اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز در قم

صاحبان مقالات برتر همایش قرآن و سینما تجلیل شدند

خبرگزاری فارس: همایش ملی قرآن و سینما امروز در قم برگزار شد و طی آن از صاحبان هفت مقاله برتر این همایش تجلیل به عمل آمد.

صاحبان مقالات برتر همایش قرآن و سینما تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در این همایش که به همت مدرسه اسلامی هنر برگزار شده بود جمعی از کارشناسان، اساتید و فعالان عرصه سینما و تلویزیون و نیز کارشناسان حوزوی این عرصه حضور داشتند.

در ابتدا حجت‌الاسلام سید حمید میرخندان پژوهشگر و منتقد رسانه به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه در حوزه داستان‌نویسی بحث اقتباس مطرح است گفت: برخی هنرمندان از این شیوه برای ساخت فیلم‌های خود بهره برده‌اند؛ ارائه تصاویر در قرآن با این امر در سینما دارای تفاوت‌هایی است و بر خلاف سینماگران تصاویر عینی در قرآن ارائه می‌شوند.

در ادامه شیما حمیدی کارشناس علوم قرآنی مقاله خود را با عنوان «تصویر زن در قصص قرآن و سینما» ارائه و اظهار کرد: نوع حضور زن در قصه‌های قرآنی و سینما از نظر محتوا، واقع‌گرایی و انطباق با جهان خارج و نیز توجه به مسائل معنوی تفاوت جهان‌بینی حاکم بر این دو مقوله را به نمایش می‌گذارد.

ابوالقاسم رضاپور، کارشناس ارشد معارف اسلامی نیز پس از آن مقاله خود را با عنوان «پژوهشی در جلوه‌های بصری قرآن» ارائه و اظهار کرد: قرآن مفاهیم انتزاعی را به کمک تصاویر، محسوس و خیال‌انگیز می‌کند و به آنها جان می‌بخشد؛ هر جا از معنایی مجرد، حالتی نفسانی، صفتی معنوی، ایمان و کفر، بهشت و جهنم و مرگ و هستی سخن به میان آمده بر واقعیت محسوس تکیه کرده به طوری که حس و خیال و هوش و وجدان را به تسخیر خود در می‌آورد.

وی افزود: ارائه نگاه هنرمندانه به قرآن وظیفه پژوهشگران مسلمان و دانشگاه‌های معتبر اسلامی است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سید احمد بطحایی، دبیر همایش ملی قرآن و سینما سخنرانی کرد و گفت: این همایش به منظور بررسی رابطه میان قرآن و سینما کار خود را آغاز کرد و طی تفاهمی که سال گذشته با شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضا رسید مقرر شد مدرسه اسلامی هنر مسئولیت برگزاری آن را بر عهده بگیرد.

بطحایی از ارسال 50 مقاله به این همایش خبر داد و افزود: با توجه به نخستین دوره برگزاری این همایش و دست گذاشتن بر روی موضوعات خاص و بکر این حجم از مقالات قابل توجه است.

منصور براهیمی، نویسنده، مترجم، فیلم‌نامه نویش و نمایشنامه‌نویس نیز در این همایش سخنرانی کرد و با اشاره به سوابق همکاری خود با فرج‌الله سلحشور ابراز کرد: هنگامی که سلحشور در خصوص پروژه حضرت موسی(ع) و داستان‌های خدا به من پیشنهاد همکاری داد هیچ تردیدی در پذیرش آن نداشتم و گمان می‌کنم بهترین تقدیر از این کارگردان همان پاداشی است که او به ازای ساخت این گونه فیلم‌های قرآنی دریافت می‌کند.

فرج‌الله سلحشور، کارگردان مطرح سینما و تلویزیون سخنران بعدی این همایش بود که با بیان اینکه هالیوود قلب سینما را در دست گرفت و سعی کرد با این ابزار فرهنگ را از ملت‌ها بگیرد عنوان داشت: امروز بخش اعظمی از فرهنگ و مذهب در جهان توسط هالیوود گرفته شده زیرا تا ملت‌ها بیدار باشند سرمایه‌داری و صهیونیسم نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.

وی اضافه کرد: تا پیش از انقلاب اصول و مبانی اسلامی بر مملکت حاکم نبود و دلیل اصلی ظهور انقلاب نیز همین مسئله بود؛ امروز هم در عرصه فیلم‌سازی باید اصول و مبانی اسلامی تعریف شوند و در این صورت چارچوبی برای فعالیت سینماگران به وجود خواهد آمد.

در ادامه این مراسم با اهدای لوح و جوایزی از صاحبان هفت مقاله برتر این همایش تجلیل شد.

 همایش ملی قرآن و سینما در نوبت عصر نیز با ارائه دیگر مقالات برتر و نمایش فیلم سینمایی «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/78004/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول