اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

می‌ترسیم رئیس جمهور را در پس آئینه نگه دارند

خبرگزاری فارس: شیخ علی تهرانی: من نیازی به لطف رئیس جمهور ندارم. چرا باید دستگاه ریاست جمهوری آنچنان ناهماهنگ باشد که نامه من پس از یک هفته به دست بنی صدر نرسیده باشد . میترسیم ایشان را مانند طوطی در پس آئینه نگه دارند و هر چه دلشان خواست به او برسانند .

می‌ترسیم رئیس جمهور را در پس آئینه نگه دارند

رخدادهای 20 اسفند 1358

چکیده

  • رهبر انقلاب امروز در پیام مهمی خطاب به ملت ایران تاکید کردند : اگر هیأت بررسی ، نظر خودش را در تهران، درباره جنایات شاه مخلوع و دخالتهای آمریکای متجاوز ابراز داشتند، ملاقات با تمامی گروگانها بلامانع است.
  • شیخ علی تهرانی گفت : من نیازی به لطف رئیس جمهور ندارم چرا باید دستگاه ریاست جمهوری آنچنان ناهماهنگ باشد که نامه من پس از یک هفته به دست بنی صدر نرسیده باشد . رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی مرکز در اطلاعیه ای  به عاملان نوازندگی آهنگ های لهو و لعب در معابر و انظار عمومی و متظاهرین به میگساری و قمار اخطار داد.
  • وزارت کشور با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی در سنندج تا اطلاع ثانوی متوقف شده است .
  • دکتر هوشنگ فاضل معاون وزارت بهداری در امور پارلمانی و روابط عمومی گفت : از سال آینده به دستور رئیس جمهور دارو برای مردم رایگان خواهد بود .
  • دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران طی اخطاری 37 مقام نفتی سابق را احضار کرد .
  • آیت الله بهشتی : بدانید که وقتی انسان خط دارد خود بخود دشمن دارد و شما جوانهای عزیز از اینکه دشمن و مخالف دارید هیچ نهراسید .
  • به دنبال اغتشاشاتی که ضرب و جرح شدید دو دانش آموز را در دبیرستان دکتر شریعتی در پی داشت این دبیرستان با دستور وزیر آموزش و پرورش از امروز تعطیل شد .
  • سید حسین خمینی گفت : انتخابات دو مرحله ای حق یا ناحق اما این مسئله را بدنبال دارد که ضربه بزرگی را به موجودیت نظام وارد می سازد ، با این کار نیروهای مخالف می گویند نمایندگان مجلس نمایندگان واقعی مردم نیستند.
پیام مهم امام در رابطه با گروگانها 

رهبر انقلاب امروز در پیام مهمی خطاب به ملت ایران به موضوع گروگانها که بین دانشجویان مسلمان و شورای انقلاب اختلاف ایجاد کرده بود خاتمه دادند . رهبر انقلاب نکاتی را متذکر شدند که اهم این نکات عبارت است از ؛

1- رونوشت کلیه مدارک مربوط به دخالت امریکا و شاه خائن را باید در اختیار هیأت بررسی و تحقیق جنایات دولت امریکا و شاه گذاشت.

2- ملاقات با گروگانهایی که در پرونده جنایات امریکا و شاه دخالت دارند، برای بازجویی از آنان آزاد است.

3- اگر هیأت بررسی، نظر خودش را در تهران، درباره جنایات شاه مخلوع و دخالتهای امریکای متجاوز ابراز داشتند، ملاقات با تمامی گروگانها بلامانع است.

حمایت امام از رئیس جمهور و شورای انقلاب

امام خمینی در ادامه خواستار حمایت از رئیس جمهور و شورای انقلاب شده و خاطر نشان کردند : بار دیگر پشتیبانی خود را از شورای انقلاب و شخص جناب رئیس‎جمهور اعلام می‎دارم، و از همه می‎خواهم که آنان را یاری کنند و در پشتیبانی از آنان کوتاهی نکنند.(1)

شیخ علی تهرانی : میترسیم رئیس جمهور را در پس آئینه نگه دارند

شیخ علی تهرانی گفت : من نیازی به لطف رئیس جمهور ندارم. چرا باید دستگاه ریاست جمهوری آنچنان ناهماهنگ باشد که نامه من پس از یک هفته به دست بنی صدر نرسیده باشد . وی گفت : من به دنبال لغو دو مرحله ای بودن انتخابات نیستم فقط میخواهم صورت جلسه مربوط به تصویب این طرح منتشر شود . تهرانی گفت : میترسیم بنی صدر را مانند طوطی در پس آئینه نگه دارند و هر چه دلشان خواست به او برسانند . (2)

رهبر انقلاب : اگر هیأت بررسی ، نظر خودش را در تهران، درباره جنایات شاه مخلوع و دخالتهای آمریکای متجاوز ابراز داشتند، ملاقات با تمامی گروگانها بلامانع است.

اخطار حاکم شرع به متظاهران به فسق و فجور

آیت الله محمدی گیلانی حاکم شرع و رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی مرکز در اطلاعیه ای اخطار داد : عاملان نوازندگی آهنگ های لهو و لعب در معابر و انظار عمومی و متظاهرین به میگساری و قمار و هر گونه عمل خلاف عفت و اخلاق انسانی و ناشران این نوع بزه و گناه از تاریخ 21 اسفند بوسیله ضابطین و کمیته های محترم  مورد تعقیب مقامات قضایی دادگاه های انقلاب اسلامی واقع خواهند شد . (3)

توقف انتخابات مجلس در سنندج

وزارت کشور با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی در سنندج تا اطلاع ثانوی متوقف شده است . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : به قرار گزارشات واصله از سنندج و بعلت حاکم نبودن جو آزاد و آرام انتخاباتی و وجود نیروهای مسلح غیر مسئول و ایراداتی که به هیئت اجرایی انتخابات وارد گردیده و بر اساس پیشنهاد هیئت ویژه کردستان انتخابات مجلس شورای ملی در حوزه انتخابیه مذکور تا اطلاع ثانوی متوقف میگردد . (4)

بنی صدر : دارو رایگان خواهد بود

دکتر هوشنگ فاضل معاون وزارت بهداری در امور پارلمانی و روابط عمومی گفت : از سال آینده بدستور رئیس جمهور دارو برای مردم رایگان خواهد بود .

وی ادامه داد : بنی صدر موافقت کرده تا وزارت بهداری کلیه داروهای مورد نیاز مردم را که با نام ژنریک [نام اصلی دارو] تهیه کرده بطور رایگان در اختیار مردم قرار دهد ، با اجرای این سیاست و با توجه به نظر رئیس جمهور چون مقدمات تهیه و تولید دارو فراهم شده امید آن میرود تا یکسال دیگر با استفاده از امکانات کارخانجات داخلی و کشورهای غیر متعهد دارو بطور رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد . (5)

آیت الله بهشتی : بدانید که وقتی انسان خط دارد خود بخود دشمن دارد و شما جوانهای عزیز از اینکه دشمن و مخالف دارید هیچ نهراسید . از اینکه به علت موضع گیری های قاطع دشمن داشته باشید نگران نباشید ولی دشمن تراشیهای بی جا نکنید .

احضار 37 مقام نفتی سابق به دادستانی کل انقلاب

دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران طی اخطاری 37 مقام نفتی سابق را احضار کرد . این افراد در ارتباط با حیف و میل بیت المال در پرونده های وزارت نفت تحت تعقیب هستند . (6)

استعفای معاونان وزارت امور خارجه پذیرفته نشد

یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه اعلام کرد که استعفای معاونین این وزارتخانه پذیرفته نشده است .پیش از این اعلام شده بود کمال خرازی و صادقی تهرانی استعفای خود را تقدیم صادق قطب زاده وزیر خارجه کرده اند . (7)

آیت الله بهشتی : کسی که خط دارد دشمن دارد

آیت الله بهشتی گفت : بدانید که وقتی انسان خط دارد خود بخود دشمن دارد و شما جوانهای عزیز از اینکه دشمن و مخالف دارید هیچ نهراسید . وی ادامه داد : از اینکه به علت موضع گیری های قاطع دشمن داشته باشید نگران نباشید ولی دشمن تراشیهای بی جا نکنید . (8)

دبیرستان دکتر شریعتی تعطیل شد

بدنبال اغتشاشاتی که ضرب و جرح شدید دو دانش آموز را در دبیرستان دکتر شریعتی در پی داشت این دبیرستان با دستور وزیر آموزش و پرورش از امروز تعطیل شد . این تصمیم پس از سه روز زد و خورد و درگیری بخاطر تعویض رئیس دبیرستان دکتر شریعتی  از سوی محمد علی رجایی اتخاذ شد . این درگیری ها از سوی هواداران مجاهدین خلق [منافقین] و چریک های فدایی خلق در این مدرسه ایجاد شده بود . (9)

سید حسین خمینی : انتخابات دو مرحله ای حق یا ناحق اما این مسئله را بدنبال دارد که ضربه بزرگی را به موجودیت نظام وارد می سازد ، با این کار نیروهای مخالف می گویند نمایندگان مجلس نمایندگان واقعی مردم نیستند.

دستگیری 4عامل انفجار لوله های نفت موسیان

4 نفر به اتهام خرابکاری و انفجار لوله های نفت موسیان دستگیر شدند . (10) گفتنی است با کمک مالی ، نظامی و آموزشی رژیم بعث عراق در چند روز گذشته چندین لوله نفت در خوزستان مورد حمله قرار گرفته و منفجر شده اند.

اظهارات سید حسین خمینی در باره انتخابات دو مرحله ای

سید حسین خمینی گفت : آیا آنهایی که آن مجلس خبرگان را بخورد ملت دادند و عواقب آن را دیدند باز هم میخواهند همان خط را طی کنند ، آیا می توان گفت باز هم حضرات اشتباه می کنند یا خیر ؟ باید گفت که این کار بالاتر از اشتباه است .

وی طی مصاحبه ای پیرامون دو مرحله ای بودن انتخابات گفت : انتخابات دو مرحله ای حق یا ناحق اما این مسئله را بدنبال دارد که ضربه بزرگی را به موجودیت نظام وارد می سازد ، با این کار نیروهای مخالف می گویند نمایندگان مجلس نمایندگان واقعی مردم نیستند و یا اینکه مجلس با زور چند نفر بوجود آمده است و نمی تواند قانونی باشد . (11)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 175

2- اطلاعات ، 20 اسفند 1358، صفحه 12

3- اطلاعات ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 12

5-  اطلاعات ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 11

8-  جمهوری اسلامی ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 15

9- جمهوری اسلامی ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 15

10- اطلاعات ، 20 اسفند 1358 ، صفحه 11

11- اطلاعات ، 20 اسفند 1358، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول