اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ذرت‌کاران شوشتری؛ درمانده میان کارشناسان و جهاد کشاورزی + تصاویر

خبرگزاری فارس: در سال‌جاری مشکلات زیادی برای ذرت‌کاران شوشتری به وجود آمده است و زیان وارد شده به کشاورزان آنها را از کشت‌های دیگر مأیوس کرده است.

ذرت‌کاران شوشتری؛ درمانده میان کارشناسان و جهاد کشاورزی + تصاویر

به گزارش خبر گزاری فارس از شوشتر، در سال‌ جاری پس از هدفمندی یارانه‌ها مشکلات زیادی در کشت و برداشت محصول ذرت در شوشتر ایجاد شد، به طوری که افزایش چشم‌گیر قیمت سوخت و قطعات خودروهای کمباین موجب شد تا کمباین‌های مهاجر به شوشتر به کمتر از 40 درصد همیشه کاهش پیدا کند و براین اساس برداشت ذرت به نصف و در برخی شرایط به کمتر از نصف نیز کاهش پیدا کرد تا نخستین بارندگی آغاز شد و مشکلات ذرت‌کاران نیز پس از باران آغاز شد، به نحوی که پس از گذشت دو ماه هنوز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

*جهاد کشاورزی مقصر است

یک ذرت کار شوشتری در این خصوص می‌گوید: باران برای برداشت ذرت تا حد زیادی مشکل ایجاد نکرده است، مشکل اساسی، وزش بادهای تند و خوابیدگی محصول ذرت در مزارع است.

عبدالرضا منصورنژاد می‌افزاید: زمانی که ذرت دچار خوابیدگی شده و با بارندگی همراه باشد، محصول کاملاً نابود می‌شود، اما مشکل اینجاست که بیمه، این میزان خسارت را به محصول ذرت شوشتر قبول ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: کارشناسان و ارزیابان از محصول ذرت شوشتر بازدید کرده‌اند و به این دلیل بیش از 80 درصد خسارت را برای کشاورزان تأیید کرده‌اند، اما مسئولان در مرکز بدون دلیل و بررسی مزارع کشت ذرت، اقدام به کاهش این میزان کرده و حداکثر 20 درصد خسارت را تأیید کرده‌اند که واقعاً خنده‌دار است.

 

منصورنژاد با اشاره به دیگر مشکلات ذرت‌کاران در شوشتر تصریح می‌کند: در سال‌جاری بذر استفاده شده به قدری بی‌کیفیت بوده است که برداشت ذرت از هر هکتار بین 500 کیلوگرم تا 2.5 تن بوده است؛ در صورتی که استاندارد برداشت ذرت بین 11 تا 12.5 تن در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از جهاد کشاورزی نمی‌شویم، تأکید می‌کند: جهاد کشاورزی حتی به خود زحمت نمی‌دهد که از مزارع ذرت بازدید کند و این خود موجب ناراحتی و مأیوس شدن کشاورزان شده است.

این ذرت‌کار شوشتری عنوان می‌کند: در سال‌جاری به دلیل زمانبر شدن برداشت محصول ذرت و بررسی‌های انجام شده برای تعیین میزان خسارت از سوی بیمه کشت پاییزه که باید گندم کشت می‌کردیم را از دست داده‌ایم و این خود زیان مضاعفی به کشاورزان وارد کرده است.

*خسارت زیاد است

تعیین خسارت برای کشاورزان ابتدا از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی مشخص می‌شود و سپس باید از سوی بیمه تأیید شود؛ مدیر جهاد کشاورزی شوشتر نیز در این‌باره وارد شدن خسارت به محصول ذرت را تائید می‌کند و می‌گوید: خسارت محصول ذرت بیش از 800 میلیون تومان بوده است.

نادر پوررکنی درباره دلیل این مشکلات یادآور می‌شود: تندبادها و بارش‌های باران بی‌امان در هفته‌های گذشته باعث شده تا محصول ذرت شهرستان شوشتر دچار خسارت جدی شود و به این دلیل کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه باشند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شوشتر تأکید می‌کند: برداشت محصول از اراضی زیرکشت رفته ذرت به طور میانگین 6.2 تا 7.5 تن در هر هکتار است و پیش‌بینی می‌شود 13.2 هزار تن محصول ذرت در این شهرستان از مزارع برداشت شود.

آنچه در این بین مغفول مانده است، خسارت زیادی است که به کشاورزان وارد شده است و بیمه نیز حتی بخشی از این خسارت را برعهده نگرفته است؛ از طرفی دیگر، کشاورزان برای ارزیابی اراضی خسارت دیده هنوز محصول خود را از زمین زراعی جمع‌آوری نکرده‌اند و کشت گندم را نیز از دست داده‌اند و این خود خسارتی دیگر به عنوان عدم‌النفع کشت به کشاورزان وارد کرده است که کسی پاسخگوی نحوه پرداخت آن به کشاورزان نیست.

 ******************

   گزارش: مجتبی نارنج پور

   ***************

انتهای پیام/72006/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول