اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

غیبت آجیل در جشن نوروز لامردی‌ها

خبرگزاری فارس: امسال لامردی‌ها در راستای مبارزه با گران‌فروشی آجیل و خشکبار، نوروز 92 خود را بدون خرید آجیل و خشکبار جشن می‌گیرند.

غیبت آجیل در جشن نوروز لامردی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، این روزها اگر سری به مغازه‌های خشکبارفروشی هر شهری در نقاط مختلف کشور بزنیم، با قیمت‌های سرسام‌آور محصولات خشکباری به ویژه پسته در درجه‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم.

محصولی که قرار بود با قیمت هر کیلو 30 هزار تومان در آستانه عید باستانی نوروز 92 در اختیار مردم گذاشته شود.

این محصول که این روزها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است با قیمت هر کیلو 30 هزار تومان در بسیاری از مغازه‌‌های خشکبارفروشی شهر پیدا نمی‌شود و اگر نیز باشد، کیفیت بسیار نامطلوبی دارد و مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

در این زمینه مسئول یکی از باسابقه‌ترین مغازه‌های خشکبارفروشی لامرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان از فروش و استقبال کم مردم در خرید هرگونه خشکبار و آجیل در آستانه سال جدید خبر داد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته خرید مردم برای خشکبار و آجیل سال نو کاهش یافته است.

عباس اجرایی ادامه داد: پیش‌بینی ما بر این است که فقط اقشار متوسط به بالا در آستانه سال جدید بتوانند خشکبار و آجیل خریداری کنند.

این روزها بسیاری از مردم لامرد با ارسال پیامک‌هایی به یکدیگر خواستار نخریدن خشکبار و آجیل در آستانه نوروز 92 شده‌اند.

در یکی از این پیامک‌های ارسالی توسط مردم لامرد آمده که برای حفظ آبرو و شخصیت خانواده‌های کم‌درآمد و مبارزه با گران‌فروشی، سال جدید خود را بدون آجیل و خشکبار جشن می‌گیریم.

بررسی‌ها و پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌دهد که نوروز 92 را مردم شهر لامرد بدون خرید خشکبار و آجیل جشن می‌گیرند.

یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه برون‌مرزی پیام نور مرکز لامرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لامرد ابراز داشت: افزایش قیمت انواع آجیل و خشکبار در بازار داخلی ایران که در این ایام به عنوان دغدغه مصرف‌ کنندگان و خانوارهای ایرانی مطرح است، به علل و عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد.

عبدالحمید خسروی افزود: پسته، آجیل و خشکبار از عمده کالاهای صادراتی غیرنفتی کشورمان به بازارهای خارجی محسوب می‌شود که کیفیت بالای محصولات صادراتی ایران و قیمت مناسب آن برای کشورهای خارجی سهم بسزایی از بازارهای خارجی این محصولات را از‌آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه طبیعی است با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی انگیزه صادرکنندگان و تجار برای صادرات این محصولات به خارج از کشور افزایش یافته گفت: همزمان با افزایش صادرات، سودجویی‌ها و سوء استفاده‌های داخلی این محصولات در بازار داخلی و هم‌زمانی و تاثیر افزایش قیمت اکثر کالاها و خدمات داخلی و هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی موجب اختلال در عرضه این محصولات شده است.

این استاد دانشگاه در همین زمینه خاطرنشان کرد: آجیل و خشکبار به عنوان نماد مصرف ایرانی در مهمانی‌ها و به ویژه در ایام خاصی مانند عید باستانی نوروز مرسوم است و به طور یقین تقاضا برای آن در روزهای پایانی هر سال افزایش می‌یابد.

خسروی با اشاره به اینکه اختلال در عرضه و فروش داخلی و افزایش تقاضا، به روند افزایش قیمت آجیل و خشکبار دامن زده اذعان داشت: با افزایش مراکز عرضه مستقیم کالا و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی توزیع این محصولات در مناطق مختلف کشور و افزایش نظارت‌ها از سوی نهادهای مربوطه و جایگزین کردن اقلام ارزان‌تر محصولات آجیل‌های مصرفی و جایگزینی میوه به عنوان کالای جانشین در سبد مصرفی خانوار، قیمت آجیل و خشکبار مورد نیاز مردم در ایام عید ملی و باستانی نوروز کاهش می‌یابد. 

انتهای پیام/‌2448/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول