اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

افزایش 28 درصدی نرخ خرید تضمینی هر کیلو پیله تر ابریشم در سال 92

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از افزایش 28 درصدی نرخ خرید تضمینی هر کیلو پیله تر ابریشم در سال 92 خبر داد.

افزایش 28 درصدی نرخ خرید تضمینی هر کیلو پیله تر ابریشم در سال 92

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در آستانه برگزاری نخستین همایش منطقه‌ای توسعه صنعت نوغانداری در منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با خبرنگاران تولید پیله ابریشم را از راه‌های درآمدزایی کشاورزان به‌ویژه در ایام بهار عنوان کرد و افزود: از سال گذشته با اعلام نرخ تضمینی پیله ابریشم تولید این محصول در استان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هیئت دولت خرید تضمینی هر کیلو پیله تر ابریشم تولیدی سال 92 را 11 هزار تومان تعیین کرده که 28 درصد بیشتر از سال 91 است، افزود: هر کیلوگرم پیله‌تر ابریشم در سال91، 8 هزار و 600 تومان از نوغاندار خریداری شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه 220 خانوار نوغاندار در استان، امسال با تولید 15 تن پیله تر ابریشم از 420جعبه تخم نوغان، یک میلیارد و 290 میلیون ریال درآمد کسب کردند، افزود: این قیمت ماه‌ها زودتر اعلام شد تا نوغانداران برای تولید هرچه بیشتر نوغان در کشور ترغیب و تشویق شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات نوغانداران، عدم اعلام به موقع خرید تضمینی پنبه از سوی دولت بود، افزود: خوشبختانه امسال با اعلام به موقع آن به نظر می‌رسد میزان ثبت سفارش برای جعبه تخم نوغان که معمولاً هرسال در اواخر اسفند و یا اوایل فروردین سال بعد توسط نوغانداران انجام می‌گیرد برای سال آینده افزایش داشته باشد که باید گفت این امر علاوه بر بالا بردن میزان تولید موجب افزایش تعداد خانوارهای روستایی پرورش دهنده کرم ابریشم در استان خواهد شد.

محمدیان با اشاره به اینکه تعیین این قیمت در سال تولید ملی موجب می‌شود تا اهداف نظام در این سال تحقق یابد، خاطر نشان کرد: برای حمایت هرچه بیشتر از تولید کنندگان نوغان حق بیمه نوغانداران افزایشی نداشته و میزان حق بیمه در سال 92 همانند سال‌جاری و سال گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که متوسط تولید پیله تر از هر جعبه نوغان در آذربایجان‌شرقی شش کیلوگرم از متوسط تولید کشوری این محصول بیشتر است، گفت: با احتساب میانگین تولید از هر جعبه نوغان، نوغانداران استان از هر جعبه 37 کیلوگرم پیله تر را بدست آورده‌اند که این میزان، از میانگین تولید کشوری هفت کیلوگرم بیشتر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های مهم تولید پیله تر کرم ابریشم است، افزود: بالابودن کیفیت پیله‌های تولیدی پرورش کرم ابریشم از دیگر محاسن و مزیت‌های پیله‌های تولید شده در استان است.

وی با اشاره به افزایش نرخ تضمینی خرید پیله ابریشم در سال‌جاری، ابراز داشت: امیدواریم ابریشم دوباره جایگاه خود را در کشور و استان پیدا کند.

محمدیان با اشاره به در پیش بودن نخستین همایش منطقه‌ای توسعه صنعت نوغانداری(پرورش کرم ابریشم) در جلفا افزود: در این همایش کارشناسان شش استان شامل آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، کردستان، زنجان و کرمانشاه حضور یافته و تلاش خواهند کرد ضمن بررسی زمینه‌های توسعه این صنعت در غرب و شمال‌غرب کشور، پیرامون ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی صنعت نوغانداری، تاثیر سیاست‌های حمایتی بر صنعت نوغانداری، نقش صنایع ابریشم مرتبط با صنعت نوغانداری و موقعیت و ویژگی‌های منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس در پیشبرد و توسعه صنعت نوغانداری تبادل افکار کنند.

انتهای پیام/60002/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول