اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خبر داد

بهره‌برداری از 13 سد در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از بهره‌برداری 13 سد با هزینه 3 هزار و 485 میلیارد ریال در دولت نهم و دهم خبر داد.

بهره‌برداری از 13 سد در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارسلان هاشمی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در دوران دولت نهم و دهم اعتبارات بخش آب به دو و نیم برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: در این مدت 13 سد با ظرفیت یک هزار و 212 میلیون متر مکعب با سرمایه بالغ بر 3 هزار و 485 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در این مدت سدهای: جوقان، گلفرج جلفا، صومعه علیا میانه و یالقوزآقاج، سهند،  قیصرق، خرمدرق و ماهی‌آباد در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در این مدت تعداد شش پمپاژ با ظرفیت 83  میلیون متر مکعب و با سرمایه 158 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

هاشمی تصریح کرد: در دولت نهم و دهم 4 هزار و 104 کیلومتر رودخانه‌های داخلی با سرمایه 104 میلیارد ریال و 21.5 کیلومتر با سرمایه 174 میلیارد ریال ساماندهی شده است.

بهره‌برداری از 18 هزار هکتار از پایاب سدها

وی ادامه داد: شبکه‌های پایاب‌ سدها به وسعت 18 هزار و 319 هکتار با سرمایه‌ای بالغ بر 3 هزار و 103 میلیارد ریال در دوران دولت نهم و دهم احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی  با بیان اینکه قبل از انقلاب آب استحصالی در آذربایجان‌شرقی یک هزار و 150 میلیون مترمکعب آب بود، افزود: این میزان بعد از انقلاب تا ابتدای دولت نهم به 468 میلیون مترمکعب و در طول دولت نهم و دهم به 2 هزار و 20 میلیون مترمکعب رسیده است.

هاشمی درباره احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی گفت: در دوران دولت نهم و دهم 18 هزار و 319 هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی احداث شده که بعد از انقلاب با تدابیر دولت نهم 29 هزار و 950 هکتار و قبل از انقلاب 100 هکتار بود. 

 

طراحی تولید 168 گیگاوات ساعت انرژی در سد شهریار

وی خاطرنشان کرد: در آبان امسال عملیات آبگیری بزرگ‌ترین سد بتنی دو قوسی در شمال‌غرب کشور با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد.

وی ادامه داد: سد بتنی دو قوسی شهریار به عنوان بزرگ‌ترین سد بتونی دوقوسی شمال‌غرب کشور در 37 کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان میانه به منظور تامین نیاز آبی اراضی و شالیزارهای استان گیلان و جبران کاهش حجم مخزن سد سفیدرود توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: این سد افزون بر کاربری تامین نیاز آبی کشاورزی و صنعتی استان گیلان، 12 هزار هکتار از اراضی شهرستان میانه و محیط زیست، کنترل سیلاب و ایجاد سیلاب‌های مصنوعی برای رسوب‌زدایی مخزن سد سفیدرود، برای تولید 168 گیگاوات ساعت انرژی پیک در سال طراحی و اجرا شده است.

هاشمی یادآور شد: این سد بر روی رودخانه قزل‌اوزن و با هدف تامین آب کشاورزی و صنعتی 12 هزار هکتار از اراضی شهرستان میانه و 100 هزار هکتار از اراضی منطقه احداث شده است.

وی ادامه داد: تولید 168 گیگابایت برق در سال، کنترل سیلاب‌ها و ایجاد سیلاب‌های مصنوعی از دیگر اهداف احداث این سد بتنی دوقوسی است.

مدیرعامل آب منطقه‌‌ای آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: این سد در دولت نهم و دهم ساخته شده و برای آن 3 هزار و 635 میلیارد ریال هزینه شده است.

انتهای پیام/60002/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول