اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد

افزایش 30 درصدی نرخ خرید تضمینی پیله‌تر ابریشم در سال آینده

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران، از افزایش حدود 30 درصدی نرخ خرید تضمینی پیله‌تر ابریشم در سال آتی خبر داد.

افزایش 30 درصدی نرخ خرید تضمینی پیله‌تر ابریشم در سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرزام پوررمضان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برای حمایت از صنعت نوغانداری هر کیلوگرم پیله‌تر ابریشم از نوغانداران به قیمت تضمینی 110 هزار ریال خریداری می‌شود، این درحالی است که قیمت تضمینی این محصول در سال‌جاری، 86 هزار ریال بوده است.

وی با اشاره به توزیع 40 هزار جعبه تخم نوغان بین 50 هزار خانوار نوغاندار در 17 استان کشور افزود: پارسال از 26 هزار جعبه تخم نوغان 700 تن پیله‌تر ابریشم برداشت شد و پیش‌بینی می‌شود مقدار برداشت پیله ابریشم در کشور، در فصل برداشت به یک هزار تن افزایش یابد و با رفع مشکلات بهره‌برداران، توجه بیشتر نهادهای اجتماعی و توسعه تعامل با تشکل‌های تولیدی این بخش مهم از کشاورزی، جایگاه تولیدی کشور در تولید محصول مهم ابریشم در نظام اقتصاد جهانی، بیش از پیش افزایش یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی بین‌المللی صنعت نوغانداری گفت: احیای صنعت دیرپای نوغانداری ایران، با توجه به نقش آن در ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی منطقه‌ای و حفظ و بقای صنایع دستی ابریشمی بسیار موثر است و دست کم 50 هزار خانوار به صورت مستقیم در سراسر ایران به صنعت نوغانداری مشغول هستند.

وی ادامه داد: گردش مالی این صنعت تا پیش از تبدیل به مصنوعات ابریشمی، سالانه حدود 200 میلیارد ریال بوده و صادرات تخم نوغان از مهمترین دستاوردهای دولت نهم و دهم در بخش کرم ابریشم بوده است.

مدیرعامل شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران، با اشاره به تولید بیش از یک و نیم میلیون اصله نهال توت اصلاح شده و توزیع آن به صورت رایگان در سراسر کشور اضافه کرد: گسترش بیمه کرم ابریشم و پوشش آن برای تمام استان‌های نوغان‌خیز و همچنین تثبیت قیمت هر جعبه تخم‌ نوغان از دیگر مصوبات مهم اخیر دولت، در زمینه توسعه نوغانداری در سطح استان‌های مستعد کشور بوده، که اجرایی شده و با توجه به ظرفیت تولید بالغ بر 160 هزار جعبه تخم نوغان و تولید پیله‌تر در کشور می‌تواند در ارتقای جایگاه این صنعت مولد بخش کشاورزی تاثیر مطلوب و بسزایی را از خود به جای بگذارد.

وی کمبود صنایع فرآوری و تبدیلی مصرف کننده نخ ابریشم و کمبود واحدهای پژوهشی به روز و کارآمد را، مهم ترین مشکلات صنعت نوغانداری کشور ذکر و اضافه کرد: ایجاد صنایع ریسندگی در کنار توسعه صنعت نوغانداری با حمایت منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس و همچنین ایجاد رشته‌های مرتبط دانشگاهی در سطح منطقه، خواهد توانست توان تولیدی و توسعه بیش از پیش این صنعت مولد در آذربایجان شرقی را افزایش و تضمین نماید.

مدیرعامل شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران با تاکید به این موضوع که در حال حاضر این ظرفیت در واحدهای تولیدی داخلی وجود دارد تا تمام تخم‌های نوغان در داخل کشور تولید شود، افزود: باید واردات تخم نوغان ممنوع شود، چرا که تبعات و اثرات منفی این واردات دامن‌گیر کاربران اصلی این صنعت که همان نوغانداران هستند، خواهد بود و در راستای حمایت از تولید داخلی، جلوگیری از واردات تخم نوغان می‌تواند یکی از راهکارهای مؤثر در توسعه این صنعت مولد با توجه به قابلیت توسعه صنعت نوغانداری در کشور و ریشه‌دار بودن آن در فرهنگ ایرانی به شمار آید.

آذربایجان‌شرقی، با بیش از 200 هکتار توتستان به صورت باغ و متفرقه پس از استان‌های گیلان، مازندران و خراسان شمالی در رده چهارم پرورش کرم ابریشم در کشور قرار دارد و توسعه این صنعت، با توجه به ظرفیت‌های موجود در سطح این استان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

انتهای پیام/60002/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول