اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

اجرای طرح ترافیک کمک به سلامت مردم شیراز است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه متوسط فعالیت بدنی افراد بالغ در فارس هشت دقیقه در شبانه‌روز است، خواستار اجرای محدوده طرح ترافیک در شیراز شد.

اجرای طرح ترافیک کمک به سلامت مردم شیراز است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدهادی ایمانیه در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز این شهر، اظهار داشت: افزایش فعالیت و تحرک بدنی به حداقل روزی 30 دقیقه یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا است.

مسئول ارشد بهداشت و درمان در استان فارس بنابر همین مقدمات ابراز داشت: امیدواریم که با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و سایر مسئولان امر طرح ترافیک در شیراز هر چه سریع‌تر اجرا شود تا شاهد افزایش پیاده‌روی و تحرک در شهروندان باشیم.

وی افزود: در استان فارس بیش از نیمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع نداشته‌اند.

ایمانیه ادامه داد: بعد از 25 تا 30 سالگی باید سالانه دو بار فشار خون اندازه‌گیری شود چرا که این بیماری قاتل خاموش است و افراد دیر متوجه آن می‌شوند.

به گفته وی، در استان فارس تست فشار خون با مراجعه به پزشک خانواده به صورت رایگان انجام می‌شود.

این مسئول بهداشتی درمانی خاطرنشان کرد: اگر با فاصله یک هفته پس از دو بار مراجعه و تست فشار خون میزان آن بالاتر از 14 به روی 9 باشد باید اقدامات درمانی آغاز شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: 95 درصد از علل ابتلا به فشار خون شناخته شده نیست و تنها پنج درصد از علت‌های این بیماری مشخص است.

39 درصد مردان فارس کلسترول بالا دارند

وی بیان کرد: با کاهش هر واحد وزن به ویژه در افرادی که اضافه وزن دارند، دو واحد افت فشار خون دیده می‌شود بنابراین کاهش وزن یکی از روش‌های کاهش فشار خون است.

ایمانیه ابراز داشت: عدم مصرف دخانیات نیز یکی از راه‌های کاهش فشار خون است و با توجه به اینکه در اسلام ضرر رساندن عمدی به بدن حرام دانسته شده و آیت‌الله مکارم شیرازی شروع به سیگار کشیدن را حرام عنوان کرده‌اند، خانواده‌های متدین عزیزان خود را از این کار منع کنند.

ایمانیه ادامه داد: متوسط مصرف سیگارهایی که در فارس زندگی می‌کنند، روزانه 11 نخ بوده و سن شروع دخانیات نیز در این استان کاهش پیدا کرده است.

مصرف فست‌فود و غذاهای آماده دیگر موردی بود که این مسئول در ابتلا به فشار خون موثر ذکر کرد و افزود: حداکثر میزان مصرف نمک در غذای روزانه باید شش گرم معادل یک قاشق چای‌خوری باشد.

به گفته وی، با جایگزین‌سازی پتاسیم سبزی و میوه‌جات به جای سدیم نمک خوراکی می‌توان به کاهش فشار خون کمک شایانی کرد.

وی در ادامه چربی خون را نیز یکی از عوامل فشار خون بالا ذکر و خاطرنشان کرد: 26 درصد مردان فارس تری‌گلیسیرید بالا دارند که این فاکتور در خانم‌های این استان 16 درصد است و همچنین 39 درصد مردان بالغ فارس نیز کلسترول بالا دارند.

ویزیت پزشک متخصص 2 هزار تومان است

ایمانیه در ادامه با اشاره به اینکه 9 ماه از آغاز طرح پزشک خانواده در فارس گذشته است، ابراز داشت: شروع سریع‌تر این طرح در فارس باعث شده است که منابع بیشتری از 9 استان که تازه آن را شروع کردند جذب کنیم.

وی اضافه کرد: تاکنون 2.5 میلیون نفر از مردم فارس پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌اند.

ایمانیه ادامه داد: برخی همکاران توقع داشته‌اند که از مردم مبالغی فرانشیز اضافی دریافت کنند اما اجازه این کار داده نشد و در استان فارس ویزیت پزشک خانواده رایگان است.

به گفته وی، داروی مشمول فارماکوپه کشور نیز رایگان بوده و تنها 30 درصد هزینه آزمایشگاه‌های دولتی و 50 درصد هزینه بخش خصوصی توسط مردم پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس تصریح کرد: در 10 درصد موارد پزشک خانواده قادر به تشخیص بیماری نیست و در 90 درصد نیازی به ارجاع به متخصص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تلفن‌های 2930 و 1590 پاسخگوی سئوالات و شکایات مردم است، افزود: 10 درصد از هزینه ویزیت پزشک متخصص که معادل 2 هزار تومان است از مردم دریافت می‌شود.

انتهای پیام/2448/ی40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول