اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راز همزمانی تعویض ضریح امام حسین (ع) ‌و امام رضا (ع) در یک روز

خبرگزاری فارس: ضریح پنجم مضجع منور رضوی در سال 79 و در چنین روزی ‌پس از کسب اجازه آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی از محضر رهبر معظم انقلاب و اعلام موافقت ایشان در مدت 55 روز نصب شد.

راز همزمانی تعویض ضریح امام حسین (ع) ‌و امام رضا (ع) در یک روز

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، 12 سال قبل در چنین ایامی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و تولیت آستان قدس رضوی ضریح پنجم حضرت رضا(ع) رونمایی شد و این ضریح که در اوج زیبایی، هنر و معنویت است به روی میلیون‌ها زائر و شیفته ساحت مقدس اهل‌البیت عصمت و طهارت (ع) آغوش گشود.

ضریح پنجم مضجع منور رضوی در سال 79 به همت سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) و با بهره‌گیری از توان جمعی هنرمندان برجسته کشور و پس از کسب اجازه آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی از محضر رهبر معظم انقلاب و اعلام موافقت ایشان در مدت 55 روز نصب شد.

همزمان با دوازدهمین سالگرد نصب پنجمین ضریح حضرت امام رضا(ع) ‌جزئیات این عملیات را از مدیر اجرایی طرح تعویض ضریح مطهر جویا شدیم.

*دستور ویژه آیت‌الله واعظ طبسی

مهدی عزیزیان، با اشاره به انگیزه‌های طراحی و ساخت ضریحی جدید ‌روی مضجع مطهر ثامن الائمه(ع) اظهار کرد: تولیت عظمای آستان قدس رضوی آیت‌الله واعظ طبسی از ابتدای تصدی این مسئولیت در اوایل انقلاب اسلامی، تعویض ضریح پیشین را مدنظر داشتند که با توجه به عمر حدود 38 ساله آن و فرسودگی و آسیب‌هایی که در جریان بمب‌گذاری سال 73 در حرم مطهر به آن وارد شده بود، کار انتخاب طرح مناسب برای ضریح جدید آغاز شد.

*انتخاب زبده‌ترین هنرمندان

مدیرعامل پیشین سازمان عمران و توسعه حریم حرم مطهر حضرت رضا (ع) درباره انتخاب هنرمندان برای طراحی و ساخت ضریح جدید امام رضا (ع) گفت: پس از بررسی طرح‌های هنرمندان مختلف کشور، در نهایت طرح استاد محمود فرشچیان انتخاب شد که با توجه به اقامت ایشان در خارج از کشور، استاد طرح را در قسمت‌های مختلف آماده و ارسال می‌کرد و هیئت اجرایی و سایر استادان به تدریج طرح‌ها را به ابعاد واقعی تبدیل می‌کردند.

پس از آن دو ماکت فلزی و گچی تهیه شد تا طرح استاد ابتدا ‌روی آن آزمایش و سپس روی بدنه اصلی پیاده شود. در نهایت استاد خداداد‌زاده از اصفهان به عنوان استاد قلمزنی ضریح جدید انتخاب و کار قلمزنی در سال 75 آغاز شد.

* پنج سال قلم‌زنی

مدیر اجرایی طرح تعویض ضریح مطهر با تشریح جزئیات نصب ضریح جدید امام رضا (ع) گفت: کار قلمزنی حدود پنج سال به طول انجامید و پس از آن در سال 79 عملیات برداشتن ضریح چهارم و نصب ضریح پنجم آغاز شد که این مرحله طی 55 روز تلاش شبانه‌روزی به انجام رسید.

عزیزیان تصریح کرد: قداست و شرافت روضه منوره حضرت رضا (ع) و ضریح مطهر آن حضرت از یک طرف و شیفتگی و ارادت و علاقه زائرین امام هشتم (ع) از طرف دیگر سبب شده بود که من و همکارانم در دوران نصب ضریح جدید آن حضرت با عشق و علاقه‌ای وصف‌ناپذیر و به صورت شبانه‌روزی تلاش کنیم تا وظیفه محول شده در این خدمت بزرگ و ماندگار را در حد توان و با امکانات موجود آن زمان به نحو احسن به انجام رسانیم.

*ابعاد ضریح پنجم

عزیزیان در تشریح ابعاد ضریح جدید امام رضا (ع) گفت: ضریح پنجم با طول 87/4 متر، عرض 73/3 متر، ارتفاع 96/3 متر در روز عید قربان همزمان با 16 اسفند 79 نصب شد و ضریح زیرین آن موسوم به ضریح جواهرنشان که وقف مضجع مطهر بود به سرداب مطهر (در زیر روضه منوره) انتقال یافت.

وی ادامه داد: در این عملیات، سنگ مضجع مطهر و سنگ کف روضه منوره نیز تعویض شد.

*گلستان هنرهای اسلامی و ایرانی

عزیزیان با اشاره به استفاده از 47 کیلوگرم طلا و 5/3 تن نقره در ضریح جدید امام رضا (ع) افزود: در داخل ضریح پنجم هم از هنر خاتم‌کاری استفاده شده است.

وی تأکید کرد: استاد فرشچیان همه ذوق هنری و ارادت خود را به کار گرفت که طرح ضریح مطهر، ایرانی و اسلامی باشد.

وی در تشریح جلوه‌های هنری ضریح جدید گفت: گل و برگ‌های منقش بر ضریح مطهر، یادآور اعداد پنج و هشت به نشانه خمسه طیبه و امام هشتم می‌باشند. همچنین قوس محراب‌ها با یک قوس بزرگ احاطه شده است که بر بالای آن کلمه الله قرار گرفته ‌است.

وی افزود: در پایه‌های بین محراب‌ها نیز از طرح سرو استفاده شده که نماد ایستادگی و رشادت است.

*"احساسی توصیف نشدنی، افتخاری بزرگ و غیرقابل تکرار"

مجری طرح تعویض ضریح حضرت رضا(ع) درباره احساس معنوی خود از اینکه توفیق انجام این کار بزرگ را داشته است، گفت: احساساتم را نمی‌توانم بیان کنم زیرا که غیرقابل توصیف است، فقط می‌توانم بگویم این کار با گوشت و خون من عجین و آمیخته شده است.

افتخار بزرگی نصیبم شد که قابل تکرار نیست. در یک فرصت زمانی قرعه انجام این کار به نام من افتاد و این موهبتی عظیم و فرصتی غیر قابل تکرار بود که به من عنایت شد.

عزیزیان بیان داشت: به‌ هرحال توفیق ساخت و نصب ضریح مطهر مضجع پاک و نورانی شخصیتی بزرگوار و امامی معصوم چون حضرت رضا(ع) که شاید تا سالیان طولانی، دیگر تکرار نشود، هدیه و توفیق الهی و موهبتی بزرگ از سوی آن‌ حضرت بود که به من و همکارانم در این طرح بزرگ اعطاء شد و برای خود من این افتخار خیلی مهم و با ارزش است که از بین همه افراد، متخصصان وصاحب‌نظران موجود، توفیق انجام این کار نصیب من شده است.

*خدمات برجسته آستان قدس رضوی

مدیر اجرایی طرح تعویض ضریح مطهر امام رضا (ع) با بیان اینکه توسعه حرم مطهر رضوی در دوران جمهوری اسلامی با این ابعاد بی‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت روزافزون زائران، به ویژه در مناسبت‌های خاص در حرم مطهر امام رضا (ع) نشان می‌دهد که نگاه توسعه حریم رضوی، بر اساس کار دقیق کارشناسی بوده است.

عزیزیان در پایان گفت: آستان قدس رضوی همچون بنیاد عام المنفعه‌ای است که تمام اقدامات و خدمات صورت گرفته در آن در جهت رفاه حال عموم مردم و علاقه‌مندان به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) است‌، ساخت و نصب ضریح جدید حضرت رضا(ع) هم در راستای خدمت‌رسانی بهتر و شایسته‌تر به این آستان ملکوتی و زائرین و ارادتمندان آن ‌حضرت بوده است.

انتهای پیام/70009/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول