کامیار فانیان در حاشیه کنسرت گروه کهن در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار کرد: تک نوازی دو تار شرق خراسان، تک نوازی دو تار ترکمن، دو نوازی تنبور و دف و اجرای گروهی موسیقی ایرانی از جمله بخشهای مختلف اجراهای گروه کهن در شب نخست بود.
وی افزود: در شب آغازین اجرای موسیقی کهن مخاطبان گوش خود را به لطیفترین حالت موسیقی سپردند که این امر سبب عامه پسندتر شدن اجرا در شب اول بود، اما در شب دوم مخاطبان خاص موسیقی محور اصلی اجراهای این گروه بودند.
سرپرست گروه کهن ادامه داد: در دومین شب هنرنمایی گروه کهن اجرای فواصل در دستگاههای مختلف موسیقی برای مخاطبان خاص اجرا شد.
وی همچنین با اشاره به مشکلات برگزاری کنسرت در شهرستانها گفت: مجوز کنسرت برای شهرستان باید از تهران صادر شود که این امر در بسیاری از مواقع مورد نارضایتی هنرمندان است، چرا که هنرمندان ناچار هستند در دوره زمانی کوتاه از چند نهاد درخواست مجوز کنسرت کنند که در روند مجوزگیری از هرکدام مشکلات پیش روی هنرمندان قرار میگیرد.
فانیان ادامه داد: مشکل دیگر برگزاری کنسرت در شهرستانها هزینه بالای سالن برگزاری است که هنرمندان را دچار مشکل میکند و اگر این امر توسط نهادهای مربوطه رفع شود، برگزاری کنسرت موسیقی فاخر روند صعودی پیش میگیرد.
وی از دلایل گرایش جوانان به موسیقی پاپ گفت: برخی از موسیقیهایی که با نام موسیقی پاپ در دسترس جوانان است، موسیقیهای سطحی و بیمحتوایی است که به علت سطحینگر بودن مخاطب مورد استقبال واقع شده است.
سرپرست گروه کهن اشاره کرد: در خانواده ما موسیقی پاپ بیش از موسیقی سنتی مورد توجه بود، اما من به علت جذابیتها، عمیقی و فاخر بودن موسیقی سنتی به این موسیقی روی آوردم و معتقدم باید موسیقی سنتی و موسیقی پاپ هر دو در دسترس مخاطب قرار گیرد، تا انتخاب موسیقی به شکل آزادانه از سوی مخاطبان انتخاب شود.
وی با بیان اینکه علم موسیقیایی مردم پایین آمده است، گفت: رسانهها وظیفه دارند، راه را برای موسیقی سنتی و تبلیغ و گسترش آن باز کنند و تا زمانی که یک گروه برای تبلیغات کنسرت خود مشکلات زیادی را دارد، وضعیت موسیقی بهبود چندانی نمییابد.
فانیان تصریح کرد: هنر موسیقی شرق بیان کننده درونیات یک فرد و جامعه است و اگر پیشرفت در این نوع هنر کند است، اما اصالت این هنر تا قرنها ماندگار است.
وی با اشاره به اینکه گرایش به موسیقی سنتی کم شده است که این امر ریشه در مسائل احساسی دارد و نه مسائل شناختی، ادامه داد: طی سفرهای گروه کهن به کشورهای ترکمنستان، اسپانیا و فرانسه به دلیل وجود مدیریت، اسپانسر و همچنین برنامهریزی اجراها مورد استقبال فراوان قرار گرفتند.
*ادبیات موسیقیایی مردم ضعیف است/ادبیات سطحی موفقتر از ادبیات عمقی است
پارسا حسن دخت خواننده این گروه نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس اصفهان اظهار کرد: ادبیات موسیقیایی مردم به ویژه در حیطه موسیقی سنتی بسیار ضعیف است که این امر را میتوان، یکی از دلایل کمبود مخاطبان در موسیقی سنتی دانست.
وی با اشاره به سطحینگر بودن مخاطبان کنونی موسیقی گفت: در حال حاضر سهم زیادی از مخاطبان موسیقی جوانان هستند که به دلایلی همچون کمبود علم موسیقیایی، ضعف ادبیاتی و سطحینگر بودن موسیقی پاپ را مورد قبول میدانند.
خواننده گروه کهن تصریح کرد: در کنسرتی که گروه کهن در دو شب گذشته اجرا کرد، آوازهایی در مکتب آوازی اصفهان اجرا شد.
وی افزود: متأسفانه خوانندههای جوان کشورمان معمولاً به یک سبک آن هم از روش یکی از خوانندگان معروف پیروی میکنند که این موضوع به سبب مکتبی آواز نخواندن آنها است.
پارسا حسندخت گفت: از خصوصیات این مکتب میتوان به تنوع ملودیک در فرم اجرای شعر و تنوع در تحریر و دقت به ارائه مفهومیتر شعر اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در گذشته با وجود مشکل بودن شرایط آموزش موسیقی، هیچگاه شاگردان یک استاد آواز به یک سبک و مشابه هم آواز نمیخوانند که این امر دلیل بر ماندگاری و متفاوت بودن آنها نسبت به یکدیگر بود، اما اکنون مشابهت در خواندن و تقلید از دلایل کاهش نوآوری و پیشرفت کند موسیقی سنتی است.
خواننده گروه کهن گفت: همچنین کم کاری پیشکسوتان برای توسعه، پرباری و پیشرفت موسیقی سنتی یکی دیگر از دلایل حرکت کند موسیقی سنتی است.
به گزارش فارس، کامیار فانیان، جاوید ابراهیم پور، نبیل یوسف شریداوی، سجاد منصوری و پارسا حسن دخت اعضای گروه کهن هستند که در حیطه پرداخت به موسیقی نواحی ایران پژوهشهای فراوانی انجام دادهاند و حاصل پژوهشها و نوآوریهای خود را طی برگزاری چندین کنسرت در سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی ارائه دادند.
انتهای پیام/2301/ر30/ژ1001