اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون ثبت احوال قم خواستار شد

رعایت قوانین مدنی در ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

خبرگزاری فارس: معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال استان قم با اشاره به موضوع ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی گفت: در صورت اینکه قوانین مدنی در این ازدواج‌ها رعایت نشود مشکلات متعددی به وجود می‌آید.

رعایت قوانین مدنی در ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

خلیل مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به مسئله ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی گفت: در صورت ازدواج عادی و غیر رسمی زنان ایرانی با مردان خارجی برای فرزندان ماحصل این ازدواج امکان صدور مدارک هویتی توسط ثبت احوال امکان‌پذیر نبوده و این مسئله دارای منع قانونی خواهد بود.

وی افزود: افراد غیرایرانی به دلیل محدودیت‌های اجتماعی از قبیل اقامت قانونی، تحصیل در مدارس ایرانی، مسایل آموزشی،‌ بهداشت و بیمه اجتماعی پس از ازدواج با زنان ایرانی موجب بروز ناهنجاری‌های متعدد و وقوع جرائم مختلف در اجتماع می‌شوند.

ضرورت اخذ پروانه ازدواج قانونی

معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال استان قم در ادامه با تاکید بر ضرورت اخذ پروانه زناشویی برای این نوع ازدواج‌ها اظهار کرد:‌ چنانچه این ازدواج‌ها به صورت رسمی انجام گرفته باشد واقعه ولادت فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها به ثبت رسیده و برابر ماده واحده مصوب مجلس در سال 1385 پس از رسیدن به سن 18 سالگی و تشکیل پرونده در دفتر اتباع خارجه استانداری برای آنان شناسنامه صادر خواهد شد.

مرادی تصریح کرد: بانوان ایرانی که بدون رعایت قوانین و مقررات مربوطه و مشاوره‌های حقوقی اقدام به ازدواج‌های شرعی با اتباع بیگانه می‌کنند با برخی مشکلات حقوقی نظیر نبود ضمانت‌نامه قانونی و رسمی برای پایبندی زوج به ادامه زندگی و پرداخت نفقه، نامشخص بودن وضع حضانت فرزندان در صورت فوت زوج یا زوجه، بلاتکلیفی وضع هویتی فرزندان، پیگیری نکردن مسائل حقوقی و اقامه دعوی از سوی زوجه علیه زوج به سبب ثبت نشدن ازدواج و... روبه‌رو خواهند شد.

وی به افزایش این گونه ازدواج‌‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: علل و انگیزه افزایش این گونه ازدواج‌ها شامل عواملی از قبیل آسان بودن شرایط، تمایل به تحصیل، تابعیت و ماندگاری در ایران و سکونت اتباع خارجی در بافت اجتماعی، شهری و روستایی در کنار شهروندان ایرانی است.

عدم آگاهی از قوانین مدنی مهمترین عامل ازدواج غیرقانونی 

معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال استان قم عنوان کرد: عدم آگاهی افراد از قوانین و مقررات از مهمترین علل بروز این گونه ازدواج‌ها بوده که بیشتر در بین قشرهای آسیب پذیر جامعه شایع است.

مرادی گفت: مطابق موازین قانونی هرگاه زن ایرانی بخواهد با مرد خارجی ازدواج کند باید با مراجعه به مراجع مربوطه از جمله اداره امور اتباع مهاجرین خارجی نیروی انتظامی و استانداری ضمن ارائه درخواست ازدواج رسمی و ارائه مدارک اقامتی و معتبر زوج، با رعایت موازین قانونی موضوع ماده 1060 قانون مدنی نسبت به ثبت ازدواج رسمی اقدام کرده تا ثبت ولادت و صدور گواهی ویژه اتباع بیگانه موضوع تبصره ماده 13 قانون ثبت احوال برای فرزندان زیر 18 سال آنها فراهم شود.

انتهای پیام/78007/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول