اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد

تجهیز 9 ‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 9 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

تجهیز 9 ‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار

صفدر نیازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: در حال حاضر افزون بر 40 هزار و 300 هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

وی از افزایش 75 درصدی تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال‌جاری بیش از 9 هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری با تخصیص بیش از 340 میلیارد ریال اعتبار به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

نیازی با اشاره به مزایای آبیاری تحت فشار افزود: افزایش راندمان آبیاری به میزان 70 درصد در روش بارانی و به میزان 90 درصد در روش قطره‌ای، تقلیل میزان آب مصرفی در مقایسه با آبیاری سطحی، عدم تشکیل روان‌آب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع خاک‌ها و کشت‌ها در فصول مختلف زراعی، تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه و عدم نیاز به زهکشی مزرعه از مهم‌ترین مزایای این سیستم محسوب می‎شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، عدم نیاز به تسطیح اراضی در این روش، جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، عدم نیاز به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی و استفاده بهینه از کل زمین مزروعی قابل استفاده برای تمام گیاهان از دیگر مزایا به‌ شمار می‎رود.

وی امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت آنها را از دیگر مزایای آبیاری تحت فشار برشمرد و ادامه داد: وارد نشدن بذر علف‌های هرز به مزرعه به دلیل انتقال آب از طریق لوله‌ها، سهولت در انجام عملیات زراعی و تبخیر سطحی در آبیاری قطره‌ای به حداقل می‌رسد و از خارج شدن آب از محوطه ریشه جلوگیری می‎شود؛ همچنین افزایش کیفی و کمی محصول از دیگر مزایا است.

نیازی با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب از دیگر مزایای آبیاری تحت فشار است، گفت: توزیع یکنواخت آب در مزرعه، سهولت در انجام عملیات زراعی و کنترل فرسایش خاک و روان‌آب سطحی از دیگر مزایا محسوب می‎شود.

انتهای پیام/68001/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول