اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دکتر ولایتی پیشنهاد کرد

ایجاد منطقه آزاد پزشکی در خلیج‌فارس با محوریت ایران

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن پیوند اعضای ایران خواستار ایجاد منطقه آزاد پزشکی در خلیج‌فارس با محوریت ایران شد.

ایجاد منطقه آزاد پزشکی در خلیج‌فارس با محوریت ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، علی‌اکبر ولایتی بعد از ظهر امروز در جمع شمار زیادی از پزشکان و پرستاران استان بوشهر اظهار داشت: این سفر ویژگی خاصی دارد چرا که در خدمت کسانی هستم که احساس قرابت بیشتری با آنان دارم.

وی با اشاره به تعریفی از پزشکی از اخوینی بخاری گفت: اخوینی بخاری در قرن پنجم در کتاب هدایة‌المتعلمین در مورد پزشکی نوشته است پزشکی پیشه‌ای است که تندرستی را نگه دارد و چون رفته بود باز آرد به علم و عمل.

مشاور مقام معظم رهبری ادامه داد: پزشکان در ابتدا دوره عملی و تئوری را می‌گذراندند اما اکنون پزشکان در دوره‌های آموزشی ابتدا دوره‌های تئوری و بعد تئوری‌های عملی را می‌بینند.

ولایتی تصریح کرد: تحول در پزشکی باید از تعریف ما از پزشکی آغاز شود و وزارت بهداشت به عنوان متصدی سلامت مردم طوری فرهنگ‌سازی کند که تمام افراد سالم در مراکز پزشکی پرونده داشته باشند.

ولایتی ادامه داد: شبکه‌های بهداشت در روستاها فعال شده اما در شهرها این ساماندهی وجود ندارد بنابراین امیدواریم روزی تعریف اخوینی از پزشکی عملی شده و به آن تعریف برسیم.

ولایتی اظهار داشت: پزشکی ما پزشکی جسم است و پزشکی روح نیست و اتصالی بین روح و جسم و بین اجزای مختلف بدن در بررسی‌های پزشکی وجود ندارد.

مشاور مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: در طب جدید خلأ چیزی مثل مزاج را می‌گوییم و باید تعریف مزاج را به روز کنیم ضمن اینکه احیای طب سنتی با تاسیس دانشکده طب سنتی و داروسازی سنتی میسر است.

ولایتی خاطرنشان کرد: در 200 - 300 سال گذشته هیچ ملتی به اندازه ملت ایران برای پزشکی بشریت سابقه درخشان ندارد اما در کشور حدود 13 هزار کتاب و متون پزشکی از گذشته داریم که در حال خاک خوردن است.

ولایتی اضافه کرد: شغل مناسب برای کسانی که تا پزشک عمومی تحصیل می‌کنند تعریف نکردیم البته اخیراً گامهایی برداشته شده اما تامین نیافته و پزشک خانواده حلقه‌ای از زنجیره کار پزشکی است.

ولایتی با بیان اینکه طب سوزنی با مزاج و فرهنگ مردم ما تطابق ندارد گفت: اما طبی که ما استفاده می‌کنیم مستقل و مبنایی است و می‌توان آن را مطالعه و به روز کرد.

وی اضافه کرد: اگر قرار است برای طب کاری کنیم باید زنجیره طب از صفر تا صد را بررسی و حتی در انتخاب دانشجو نیز با برنامه عمل کنیم.

وی با اشاره به درخواست بعضی کشورهای همسایه از ایران برای پیوند قلب و ریه گفت: ظرفیت پزشکی ایران برای پاسخ به کارهای سخت در عرصه پزشکی آماده است و می‌توان یک منطقه آزاد پزشکی در خلیج‌فارس برای هدایت بیماران ایجاد کرد.

ولایتی اضافه کرد: کشورهای همسایه به داروها و پزشکان ما اعتماد بیشتری دارند.

وی خواستار ایجاد تسهیلات برای آوردن بیمار از کشورهای همسایه شد و گفت: در کنار این فعالیت‌ها از پژوهش نباید فاصله گرفت و پژوهش‌های کاربردی در نقش پزشکی را فعال‌تر کنیم.

انتهای پیام/66006/ج40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول