اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برداشت ماهی قزل‌آلای پرورشی از دریای مازندران

نخستین برداشت ماهی قزل‌آلای پرورشی مازندران از قفس‌های دریایی در کلارآباد با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام و به بازار عرضه شد.

برداشت ماهی قزل‌آلای پرورشی از دریای مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از کلارآباد، نخستین برداشت ماهی قزل‌آلای پرورشی مازندران از قفس‌های دریایی در کلارآباد با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام و به بازار عرضه شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در مراسم برداشت ماهی قزل‌آلا در قفس‌های دریایی در کلارآباد، گفت: شیلات از توسعه سرمایه‌گذاری در آبزی‌پروری در منابع آب‌های داخلی و نیز پرورش ماهی در قفس‌های دریایی حمایت می‌کند.

غلامرضا رازقی با اعلام اینکه در برنامه چهارم توسعه میزان تولید آبزیان 663 هزار تن بوده است، افزود: این میزان تولید در سال 1391 به 850 هزار تن رسید که رشد بالای 15 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ظرفیت و جایگاه بالا و ممتاز شیلات مازندران در فعالیت‌های آبزی‌پروری کشور، به رشد 14.6 درصدی صادرات محصولات شیلاتی به خارج کشور از جمله خاویار پرورشی و گوشت ماهیان خاویاری در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: افق استان مازندران برای سرمایه‌گذاری فعالیت‌های آبزی‌پروری و نیز تولید آبزیان روشن و امیدبخش است.

وی اضافه کرد: با این رویکردها و نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در سال‌های اخیر صورت پذیرفت، افزایش تولید آبزیان در کشور با توجه به اینکه وابستگی کشور به اقتصاد نفت را کاهش می‌دهد و با توجه به نقش مهم آن در سبد غذایی خانوارها می‌تواند در ایجاد جامعه سالم هم مفید و موثر باشد.

این مسئول تصریح کرد: سازمان شیلات در نظر دارد کنار افزایش کمی تولید، ضمن بالابردن کیفیت محصول، سرانه مصرف را نیز در کشور افزایش دهد.

استاندار مازندران نیز در این مراسم گفت: از ظرفیت‌های بالای استان مازندران، آبزی‌پروری است که دریای مازندران یک ذخیره ارزشمند در این راستا محسوب می‌شود.

سیدعلی‌اکبر طاهایی با اشاره به اینکه پرورش قزل‌آلا در قفس دریایی برای نخستین بار در کشور صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: این فرصت باید از سوی رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی معرفی شود تا موجبات شکوفایی این فعالیت در گستره دریای مازندران فراهم آید.

استاندار مازندران با بیان اینکه باید در زمینه صیانت از سلامت دریا اهتمام بایسته‌ای صورت گیرد، افزود: بازتوانی دریا در راستای حفاظت از ذخایر شیلاتی در برنامه دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

طاهایی گفت: مجموعه تولیدات شیلاتی استان در سال 91 از مرز 85 هزار تن گذشت و از این میان بیش از 63 هزار تن، ماهی پرورشی بوده است.

وی ادامه داد: مازندران تولید حدود 20 درصد آبزیان کشور را به خود اختصاص داده که مقام نخست را در این زمینه دارا است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه دولت برنامه‌هایی را به منظور حمایت از فعالیت‌های آبزی‌پروری در دست اقدام دارد، بیان داشت: تاکنون حدود 45 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای آبزی‌پروری قرار گرفته است.

مدیرکل شیلات مازندران نیز در این مراسم منابع آب‌های داخلی و دریای خزر را کانون مهم اقتصادی به ویژه در بخش فعالیت‌های شیلاتی برشمرد و افزود: تولید آبزیان استان در سال گذشته از مرز 85 هزار تن عبور کرد و شیلات استان هم‌اکنون در زمینه آبزیان پرورشی دارای جایگاه اول کشوری است.

حسن حبیب‌نژاد شرایط و زمینه برای فعالیت‌های شیلاتی و سرمایه‌گذاری در استان را در منابع آب‌های داخلی و نیز دریا برای سرمایه‌گذاران مناسب و مهیا دانست و تصریح کرد: با توجه به استقبال کشورهای همسایه از محصولات شیلاتی استان، برنامه توسعه کیفی محصولات و نیز تسهیل در صادرات آبزیان از جمله برنامه‌های در دست اجرای شیلات استان است.

مراد کلاری مجری و سرمایه‌گذار طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی کلارآباد هم با تشکر از حمایت‌های کارشناسی شیلات، خواستار حمایت‌های بیشتر دولت از سرمایه‌گذاران در این طرح‌ها شد.

به گزارش فارس، در این مرحله از برداشت حدود دو تن ماهی قزل‌آلا پس از سپری کردن مراحل پرورش در قفس‌های دریایی مستقر در منطقه کلارآباد صید شده و به بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام/2296/ط30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول