اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه گیلان:

دانشگاه‌ها‌ نیازمند اصلاح ساختاری هستند

خبرگزاری فارس: مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه گیلان انجام اصلاحات نرم‌افزاری و ساختاری در دانشگاه‌ها را ضروری دانست.

دانشگاه‌ها‌ نیازمند اصلاح ساختاری هستند

حجت‌الاسلام سعید مهدوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تاکید بر ضرورت اهمیت تبیین نقش و اصالت دانشگاهیان در ایجاد تمدن بزرگ اسلامی، اظهار کرد: تلاش در مسیر اسلامی کردن دانشگاه‌ها مجاهدتی بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه میزان موفقیت در تبیین اهداف امری نسبی است، افزود: تبیین تمدن بزرگ اسلامی به عوامل بسیاری وابسته است.

*رسالت دانشگاه فعالیت در مسیر پیشرفت تمدن اسلامی است

این مسئول، دین مبین اسلام را دارای قابلیت‌های تأمین نیازهای مشروع و آبادی دنیا پیش از ورود به آخرت دانست و تصریح کرد: دنیا مزرعه آخرت است و اگر در دنیا خوب کشت نکنیم در آخرت برداشت مناسبی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ساختار و مبانی زندگی دنیوی باید طبق اصول دینی باشد، اضافه کرد: اگر ساختار زندگی دنیوی بر اساس اصول اسلامی نباشد عاقبت خوبی نصیب انسان نمی‌شود.

مهدوی رسالت کنونی اهل علم و دانشگاه را فعالیت در مسیر تمدن‌سازی و پیشرفت تمدن اسلامی نامید و گفت: رسالت دانشگاهیان برای ایجاد تمدن اسلامی شامل دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.

*پیشرفت‌های علمی ایران از برکات انقلاب اسلامی است

وی در بخش سخت‌افزاری وظایف دانشگاهیان، تصریح کرد: ارتقای رشد علمی کشور در تمام حوزه‌ها مانند پزشکی، فناوری‌های مختلف و ... باید در بستر دانشگاه‌ها انجام شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه گیلان با یادآوری اینکه روزی نخست‌وزیر رژیم منحوس پهلوی در مجلس ایران از ضعف و ناتوانی ایرانی‌ها صحبت می‌کرد، ادامه داد: اکنون ایران به برکت اسلام، انقلاب اسلامی و عزت نظام اسلامی حرف‌های بسیاری برای گفتن در حوزه‌های مختلف علمی دارد.

*ضرورت افزایش خودباوری در بین دانشجویان

مهدوی به آمار برخی مؤسسات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: اکنون ایران اسلامی از نظر میزان نرخ رشد علمی در بین 10 کشور برتر دنیا و برخی علوم در بین هشت کشور برتر قرار دارد که با توجه به فشارهای دشمنان از سرعت رشد خوبی برخوردار است.

وی از مسئولان دانشگاه‌ها خواست تا برخی از آمار مربوط به موفقیت‌های علمی ایران را در سطح دانشگاه‌ها منتشر کنند و خاطرنشان کرد: این عمل موجب ایجاد و ارتقای هویت اسلامی و ایرانی و افزایش خودباوری در بین دانشجویان می‌شود.

*آموزه‌های دینی عامل موفقیت است

این مسئول بخش نرم‌افزاری تبیین و رشد تمدن ‌اسلامی را مهم‌تر از بخش سخت‌افزاری دانست و افزود: اگر جنبش نرم‌افزاری محقق نشود بخش سخت‌افزاری نیز چندان مفید و مؤثر نمی‌شود.

وی فعالیت‌های انجام شده در بخش سخت‌افزاری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را خوب توصیف کرد و گفت: تا رسیدن به اهداف مورد نظر راه بسیاری در پیش است.

مهدوی با اشاره به اینکه باید به طرف هویت و ماهیت اسلامی و دینی خود رجوع کنیم، خاطرنشان کرد: باید باور داشته باشیم که با استفاده از آموزه‌های دینی می‌توانیم به موفقیت برسیم.

*ضرورت انجام اصلاحات جدی در دانشگاه‌ها

وی دانشگاه‌های کشور را نیازمند انجام اصلاحات جدی در بخش نرم‌افزاری و ساختاری دانست و تصریح کرد: در دروس دانشگاهی به‌ ویژه در حوزه علوم انسانی بیشتر منابع درسی هنوز برگرفته از مکاتب غربی است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه گیلان، اسلام و باورهای دینی را تنها در متن دروس دانشگاهی ندانست و یادآور شد: در دانشگاه‌ها به ‌ویژه در حوزه علوم انسانی افراد متدینی وجود دارند که دارای مبانی فکری غربی هستند.

به گفته وی، در زمانی می‌توان از حضور دو تفکر اسلامی و غربی در دانشگاه‌ها سخن گفت که نظر اسلام در موضوعات مختلف مانند روان‌شناسی، علوم اجتماعی و ... در دانشگاه‌ها وجود داشته و مطرح شده باشد.

مهدوی بیشتر فکر، اندیشه و وقت جوانان در دانشگاه‌ها را طبق ایده‌ها و تفکرات متفکران غربی دانست.

ا‌نتهای پیام/2300/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول