اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

آسمان شب کرمانشاه بدون رصدخانه

خبرگزاری فارس: یکی از موضوعاتی که در زمینه نجوم در شهر کرمانشاه مطرح است، عدم وجود یک رصدخانه برای جوانان علاقه‌مند به نجوم است.

آسمان شب کرمانشاه بدون رصدخانه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، از همان کودکی به آسمان علاقه‌مند می‌شویم و شب‌ها در دل سیاه آسمان به‌دنبال پرنورترین ستاره می‌گردیم تا آن‌را به سرنوشت خود نسبت ‌دهیم و آن‌قدر چشم به روشن و خاموش‌شدن ستاره‌ها می‌دوزیم تا خواب به سراغ چشمانمان بیاید.

چه پیر چه جوان، همه و همه آسمان و عظمت و زیبایی‌هایش را دوست دارند و کمتر کسی است که مسحور این عظمت نشود.

یکی از موضوعاتی که در زمینه نجوم در شهر کرمانشاه مطرح است، عدم وجود یک رصدخانه برای جوانان علاقه‌مند به نجوم است، رصدخانه‌ای که سال‌ها قول احداث آن از طرف مسئولان بر روی مرتفع‌ترین نقطه پارک‌شیرین داده شده ولی تاکنون اقدامی در راستای احداث آن صورت نگرفته است.

با وجود تمام مشکلاتی که در زمینه نجوم در انجمن کرمانشاه وجود دارد، باز هم هر هفته جوانان علاقه‌مند کرمانشاهی برای آگاهی یافتن از اخبار نجومی دور هم جمع می‌شوند و به بررسی موضوعات مربوطه می‌پردازند، جوانانی که از بین تمام سرگرمی‌ها و تفریحات مربوط به سن خود، علم نجوم را انتخاب کرده‌اند و با وجود کمبود امکانات در شهر، هر از چند گاهی چه به‌صورت موقت و چه دائم، به این انجمن روی می‌آورند.

هانیه صمدی یکی از اعضای انجمن نجوم کرمانشاه، به نبود مکانی دائمی برای تشکیل گردهمایی‌های نجومی، اشاره کرد و گفت: در این انجمن به‌منظور استفاده تمامی علاقه‌مندان بیشتر به نجوم آماتوری پرداخته می‌شود، ولی به‌دلیل کمبود امکانات رصدخانه و تلسکوپ حرفه‌ای در اختیار اعضای حرفه‌ای انجمن قرار نمی‌گیرد.

صمدی با تاکید بر اینکه اصطلاح نجوم آماتوری تنها برای تازه‌کارها به عرصه نجوم کاربرد ندارد، اظهار کرد: علاقه‌مندان به نجوم لازم نیست که حتما در این رشته به‌تحصیل بپردازند و می‌توان از نجوم آماتوری شروع به فعالیت کرد.

محسن نوروزی، یکی دیگر از اعضای انجمن نجوم کرمانشاه، با اشاره به‌اینکه به‌دلیل علاقه و سرگرمی در انجمن‌های نجومی شرکت می‌کند، افزود: در نجوم آماتوری بیشتر به کارهای رصدی پرداخته می‌شود و من با پزشک و معلمانی آشنا هستم که در کنار حرفه‌ی خود، به نجوم آماتوری می‌پردازند.

نوروزی ادامه داد: رئیس انجمن نجوم کرمانشاه، پزشکی است که سال‌ها در کنار طبابت خود، به‌دلیل علاقه و کمرنگ‌نشدن این علم در شهر، هر هفته جوانان علاقه‌مند کرمانشاهی را دور خود جمع می‌کند و به بررسی اخبار و مسائل نجومی می‌پردازد.

این عضو انجمن نجوم کرمانشاه با تاکید بر اینکه پرداختن به نجوم حرفه‌ای به تحصیلات در این زمینه نیاز دارد، افزود: منجمان حرفه‌ای پس از اتمام تحصیلات و گذراندن واحدهای مورد نیاز، به جر‌گه‌ پژوهش‌گران و منجمان حرفه‌ای می‌پیوندند و این انجمن به‌صورت علمی و غیرحرفه‌ای به بررسی مسائل نجومی می‌پردازد و مرکز خوبی برای افراد علاقه‌مند به نجوم است.

محمدعلی خدایاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با ابراز ناخرسندی از اینکه بارها در مورد مشکلات انجمن نجوم کرمانشاه با وی مصاحبه شده ولی تاکنون از طرف مسئولان مربوطه هیچ ترتیب اثری داده نشده، ادامه داد: احداث رصدخانه بر روی پارک شیرین کرمانشاه بحثی است که از سال‌ها قبل مطرح شده و با وجود وعده مسئولان، اقدامی در راستای احداث آن صورت نگرفته است.

خدایاری نبود مکان دائمی برای برگزاری جلسات دائمی نجوم را از مشکلات این انجمن دانست و تاکید کرد: متاسفانه مکان دائمی برای افراد دعوت شده از طرف انجمن برای برگزاری کلاس‌ها نداریم و بارها اتفاق افتاده که مکان برگزاری کلاس‌ها توسط ارگان یا سازمانی خاص برای برپایی جلسات اشغال می‌شود.

رئیس انجمن نجوم کرمانشاه با اشاره به اینکه این انجمن فعالیت خود را از سال 75 در کرمانشاه شروع کرده، اعلام کرد: فعالیت‌های انجمن نجوم به‌دلیل استفاده تمامی علاقه‌مندان به‌صورت آماتوری و در بیشتر در زمینه ستاره‌شناسی برای خواهران و برادران برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کم‌ترین دستاورد علم نجوم برای افراد استفاده از آن به‌عنوان سرگرمی و دیدن آسمان است، تصریح کرد: بررسی خبرهای نجومی و هماهنگی برای برنامه رصدی هفته، بارش شهابی و مشاهده کسوف و خسوف از دیگر برنامه‌های این انجمن است.

گفتنی است، مسئولان مربوطه حاضر به پاسخ‌گویی در این زمینه به خبرنگار فارس نشدند و همچنان سرنوشت این رصدخانه در ابهام قرار دارد.

---------------------------------

گزارش از زهره کریم‌زاده

انتهای پیام/2700/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول