اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌رضوی:

طرح هادی در 85 درصد روستاهای خراسان‌رضوی تهیه شده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی گفت: تاکنون طرح هادی برای 2 هزار و 174 روستا در خراسان‌رضوی معادل 85 درصد آنها تهیه شده که تا پایان برنامه پنجم توسعه این شاخص به 100 درصد می‌رسد.

طرح هادی در 85 درصد روستاهای خراسان‌رضوی تهیه شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدرضا موسوی‌نیا ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از طر‌ح‌های جدید و از دستاوردهای بزرگ دولت نهم و دهم در بخش مسکن و کنترل قیمت آن، طرح مسکن مهر است که متولی اجرای این طرح در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

موسوی‌نیا خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی طرح 19 هزار و 500 واحد مسکن مهر را در 58 شهر استان اجرا کرده که در مجموع 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی تصریح کرد: این نهاد به کمک خیران مسکن‌ساز و پرداخت تسهیلات، 216 واحد در بینالود، 220 واحد در تربت حیدریه و 455 واحد در گلبهار با میانگین بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی یادآور شد: همچنین بنیاد مسکن خراسان‌رضوی به کمک خیران مسکن‌ساز، 500 واحد مسکونی در رضویه و 787 واحد مسکونی در قرقی در دست اجرا دارد که این واحدها در سال آینده به متقاضیان تحویل می‌شود.

موسوی‌نیا افزود: ساخت و ساز و بهسازی مسکن روستایی در هشت سال اخیر در خراسان‌رضوی چند برابر سال‌های گذشته بوده به طوری که از مجموع 37 هزار و 770 روستای بالای 20 خانوار کشور 8.6 درصد معادل 2 هزار و 557 روستا در خراسان‌رضوی قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی اظهار کرد: تاکنون طرح هادی برای 2 هزار و 174 روستا در خراسان‌رضوی معادل 85 درصد آنها تهیه شده که تا پایان برنامه پنجم توسعه این شاخص به 100 درصد می‌رسد.

موسوی‌نیا عنوان کرد: همچنین تاکنون طرح هادی در 749 روستای بالای 20 خانوار خراسان رضوی معادل 29 درصد آنها اجرا شده است.

وی گفت: شاخص برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار کشور از تهیه طرح هادی روستایی 72 درصد و از اجرای طرح هادی روستایی 43 درصد است که این استان در بخش تهیه طرح از میانگین کشوری بالاتر و در اجرای این طرح به خاطر کمبود اعتبارات عقب‌تر است.

موسوی‌نیا تصریح کرد: در سال گذشته 228 طرح هادی روستایی در خراسان‌رضوی تهیه شده و یا در دست تهیه است که در 198 روستای استان اجرا یا در دست اجرا است.

وی ادامه داد: طبق قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است برای همه روستاهای دارای طرح هادی نقشه تفکیکی وضع موجود بافت مسکونی روستا را تهیه و اداره ثبت اسناد و املاک نسبت به صدور اسناد آن اقدام کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی بیان کرد: از زمان شروع طرح مزبور تاکنون 157 هزار و 410 سند در برنامه سوم توسعه ، 118 هزار و 858 سند در برنامه چهارم توسعه، 524 سند در سال 1390 و دو هزار و 316 سند در سال گذشته برای خانه‌های روستایی خراسان‌رضوی صادر شده است.

موسوی‌نیا خاطرنشان کرد: نوسازی و احیای معماری روستاها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی و مردم سبب افزایش گردشگر و رونق صنعت گردشگری می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران کشوری است که بر روی خط زلزله قرار گرفته و دارای گسل‌های فعال شناخته شده و پنهانی است که همواره حوادث غیرمترقبه‌ای را به دنبال داشته گفت: با توجه به ساختار فیزیکی روستاها و استفاده از مصالح نامناسب مانند خشت خام و گل در ساختمان، اکثر واحدهای مسکونی در روستاها فاقد استحکام لازم بوده لذا وظیفه این نهاد در بخش مسکن روستایی بازسازی و مقاوم‌سازی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: براساس سرشماری نفوس و مسکن 89 از مجموع 392 هزار و 78 واحد مسکن روستایی در خراسان‌رضوی 171 هزار و 583 واحد معادل 43.8 درصد کم دوام، 190 هزار و 301 واحد معادل 48.5 درصد نیمه بادوام و 30 هزار و 194 واحد معادل 7.6 درصد بادوام است.

موسوی‌نیا گفت: با توجه به مقاوم نبودن بخش عمده‌ای از واحدهای مسکونی روستایی، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی از سال 84 با اعمال نظارت دقیق فنی، ایجاد مسکن مناسب و مقاوم برای خانواده‌های روستایی با استفاده از مصالح بادوام و مقاوم در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

وی افزود: از سال 84 تاکنون تسهیلات بانکی ویژه‌ای برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی تامین و تحول چشمگیری در این بخش به وجود آمده است به طوری که در هشت سال 100 هزار واحد روستایی در خراسان‌رضوی از مزایای این طرح بهره‌مند شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی با اشاره به عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی در بازسازی مناطق خسارت دیده ناشی از حوادث غیرمترقبه اظهار کرد: با توجه به زلزله سال 90 شهرستان‌های نیشابور و فیروزه، تاکنون علاوه بر آواربرداری و تشکیل پرونده، 5 هزار و 200 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی یادآور شد: در مجموع این نهاد بیش از 854 میلیارد ریال کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان از بخش مسکن پرداخت کرده و 60 هزار واحد مسکونی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه استان را بازسازی کرده است.

انتهای پیام/70006/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول