اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

منوچهر متکی:

جایگاه دولت تفسیر دین نیست/ مردم حرف‌هایشان را پای صندوق‌های رأی بزنند

متکی گفت: انحراف یعنی دولت از امر کشورداری به سمت تفسیر و قرائت از دین برود.

جایگاه دولت تفسیر دین نیست/ مردم حرف‌هایشان را پای صندوق‌های رأی بزنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، منوچهر متکی عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: دعوت جامعه اسلامی دانشجویان از کاندیداها و اقدامات دیگر تشکل‌های دانشجویی در راستای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، گفتمان سازی و مناظره‌های روشنگرانه باید از سوی مسئولان امر با صدور بخشنامه‌هایی مورد حمایت قرار گیرد تا با حفظ این جایگاه‌ها از محدودسازی جلوگیری شود و مسئولان باید بدانند که دانشجو در حوزه‌ها و صحنه‌های کشورش حرف دارد.

وی تصریح کرد: با اشاره به نامگذاری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی عنوان «گام به گام تا حماسه» برای این جلسه مناسب است، دموکراسی‌ رژیم حاکم قبل از انقلاب و تعامل غرب بعد از پیروزی انقلاب جالب توجه است که مردم حکومت شاه را دیکتاتور می‌دانند که به تصمیم‌های آنها توجه نداشت و امور کشور را بر اساس صلاح‌دید اربابان تصمیم‌گیری‌ می‌کرد.

متکی افزود: از سپیده‌دم پیروزی انقلاب شاهد مخالفت‌هایی با محور دموکراسی از سوی غرب با این نظام نوپا هستیم که معتقدند، مردم نقش آفرین و حاکم بر سرنوشت خود نیستند.

وی خطاب به دانشجویانی که بدون وابستگی‌های حزبی فعالیت‌های سیاسی خود را در این انتخابات دنبال می‌کنند، متذکر شد: حق ملت ایران برای تعیین سرنوشت با حضور در انتخابات و نقش‌آفرینی در شورا و ریاست جمهوری است که در نگاه اعتقادی، دینی، ملی و تکلیفی به مردم احساس می‌شود و مردم هر حرفی دارند را پای صندوق‌های رأی بزنند، منشأ قدرت حکومت‌ها برآمده از توان نظامی، اقتصادی و سیاسی بین‌الملل و نقش‌آفرینی در تصمیم‌سازی جهانی است.

وی کشورهای قدرتمند در جهان را سه دسته عنوان کرد و افزود: منشأ قدرت حکومت‌ها برآمده از توان نظامی، اقتصادی و سیاسی بین‌الملل و نقش‌آفرینی در تصمیم‌سازی جهانی است، دسته اول قدرت‌های سرمایه‌دار و نقش‌آفرین در عرصه‌های نظامی و اقتصادی و صحنه‌های سیاسی بین‌المللی هستند که کشورهای دسته دوم خود را وابسته و مورد حمایت این قدرت‌ها می‌دانند که نیازی به حمایت مردم کشورشان نمی‌بینند و دسته سوم کشورهایی که با تأیید بر استقلال سیاسی و تلاش برای خودکفایی در حوزه اقتصادی بیشترین تکیه آنها بر مردم است که حراست و حمایت مردم منشأ قدرت حکومت‌ها شده است.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری ارتباط دوسویه مردم و دولت را در گروی بیان عملکرد شفاف دولت‌ها دانست و گفت: تمام دولت‌ها و دستگاه‌های عمومی باید گزارشات صادقانه از درآمدهای کشور ارائه دهند و اعتماد مهمترین محور در مناسبات مردم به دولت است که در بعضی کشورها مردم امر حکومت را مقدس شمرده و آنها را حمایت می‌کنند.

وی در ارتباط با تبیین جایگاه دولت و ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ابراز داشت: در قانون اساسی جایگاه دولت جایگاهی استراتژیک برای امر کشورداری، پرداختن به معیشت و حل مشکلات مردم است که دولت وظیفه جستجوی بهترین راهبردها برای مدیریت کشور را دارد تا در دوره‌ معین خود بر اساس برنامه‌های مصوب پنج ساله و 20 ساله در قالب بودجه برای کشور تصمیم‌سازی کند و با شناسایی مشکلات مردم در برطرف کردن آنها گام بردارد.

متکی خاطر نشان کرد: جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی ایدئولوژیک است که به تبیین نگرش دینی در مسائل کشورداری می‌پردازد و قرائت از دین و مکتب را انجام می‌دهد، اما انحراف به این معنا است که دولت از جایگاه استراتژیک در امر کشورداری به سوی مکتب سازی و تفسیر دین در ارائه قرائت‌های متفاوت حرکت کند.

وی افزود: هر چند شخصیت‌هایی صاحب‌نظر و اسلام‌شناس در دولت حضور داشته باشند، اما برای بیان این مباحث نباید از جایگاه دولت استفاده کنند و می‌توانند در دانشگاه و حوزه مشغول شوند.

انتهای پیام/80028/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول