همراه بود و جمهوری اسلامی را به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای، در عرصه جهانی مطرح کرد بنابراین همین روند، باید در جنگ اقتصادی دشمن نیز به کار گرفته شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشورمان باید بر مبنای مقاومت و ایستادگی در برابر نظام سلطه باشد، تصریح کرد: اساس اقتصاد ما، نفت است و دشمن با سوءاستفاده از وابستگی ما به این منبع اقتصادی و قطع خرید آن، سعی در انزوای اقتصادی جمهوری اسلامی دارد؛ بنابراین باید به گونه‌ای عمل کنیم که با تکیه بر درآمد غیرنفتیِ حاصل از سایر فرصت‌های اقتصادی، طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، اقتصاد خود را از وابستگی و تکیه به درآمد نفتی جدا کنیم.

عیرضابیگی ادامه داد: باید به نقطه‌ای برسیم که فرصت تحریم نفت را از دشمن بگیریم و در معاملات نفتی، از موضع قدرت وارد شویم؛ چرا که تنها در این صورت است که می‌توانیم دشمن را دچار انفعال کنیم و با تکیه بر خودباوری و اعتماد بگوییم "این ما هستیم که ساز و کار فروش نفت را تعیین می‌کنیم".

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها، در راستای نیل به همین هدف مهم صورت گرفت و گام اول آن، علی رغم ادعای برخی که اجرای آن را عامل ایجاد تورم و گرانی می‌دانستند، با موفقیت صورت گرفت؛ یادآور شد: تا پیش از آغاز هدفمندی یارانه‌ها، ساز و کار اقتصادی کشورمان به گونه‌ای بود که درآمد حاصل از فروش نفت، به منظور افزایش کیفیت خدمت‌رسانی واحدهای تولیدی و صنعتی به مردم، در اختیار این واحدها قرار می‌گرفت؛ اما تجربه ساز و کار اقتصادی کشورمان نشان داد که اعطای درآمد نفتی به واحدهای صنعتی، در عمل، افزایش خدمت رسانی به مردم را در پی نداشت.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: دولت، بدون اینکه بخواهد درآمد نفتی خود را در اختیار داشته باشد، تاکید دارد که ثروت حاصل از این درآمد، به طور مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد تا از این رهگذر، هیچ واحد دولتی یا غیردولتی، خود را مجاز به فخرفروشی به مردم نداند.

عیرضابیگی ادامه داد: هدفمندی یارانه‌ها، بر این مبنا شکل گرفت که خود مردم، مدیریت ثروت‌شان را بر عهده بگیرند و در عوض، واحدهای صنعتی نیز با ارائه خدمات به قیمت واقعی و افزایش کیفیت خدمت رسانی، در جهت جلب رضایت مردم باشند.

وی با تاکید بر اینکه تحقق اهداف هدفمندی یارانه‌ها بدون حمایت مجلس شورای اسلامی ممکن نیست؛ گفت: در چنین وضعیتی، که گام اول هدفمندی یارانه‌ها، با موفقیت برداشته شد؛ متاسفانه اجرای مرحله دوم این طرح با مخالفت روبه‌رو شد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه متاسفانه در این راستا، برخی دولت را متهم به بهره‌برداری سیاسی از هدفمندی یارانه‌ها کردند؛ خاطرنشان کرد: اتفاقاً این مخالفان اجرای این طرح هستند که با اطمینان از رضایت مردم و اقبال دولت از رهگذر استمرار هدفمندی یارانه‌ها، با اجرای این طرح مخالفت می‌کنند.

عیرضابیگی تصریح کرد: شم اقتصادی مردم ما بسیار قوی است و این امر، حتی در میان نیاکان ما نیز که فاقد تحصیلات تخصصی هستند؛ صادق است.

وی با تاکید بر تحقق شرایط واقعی در ساز و کار اقتصادی کشور، گفت: هدفمندی یارانه‌ها به عنوان جراحی اقتصادی کشور مطرح است؛ بنابراین نمی‌توان چنین جراحی مهم و سرنوشت سازی را با بهانه‌های واهی، به یک باره نیمه کاره گذاشت و دست از آن کشید؛ بلکه باید شرایطی ایجاد شود که این جراحی خطیر، ادامه یافته و با موفقیت به اتمام برسد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نوسانات اخیر ارز و دلار اظهار داشت: ممکن است این سئوال ایجاد شود که «چرا با افزایش قیمت ارز و دلار، قیمت مصارف معمولی خانگی از قبیل ماست و تخم مرغ -که فرآیند تولید آنها در داخل کشور ایجاد می‌شود افزایش می‌یابد»؛ در پاسخ باید گفت، اقتصاد، موجود زنده‌ای است که تمام بخش‌های آن به هم مربوط است؛ بنابراین باید به سمتی پیش برویم که با واقعی کردن ساز و کار اقتصادی کشورمان، شیب موجود در قیمت‌ها را از میان ببریم.

وی با بیان اینکه باید سعی کنیم نوسانات قیمت دلار به فرصت‌های بی‌بدیل صادراتی تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: با افزایش چند برابری قیمت دلار، این فرصت اقتصادی ایجاد شده است که کالایی را که چند سال پیش با دلار هزار تومانی به کشورهای مختلف می‌فروختیم؛ امروز با حدود چهار برابر قیمت، راهی بازار فروش خارجی کنیم و به این ترتیب، ارزآوری حاصل از صادرات را افزایش دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر پیشرفت توام با عدالت گفت: هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یکی از افتخارات دولت مطرح بوده و در راستای کنترل مصرف و توسعه عدالت مورد توجه قرار گرفته است.

عیرضابیگی تاکید کرد: پیشرفتی که متوجه یک قشر محدود باشد و تمام اعضای جامعه را در برمی گیرد عادلانه نیست؛ بنابراین مبنای تلاش دولت در این راستا است که فرصت‌های پیشرفت و توسعه کشور را به طور عادلانه، در نقاط دوردست کشور، مهیا کند.

انتهای پیام/60002/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول