اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

هدف لاوروف از سفر به قاره آفریقا تقویت مواضع روسیه است

خبرگزاری فارس: توسعه همکاری‌های اقتصادی و تقویت اعتبار و نفوذ روسیه در قاره آفریقا در مرکز توجه مذاکرات وزیر امور خارجه این کشور در جریان سفر دوره‌ای وی به کشورهای الجزایر، آفریقای جنوبی، موزامبیک و گینه قرار دارد.

هدف لاوروف از سفر به قاره آفریقا تقویت مواضع روسیه است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته سفر دوره‌ای خود به چند کشور قاره آفریقا را از الجزایر آغاز کرد که به گفته منابع خبری در دستگاه دیپلماسی روسیه باید اعتبار و نفوذ این کشور را در جهان عرب، قاره آفریقا و حوزه دریای مدیترانه و بطور کلی عرصه سیاست بین‌الملل را تقویت کند.

توجه اصلی در مذاکرات لاوروف با رهبران کشورهای الجزایر، جمهوری آفریقای جنوبی، موزامبیک و گینه، توسعه همکاری‌های اقتصادی و همچنین حل بحران در کشور مالی و مناقشه سوریه خواهد بود.

لاوروف آخرین بار در ماه مه سال 2011 به الجزایر سفر کرده بود که در آن زمان اوضاع در لیبی با توجه به آغاز عملیات نظامی ناتو علیه نظامیان رژیم "معمر قذافی"، در مرکز توجه مذاکرات وی قرار داشت.

اکنون نیز سفر وزیر خارجه روسیه به الجزایر مصادف با مناقشه نظامی در کشور مالی و عملیات نظامی فرانسه در این کشور شده است، ضمن اینکه قضیه گروگانگیری ماه ژانویه در الجزایر نیز به وخامت اوضاع در منطقه افزوده است.

"میخائیل مارگلییف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در مسائل مربوط به قاره آفریقا که در این سفر لاوروف را همراهی می کند، در گفت‌وگو با خبرنگار این روزنامه یادآور شد: دولت الجزایر سال‌هاست که در حال مبارزه با گروه‌های تندرو در داخل این کشور است و به همین دلیل بسیار علاقه دارد تا گروه‌های مسلح تند رو در کشور مالی از هم پاشیده شوند.

این دیپلمات بلندپایه افزود: ضمن اینکه روند تحولات سیاسی «بهار عربی» در کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هم که مواضع مسکو و الجزیره در مورد آن بر یکدیگر منطبق است، نیز در مرکز توجه مذاکرات قرار دارد.

به نوشته این روزنامه، البته مسائل مورد مذاکره لاوروف تنها محدود به تحولات سیاسی منطقه نیست. الجزایر بطور مرسوم یکی از شرکای بزرگ تجاری روسیه در قاره آفریقا است و توسعه همکاری‌های اقتصادی نیز مورد توجه هر دو کشور قرار دارد.

پیشبرد منافع اقتصادی روسیه در قاره افریقا در سایر اهداف سفر وزیر خارجه این کشور، یعنی جمهوری آفریقای جنوبی، موزامبیک و گینه نیز دنبال می‌شود.

کارشناسان اطمینان دارند که عدم رضایت برخی کشورهای آفریقایی از مداخله غرب در حل و فصل سیاسی و نظامی بحران‌های منطقه، این امکان را به مقامات مسکو می‌دهد تا به تقویت مواضع خویش و بهبود اعتبار خود در این قاره بپردازند.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول