اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رائفی‌پور:

آمریکا از مصرف‌گرایی ایران به نفع خود بهره‌برداری می‌کند

خبرگزاری فارس: یک محقق و پژوهشگر کشوری با اشاره به مصرف‌گرا بودن ایران گفت: آمریکا با اعمال سیاست اصلاح الگوی مصرف، تا یک سال دیگر، نیازی به خرید نفت ایران ندارد چرا که مجبوریم میزان منابع موجود را فقط در داخل مصرف کنیم.

آمریکا از مصرف‌گرایی ایران به نفع خود بهره‌برداری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی‌اکبر رائفی‌پور در همایش «نقدی بر سبک زندگی غربی» در همدان، سبک زندگی را مجموعه‌ای از رفتارها، گفتارها و پندارهای یک فرد دانست و اظهار داشت: این موضوع نشأت گرفته از چگونگی ارزش‌های درونی یک فرد است.

وی با بیان اینکه نوع ارزش‌های فردی هرکس سبک زندگی او را می‌سازد، گفت: فردی که معتقد به خدا، معاد و آخرت باشد به طور قطع در زندگی خود توجه به مباحث ارزشی را نیز در دستور کار خود دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات ایران و آمریکا سبک زندگی هر فرد را تابع نوع تفکر و ارزش‌های آن دانست و ادامه داد: جهان‌بینی هر فردی اصلی‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده سبک زندگی افراد است.

وی نوع نگاه به خدا را در ادیان مختلف سبب تفاوت جهان‌بینی آنان خواند و ابراز داشت: خدا یکی است اما تفاوت در پندار از خدا باعث شده نوع رفتار در هر دینی متمایز از سایر ادیان باشد.

* دشمن در پی تغییر سبک زندگی ایرانی است

رائفی‌پور با بیان اینکه دشمن برای تغییر سبک زندگی ایرانی برنامه‌های وسیعی را تدوین کرده است، ادامه داد: تغییر خدا در هر دین، منجر به تغییر در سبک زندگی می‌شود که دشمن این امر را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ابراز داشت: برای مثال می‌توان به سبک زندگی یهودیان اشاره‌ای داشت به این معنا که در کتاب تحریف شده تورات آمده پیروان یهود هر گناهی هم انجام دهند خدا مجبور است آنها را به بهشت ببرد، پس این جهان‌بینی باعث فراوانی در انجام گناه بدون ترس از خدا می‌شود.

* غرب خواهان تغییر در نوع نگاه به خدا با هدف تغییر سبک زندگی

این محقق و پژوهشگر برجسته تأکید کرد: دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که برای تغییر سبک زندگی پیروان شیعه اثنی  عشری باید خدای آنها را تغییر داد و به همین منظور می‌بینیم که بیشترین هجمه رسانه‌ای نظام سلطه مربوط به خداست.

وی اظهار داشت:‌ القای تصورات افراط و تفریطی در مورد خدا در ذهن افراد می‌تواند مشکل‌ساز شود که دشمن با تمرکز بر روی این قضیه به دنبال تحقق اهداف خود است.

رائفی‌پور در ادامه سخنانش با اشاره به داستان کشتی گرفتن یعقوب با خدا در کتاب تحریف شده یهودیان افزود: در این داستان مضحک، خدا به خاطر اینکه باید قبل از طلوع فجر به آسمان برود کشتی را به یعقوب واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه وهابیت نیز برگرفته از یهودیت است، گفت: در این فرقه نیز خدا قبل از طلوع فجر به زمین می‌آید و بعد از جمع کردن حاجت‌ها به آسمان می‌رود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در پاسخ به این ادعاهای مضحک و خنده‌دار باید گفت این خدا اصلاً نمی‌تواند بالا برود چون همیشه یک طرف کره زمین شب است.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال تغییر تفکر شیعیان است، ابراز داشت: طرح برخی مباحث مانند اینکه «کافیست دلت پاک باشد، دیگر لازم نیست نماز بخوانی» و مسائلی از این دست، همه و همه ریشه در این تلاش برای تغییر افکار دارد.

رائفی‌پور با بیان اینکه افراط و تفریط‌ها در وجود خدا در غرب باعث ایجاد جریانات افراط‌گونه و تفریط‌گونه شد، ادامه داد: از آن جا که سبک زندگی غرب برخاسته از فطرت انسان‌ها نبود در هر برهه‌ای از زمان به دلیل دوری از اعتدال مشکل‌ساز شده است.

وی ابراز داشت: تفریط در میل جنسی در دین تحریف شده مسیحیت، یک جا باعث حرام دانستن ازدواج راهبه‌ها و کشیش‌ها می‌شود و در جایی دیگر به دلیل افسارگسیختگی این میل، افراط در این قضیه و جولان آن در جامعه را شاهد هستیم.

این محقق برجسته کشور ادامه داد: این افراط و تفریط‌ها در غرب باعث شد که هیتلر 14 هزار معلول را با این دیدگاه که آنها ژن انسانی را خراب می‌کنند، بکشد و در این میان به موضوعی چون روح و شأن انسانی بی‌توجه باشد.

* سبک زندگی اسلامی مبتنی بر اعتدال

وی سبک زندگی اسلامی را مبتنی بر اعتدال دانست و ابراز داشت: افراط و تفریط‌ها باعث به هم ریختگی سبک زندگی می‌شود در صورتی که با اعتدال نظم خاصی بر روند زندگی افراد حاکم خواهد بود.

رائفی‌پور با بیان اینکه غرب با ساخت انیمیشن‌های خاص به دنبال تغییر فکر و ذهن کودکان است، افزود: وجود سه عنصر «شهوت»، «غضب» و «وهم و خیال» در این برنامه‌ها ذهن مخاطب را به سمت و سوی دلخواه تولیدکننده می‌کشاند.

وی با بیان اینکه این فیلم‌ها با این عناصر زمینه‌ساز ایجاد روحیه‌ای خشن و بی بند و بار در افراد می‌شود، تأکید کرد: اگر مسائل بازدارنده‌ مانند دین، عاشورا، ماه رمضان و... در ایران نبود وضعیت ما نیز به مانند کشورهایی چون آمریکا می‌شد که در عرض چند ساعت یک مدرسه با خشونت یک فرد به خاک و خون کشیده می‌شود.

* زیر سئوال بردن معاد با هدف تغییر سبک زندگی

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات ایران و آمریکا القای ذهنی نبود معاد و آخرت را از دیگر ابزار تغییر سبک زندگی انسان از سوی غرب دانست و ابراز داشت: امروزه شبکه‌های ماهواره‌ای با پخش فیلم‌هایی چون «سالوادور» و طرح مسئله تناسخ در پی زیر سئوال بردن معاد است.

وی با بیان اینکه دشمن در پی تغییر ارزش‌ها در ایران است، تأکید کرد: باید مراقب این دسیسه بود چرا که شبکه‌های ماهواره‌ای با تغییر نظام ارزش‌های دینی در بین افراد جامعه در پی تغییر سبک زندگی مردم مسلمان هستند.

رائفی‌پور از افزایش طلاق در جامعه‌ ایرانی بعد از راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای سخن گفت و ادامه داد: در فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای مانند فارسی‌وان، وجود رابطه نامشروع، رابطه جنسی، خیانت، تجاوز و مسائلی از این دست برای مخاطب عادی جلوه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی قبح گناه شکسته شود، انجام آن نیز عادی می‌شود، تأکید کرد: وجود موضوعاتی چون «سکس با محارم» در اینترنت یکی از فجایع اخلاقی است که دشمن از این راه نیز در صدد تغییر افکار افراد است.

* عرف‌های غلط از جامعه زدوده شود

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برخی عرف‌های غلط در جامعه را باید از پیکره آن زدود، اظهار داشت: عرف هر جامعه‌ای نیز می‌تواند از دیگر علل شکل‌گیری سبک زندگی یک جامعه باشد پس باید عرف‌های درست را حفظ و عرف‌های غلط را کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه ایران کشوری مصرف‌گراست، این نوع از سبک زندگی را ویرانگر قلمداد کرد و افزود: ما باید با اصلاح سبک زندگی خود و دوری از مصرف‌گرایی علاوه بر حفظ انرژی و منابع خدادادی برای آیندگان، الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی باشیم.

رائفی‌پور ادامه داد: آمریکا با اصلاح الگوی مصرف در کشورش و دیگر کشورهای همسو با سیاست‌های خود در پی مقابله با ایران است به این صورت که با این روش می‌خواهند دنیا را از خرید نفت ایران بی‌نیاز و ضربه بزرگی به این کشور بزند.

وی افزود: با تداوم مصرف فزاینده انرژی در ایران از یک سو و سیاست‌های آمریکا در اصلاح الگوی مصرف از سوی دیگر، تا یک سال آتی، اصلاً نیازی به خرید نفت ایران از سوی غرب احساس نمی‌شود چرا که مجبور خواهیم بود میزان منابع موجود را فقط در داخل مصرف کنیم.

* دغدغه امروز ما نباید مصرف‌گرایی می‌بود/ لزوم پرداختن به مسائل کلان

این پژوهشگر برجسته با بیان اینکه رهبری بارها و بارها به مردم و مسئولان نسبت به اجرای اصلاح الگوی مصرف گوشزد کرده‌اند، گفت: ما بعد از سی و چند سال انقلاب، امروز نباید سخن از مصرف به اندازه انرژی می‌کردیم بلکه باید به سطحی می‌رسیدیم که انقلاب ما در اکثر کشورها ریشه دوانیده بود و سخن از این می‌شد که برای مثال در فلان کشور کسی که مسئولیت می‌پذیرد چه قدر با سیاست‌های اسلامی سازگار است.

وی با بیان اینکه امروز نباید شاهد اختلاف در بین مسئولان بودیم، بلکه باید منویات رهبری کامل و جامع اجرایی می‌شد، اظهار داشت: هرکس در هر منصب و جایگاهی که قرار دارد باید نسبت به انجام مطلوب وظایف خود در زمینه تحقق فرمایشات رهبری اقدام کند تا شاهد ایجاد جامعه‌ای پویا و متعالی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باشیم.

انتهای پیام/89002/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول