اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

باغ اکبریه بیرجند نمونه برجسته باغ ایرانی است

باغ جهانی اکبریه بیرجند به عنوان نمونه برجسته باغ ایرانی این روزها شاهد افزایش 50 درصدی بازدیدها است.

باغ اکبریه بیرجند نمونه برجسته باغ ایرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، باغ جهانی اکبریه بیرجند که طی سال‌های اخیر شاهد رشد بازدیدکنندگان بوده امسال نیز افزایش 50 درصدی حجم بازدیدها را از ابتدای سفرهای نوروزی نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

باغ اکبریه با توجه به نظام هندسی موجود در کرت‌بندها، انطباق آکس ورودی بر محور تقارن کوشک و بنای سردر ورودی دارای هندسه‌ای خاص و نظام‌مند و نشانگر یک نمونه برجسته باغ ایرانی است، اما بنا بر مقتضیات و نیازهای عملکردی که در دوره‌های مختلف توسعه بر باغ گذشته، بناهای متعددی به عمارت مرکزی افزوده شده است.

در توسعه‌های بعدی اصل کارایی، رعایت سلسله مراتب، کیفیت دید و منظر و ایجاد مسیرهای حرکتی که دارای دیده‌های پرسپکتیوی بسیار زیبایی از منظر باغ و بناها است و نیز توجه به هندسه فضاهای باز رعایت شده است.

وجود ایوان‌ها و تراس‌های وسیع در بنا که امکان گردش ناظر را با دیدی مسلط بر باغ به دست می‌دهد بر غنای کیفی و خط بصری مجموعه افزوده است.

فضاهای اصلی معماری را می‌توان به عمارت اصلی، فضاهای خدماتی و اصطبل تقسیم‌بندی کرد.

پس از ورودی اصلی بنا، عمارت اصلی باغ با فضاهای با شکوه و متنوع مشخص می‌شود.

در پشت این ساختمان، بخش دیگر باغ که از نظر مساحت کوچک‌تر از باغ اصلی است، قرار دارد که دسترسی به آن از طریق راهروهای ارتباطی امکان‌پذیر است.

عمارت منسوب به عمارت دیوانی، فضایی است فاقد تزئینات که در ضلع غربی و متصل به عمارت مرکزی قرار گرفته و در بخش مرکزی این فضا که در وسط راهرو قرار دارد گنبد کلاه فرنگی وجود دارد که با شش باز شوی نورگیر و رسمی‌‌بندی مختصر جلب توجه می‌کند.

انتهای پیام/69015/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول