اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد

رشد تولید محصولات کشاورزی در یزد با وجود کمبود آب

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد گفت: با وجود کمبود آب و خشکسالی چند سال اخیر، تولید محصولات کشاورزی در استان یزد رشد چشم‌گیری داشته است.

رشد تولید محصولات کشاورزی در یزد با وجود کمبود آب

سیدجمال سجادی پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: استفاده از نهال و بذور مقاوم و پربازده و ترویج و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای و ... نه تنها با کاهش تولید محصولات کشاورزی مواجه نشده است، بلکه در بیشتر محصولات با بهبود عملکرد و افزایش چشم‌گیر این تولیدات مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: در بخش زراعت طی 10 سال گذشته با وجود منفی بودن متوسط رشد سالیانه در سطح زیر کشت، در تولید محصول از متوسط رشد سالانه نزدیک به دو درصد برخوردار بوده‌ایم.

سجادی پور عنوان کرد: در بخش باغبانی در همین مقطع با متوسط رشد سالانه 1.6 درصد در سطح زیرکشت در تولید محصول شاهد رشد متوسط سالانه 3.6 درصد بوده‌ایم همچنین افزایش سه برابری در سطح زیرکشت و 3.5 برابری در تولید محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و حدود چهار برابر در سطح کشت و هشت برابر در تولید محصولات گلخانه‌ای بوده‌ایم.

وی همچنین از ایجاد بالغ بر 12 هزار شغل و ایجاد شش باب مجتمع گلخانه سبزی و صیفی در سطح استان خبر داد و بیان داشت: این اقدامات از شاخص‌های بخش کشاورزی استان یزد در سال‌های اخیر است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی از ادغام دو سازمان جهاد سازندگی و کشاورزی در سال 1379 با هدف توسعه پایدار بخش کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی شکل گرفت که جهاد سازندگی در بدو پیروزی انقلاب در راستای محرومیت‌زدایی و آبادانی روستاها  که مهد کشاورزی بودند، تاسیس شد و با گسیل نیروهای جوان و مشتاق برای سازندگی به روستاها، روستا و روستائیان تولدی دوباره یافتند.

سجادی‌‌پور عنوان کرد: از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی نیز با پیروزی انقلاب، استقلال و خودکفایی کشور به ویژه کشاورزی را وجه همت خود قرار دادند، اما با ادغام جهاد سازندگی و کشاورزی، بخش کشاورزی جان تازه‌ای گرفت و امروز با وجود محدودیت‌های اقلیمی و خشکسالی متوالی نه تنها بالاترین نرخ بهره‌وری را در سطح کشور در اختیار دارد بلکه توانسته در بسیاری از محصولات رتبه‌های برتر و ممتازی همچون رتبه اول در تولید رناس، دوم در تولید پسته، سوم در محصولات گلخانه‌ای و زعفران و پنجم در تولید انار و بادام همچنین رتبه اول در تولید گوشت بلدرچین و کبک، تولید سرانه گوشت مرغ، ایجاد مجتمع‌های دام و طیور و آبزیان و رتبه ششم در تولید گوشت مرغ در سطح ملی را به خود اختصاص دهد.

وی بیان کرد: بخش کشاورزی استان یزد در مقایسه با سال‌های قبل از انقلاب با به کارگیری شیوه‌های نوین و بهره‌برداری بهینه از منابع تولید همچنین تلاش و همت کشاورزان و تولیدکنندگان سختکوش خود توانسته از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار شود چنانچه میزان تولید در بخش زراعت و باغبانی با متوسط رشد سالانه حدود هشت درصد از 67 هزار تن در سال 57 به 900 هزار تن در سال 90 یعنی به بیش از 13 برابر رسیده است.

سجادی‌پور عنوان کرد: این جدا از 300 هزار و 436 تن محصولات گلخانه‌ای است که بعد از انقلاب و از سال 1374 تولید آن در استان یزد آغاز شده است.

* رشد و افزایش محصولات دامی در استان یزد

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد محصولات دامی استان، اظهار داشت: در بخش دام با ایجاد ظرفیت جدید تولید صنعتی و عملیات اصلاح نژادی، صرف‌نظر از بهره‌برداری بهینه از عوامل تولید، ارتقاع سطح بهره‌برداری را موجب شده است که به موجب آن در تمامی محصولات دامی همچون شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و ... شاهد چند برابر شدن میزان سرانه تولید نسبت به سال 57 هستیم.

وی ادامه داد: حتی بعضی از محصولات مثل بلدرچین، کبک، بوقلمون، ماهی و... تولید آن از بعد از انقلاب در استان آغاز شده و توسعه یافته است.

وی افزود: در بخش دام، گرچه با کاهش شدید دام‌های مولد در سال‌های اخیر به دلیل تداوم خشکسالی و سرمازدگی و افزایش قیمت خوراک دام مواجه بوده‌ایم و این امر موجب کاهش بعضی محصولات دامی مثل شیر و گوشت قرمز شده است اما در بیشتر محصولات نظیر گوشت سایر ماکیان، ماهی، تخم مرغ و ... شاهد رشد قابل توجهی بوده‌ایم.

* رشد تولیدات کشاورزی و اقتصاد مقاومتی

سجادی پور گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر برای کشور به وجود آمده است همچنین بر اساس فرمایشات رهبری، تنها راه مقابله کشور با این وضعیت یعنی مقاومت در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان، اقتصاد مقاومتی است.

وی یادآور شد: مهمترین و اصلی‌ترین مؤلفه تحقق اقتصاد مقاومتی، تامین و امنیت غذایی برای همه آحاد جامعه است و نخستین گام در این راستا رونق و خودکفایی بخش کشاورزی و رشد و افزایش تولید محصولات به ویژه محصولات استراتژیک کشاورزی است که بخش کشاورزی از ظرفیت و امکانات خوبی در زمینه تامین امنیت غذایی کشور و خودکفایی در این حوزه برخوردار است.

انتهای پیام/2426/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول