اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با ثبت 4292 زلزله در 218 روز

نبض زلزله در ورزقان همچنان می‌تپد

خبرگزاری فارس: از زلزله 6.2 ریشتری بیست و یکم مرداد اهر، ورزقان و هریس، 218 روز می‌گذرد تا به امروز 4 هزار و 292 زلزله و پس لرزه داشته که 322 مورد آن بالای سه ریشتر بوده است.

نبض زلزله در ورزقان همچنان می‌تپد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، زمین‌لرزه را همه به یاد داریم، بعدازظهر یکی از روزهای گرم مردادماه بود، چند لرزش پیاپی که با صدای غرش همراه شد و داغی فراموش‌نشدنی که بر دل مردمان آذربایجان نشست.

ساعت‌ها از زلزله شدید شهرهای آذربایجان‌شرقی گذشته است، اما داغ آن تا ابد بر دل بسیاری از هموطنان ما خواهد ماند، همانگونه که هنوز بم عزادار است و با تجربه یتیمی سر در گریبان زندگی برده است.

روزی بود مثل همیشه، گرم و تابستانی ...

مادر برای افطاری نان خریده بود، پدر و علی هم بعد از خروس‌خوان با زبان روزه رفته بودند مزرعه؛ کار برداشت عدس‌ها داشت تمام می‌شد.

مادر سماور بزرگ گوشه آشپزخانه را پر آب کرده بود تا بساط چای افطار و شب بیداری احیای بیست و سوم رمضان به راه باشد؛ کاسه‌ای خرما را کنار سجاده و تسبیح درشت مهره و کتابچه جوشن کبیر گذاشت تا شب هنگام، زیر آسمان بلند خدا بخورند و تا سحر دعا بخوانند، روی جعبه خرما نوشته بود: «خرمای مضافتی بم».

مادر از صبح زیر لب زمزمه می‌کرد: سبحانک یا لا اله الا انت ...

سارا نشسته بود وسط اتاق روی قالی پرز بلند و برای عروسک کاموایی‌اش می‌خواند، تاب تاب تاب‌بازی، خدا منو نندازی ...

اولش شبیه تکان‌هایی بود که وقت نزدیک شدن تراکتور پدر حس می‌کرد، بلند گفت: آتا گلدی!

سارا تکان خورد، چراغ بلند بالای سر سارا داشت تاب می‌خورد، سماور پت پت کرد و با تمام سنگینی‌اش افتاد، قالی «وان یکاد» دستبافت مادر روی دیوار کج و راست شد.

کاسه خرما از روی طاقچه افتاد، سارا جیغ کشید، مادر جیغ کشید، چشم‌های سارا فقط مادر را دید که دوید و با لباس گلدارش که هنوز بوی نان می‌داد، سارا را بغل گرفت...

وقتی چشم‌های سارا باز شد، چشم‌های مادر بسته بود، بوی خشت و گل مشت مشت رفت توی گلوی سارا و سارا آنقدر سرفه کرد تا یک نفر فریاد زد، کمک کنید، زنده است...

سارا دستان مادر را رها نمی‌کرد، هر بار که آنا ... آنا ... صدا می‌زد، خاک می‌رفت توی دهان کوچک و چشم‌های بهت‌زده‌اش؛ اما مادر سکوت کرده بود.

پس‌لرزه‌های کوچک و بزرگ آنقدر آمدند که امروز جزو آشنایان تلخ مردمان آن منطقه هستند.

سریال تکراری زلزله

از زلزله 6.2 ریشتری و شش ریشتری اهر و ورزقان ویرانگر ورزقان و اهر 218 روز می‌گذرد؛ پس لرزه‌های این زلزله یا زلزله‌های جدید آن به غیر از چند روز که پس لرزه یا زلزله‌‌ای در این مناطق اتفاق نیفتاد، مردم این مناطق روزانه شاهد چندین زلزله یا پس لرزه هستند.

پس لرزه و زلزله در اهر و ورزقان آنقدر رخ داده است که الآن بیشتر مردم این مناطق از روی تجربه بعد از وقوع پس لرزه یا زلزله ریشتر یا قدرت زلزله را حدس می‌زنند.

خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: بعد از زلزله 6.2 ریشتری بیست و یکم مرداد امسال اهر، ورزقان و هریس تا به بیست و هفتم اسفند، چهار هزار و 322 زلزله و پس لرزه در منطقه ارسباران داشته و به ثبت رسیده است.

وی افزود: از این تعداد زلزله سه هزار و 523 مورد در مقیاس کوچک‌تر از 2.5 ریشتر بوده است.

ساعی افزود: 447 مورد از زلزله‌های اشاره شده نیز بین 2.5 تا 3 ریشتر و 272 مورد نیز بین سه تا چهار ریشتر به ثبت رسیده است.

وی در مورد زمین لرزه‌های چهار تا پنج ریشتری نیز گفت: 45 مورد زمین لرزه از 21 مرداد تا به امروز در منطقه ارسباران آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است.

دبیر ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی، زلزله‌های بین پنج تا شش ریشتر را در همین مدت سه مورد اعلام کرد و ابراز داشت: دو مورد نیز زلزله بزرگ‌تر از شش ریشتر در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده است.

آواربرداری سه میلیون تن در مناطق زلزله‌زده

ساعی یادآور شد: در طول هفت ماه گذشته بیش از سه میلیون تن در مناطق زلزله‌زده آواربرداری شده، بیش از یک میلیون و 700 هزار تن مصالح ساختمانی به این مناطق انتقال یافته و نزدیک به 11 هزار واحد مسکونی احداث شده است.

تحمیل خسارت 10 هزار میلیاردی زلزله به آذربایجان‌شرقی

وی خاطرنشان کرد: براساس برآوردها و ارزیابی صورت گرفته تاکنون میزان خسارت وارده به آذربایجان‌شرقی از بابت زلزله 21 مرداد بیش از 10 هزار و 79 میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: بیشترین خسارت در اثر این حادثه طبیعی به مسکن روستایی با بیش از چهار هزار میلیارد ریال در شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، تبریز، کلیبر، جلفا، شبستر، خداآفرین، سراب و مرند وارد شده است.

ساعی، در مورد سایر بخش‌ها گفت: بخش کشاورزی با بیش از دو هزار و 161 میلیارد ریال از جمله متضرران این حادثه بوده که بیشترین خسارت بخش‌های کشاورزی نیز در شهرستان اهر با 700 میلیارد ریال بوده است.

وی اضافه کرد: مسکن شهری با بیش از یک‌هزار و 159 میلیارد ریال و راه و ابنیه با 560 میلیارد ریال، مدارس با 310 میلیارد ریال، بخش بهداشت و درمان عمرانی با بیش از 303 میلیارد ریال، حوزه صنعت و معدن با 256 میلیارد ریال، مساجد با 145 میلیارد ریال، برق منطقه‌ای با 142 میلیارد ریال و بهداشت و درمان غیرعمرانی با بیش از 133 میلیارد ریال از بیشترین خسارت‌دید‌گان در آذربایجان‌شرقی در اثر زلزله بودند.

ساعی، در تشریح وضعیت خسارت وارده به بخش‌هایی نظیر آب و فاضلاب روستایی، گاز، آب و فاضلاب همچنین حوزه آب منطقه‌ای نیز بیان داشت: در این سه بخش نیز به ترتیب بیش از 128، 127، 25، 17 میلیارد ریال خسارت ثبت شده است.

این مقام حوزه استانداری آذربایجان‌شرقی، خسارت وارده به ساختمان‌های دولتی و سایر بخش‌ها را در مجموع 299 میلیارد ریال اعلام کرد.

ساعی در ادامه عنوان کرد: بیشترین ثبت خسارت در شهرستان اهر با سه هزار و 169 میلیارد ریال، ورزقان دو هزار و 875 میلیارد ریال، هریس با دو هزار و 815 میلیارد ریال و تبریز با 770 میلیارد ریال صورت گرفته است.

 

بیر بیریزدن آیریلمایین، آماندی

این روزها، روزهای درد و داغ مردم آذربایجان، بی‌شک التیام بخشی جز نگاه پرمهر مردمان ایران زمین و کلامت شهریار شعر و ادب نخواهد یافت؛ آن هنگام که می‌گفت: بیربیریزدن آیریلمایین، آماندی ...

شاید این شعر، لابه‌لای این همه اندوه بعد از زلزله، یادمان بیاورد فرصت کم است، تا هستیم، به بودنمان معنایی دیگر ببخشیم. 

انتهای پیام/60002/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول