اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس خبر داد

اختراع دستگاه هشدار دهنده زلزله پیش از وقوع

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از اختراع دستگاه هشدار زلزله پیش از وقوع، توسط یک محقق شیرازی خبر داد.

اختراع دستگاه هشدار دهنده زلزله پیش از وقوع

حسن فیاض‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در مورد زلزله در دنیا هنوز امکان پیش‌بینی دقیق وجود ندارد اما امکان هشدار چند ثانیه قبل از وقوع وجود دارد.

وی افزود: در استان فارس یک محقق دستگاهی را اختراع کرده و به ثبت جهانی رسانده که 30 ثانیه پیش از وقوع زلزله امواج آن را دریافت کرده و هشدار می‌دهد.

فیاض پور تصریح کرد: با نصب این دستگاه در منازل، مدارس و بیمارستان‌ها، سیستم‌ خودکار آن گاز و موارد خطرزا را قطع کرده، فرصت چند ثانیه‌ای خوبی برای پناه‌گیری در اختیار افراد قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: در بحث اطلاعات هواشناسی با تجهیزاتی که در مرکز استان فارس وجود دارد و توسعه مراکز و ایستگاه‌های هواشناسی سطح شهرستان‌ها به وضعیت بهتری در پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه‌ای مانند سیلاب دست می‌یابیم.

فیاض پور ادامه داد: از طرف دیگر قرارداد خرید یک رادار پیشرفته هواشناسی بسته شده که با حل مسائل ارزی و ترخیص آن وضعیت پیش‌بینی هوا در استان فارس چیزی از کشورهای پیشرفته کم ندارد.

وی تصریح کرد: با به کارگیری این رادار اطلاعات هواشناسی ما دقیق‌تر و سریع‌تر می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در ایام نوروز امسال توان پیش‌بینی هواشناسی حتی تا یک هفته و 10 روز نیز افزایش یافته بود و ضریب خطای پیش‌بینی 10 روزه 30 درصد بود که با خریداری رادار پیشرفته درصد خطا به پنج تا 10 درصد کاهش می‌یابد.

وی ابراز داشت: بر اساس دستورالعمل نظام هماهنگ اطلاع‌رسانی حوادث غیرمترقبه مدیران دستگاه‌ها به طور دقیق از اینکه در موارد بحرانی تا چه حد می‌توانند اطلاعات داده و هشدارهای لازم را به مردم برسانند توجیه شده‌ و نظام هماهنگی در این زمینه ایجاد می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اضافه کرد: بنابر این آیین‌نامه باید کمیته اطلاع‌رسانی بحران تشکیل شود و خبرنگاران رسانه‌ها نیز به طور دقیق می‌توانند اطلاعات لازم را دریافت کرده در اختیار مردم قرار دهند.

وی در ادامه گفت: طرح جامع مدیریت بحران، کمیته‌هایی مانند اطلاع‌رسانی، امداد و نجات و جمع‌آوری را در بر می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری فارس اظهار داشت: در بارش برف و باران اخیر برای یاری‌رسانی به عشایر فارس اتفاق تازه‌ای افتاد و آن این بود که اطلاعات از خود افراد در دره‌ها و کوه‌ها دریافت شد.

وی افزود: با دریافت اطلاعات موارد بروز مشکل سیلاب و یا برف‌گرفتگی از خود عشایر، هلال احمر، امور عشایر استانداری و فرمانداری‌ها به سرعت وارد عمل شده به یاری عشایر شتافتند.

فیاض‌پور بیان کرد: در این زمینه البته گاه برخی افراد سوء استفاده می‌کنند و به دنبال آن هستند که بدون خسارت شایان توجه امکانات توزیعی اعم از چادر و ... را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: به این منظور تنها در روستاها و مواردی که آسیب جدی افراد ثبت‌نام شده اعلام شد که به منزل بروند تا پس از بازدید حواله چادر و ملزومات دیگر در اختیار آنان قرار گیرد.

به گفته وی، در بارش اخیر عدد و رقمی که در مورد تلفات دام مطرح شده بود در مواردی صحیح نبود و فردی که تنها هفت گوسفند تلف شده داشت برای دریافت امکانات آن را 40 راس اعلام کرد.

فیاض‌پور در پایان در مورد استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی در زمان بحران گفت: سمن‌های متعددی مرتبط با حوادث غیرمترقبه در استان فارس ثبت شده و به همین منظور در اردیبهشت ماه امسال، همایش ساماندهی و هدفمند کردن تشکل‌های مردمی فارس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2448/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول