اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی:

مسئولان آذربایجان‌غربی نسبت به میراث معنوی بی‌توجه هستند

خبرگزاری فارس: مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: مسئولان فرهنگی آذربایجان‌غربی نسبت به میراث معنوی بی‌توجه هستند.

مسئولان آذربایجان‌غربی نسبت به میراث معنوی بی‌توجه هستند

داریوش علیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: هر جا سخن از قومیت ترک بوده ‌نام عاشیق‌ها نیز بر زبان بوده است.

وی با اشاره به اینکه عاشیق‌ها توانسته‌اند از ارزش‌های قومی و دینی خود حفظ و صیانت کنند، افزود: عاشیق‌ها در طول زمان نه تنها در مراسم‌های عروسی، بلکه در جنگ‌ها نیز به عنوان مبلغ و به وجد آورنده رزمندگان حضور می‌یافتند.

وی تصریح کرد: همواره تبلور شریعت و احکام دین در اشعار عاشیق‌ها نمودار بوده که امروزه دیگر از حالت عرفانی و معنوی خود دور شده است.

علیزاده با بیان اینکه مسئولان استان فقط به میراث تاریخی توجه دارند، گفت: موسیقی عاشیقی، میراث معنوی و شفاهی شهر ارومیه بوده و باید نسبت به این هنر اصیل توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه صیانت از میراث شفاهی استان تنها وظیفه حوزه هنری نیست، تصریح کرد: شهر ارومیه دارای یک سبک موسیقیایی خاص عاشیقی بوده که در دنیا بی‌نظیر است و نباید به راحتی به فراموشی سپرده شود.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: عاشیق درویش را می‌توان از بنیان‌گذاران مکتب موسیقی عاشیقی در استان دانست و اگر اکنون هم نامی از این موسیقی بر جای مانده به همت شاگردان این استاد است.

علیزاده با بیان اینکه حوزه هنری درصدد است تا موسیقی عاشیقی ارومیه را به حالت نت درآورد، گفت: امیدواریم با انجام این کار این سبک خاص و اصیل موسیقی را بین‌المللی کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسل جوان تمایلی به موسیقی عاشیقی ندارند، گفت: صدا و سیما به خوبی نتوانسته است این موسیقی را به مردم معرفی کند و برنامه‌های کارشناسی در این زمینه برگزار نشده است.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: نوع پوشش عاشیق‌ها نیز در طول زمان تغییر کرده و از حالت مردمی و ساده به صورت نظامی درآمده است که این نیز نمود مناسبی در اذهان عمومی مردم ندارد.

انتهای پیام/61001/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول