اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار صورت می‌گیرد

بهره‌برداری از نخستین مرکز دفن بهداشتی زباله در تبریز

شهردار تبریز از افتتاح 2 پروژه زیست محیطی، مرکز دفن بهداشتی زباله و تصفیه‌خانه شیرابه زباله همزمان با 2 اردیبهشت‌ماه خبر داد.

بهره‌برداری از نخستین مرکز دفن بهداشتی زباله در تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، علیرضا نوین اظهار کرد: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری تبریز دفع سنتی و غیر اصولی پسماندهای شهری خاتمه می‌یابد و چرخه مدیریت بر پسماندهای شهری تبریز تکمیل خواهد شد؛ به این ترتیب شهرداری تبریز گامی موثر و مهم برای حفظ سلامت شهروندان و صیانت از محیط زیست برمی‌دارد.

شهردار تبریز با اشاره به مختصات پروژه زباله‌گاه مدرن و مکانیزه تبریز خاطرنشان کرد: زباله‌گاه مدرن و مکانیزه جدید تبریز که برای ایجاد آن اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال اختصاص یافته به عنوان نخستین مرکز دفن بهداشتی و مهندسی کشور در فضایی به وسعت 35 هکتار احداث شده  که این پروژه در آینده قابل افزایش و توسعه تا 50 هکتار نیز است.

وی اضافه کرد: مرکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهرداری تبریز شامل پنج سلول دفن است که سلول شماره یک آن با مساحت پنج هکتار، حجمی معادل یک میلیون و 300 هزار متر مکعب دارد.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این مرکز مشکلات زیست محیطی موجود به حداقل رسیده و در کنار آن با راه‌اندازی کارخانه بازیافت و اجرای کامل طرح تفکیک از مبدأ، حجم زباله‌های حمل شده برای دفن در این مرکز تا سقف 25 درصد کاهش می‌یابد.

وی به دیگر پروژه در دست ساخت شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: شهرداری تبریز با هدف کاهش اثرات تخریبی شیرابه‌های حاصل از دفن زباله‌های شهری اقدام به احداث کارخانه تصفیه شیرابه‌های مرکز دفن زباله به روش‌های COD و BOP کرده است که این طرح پس از اجرای آزمایشی موفق به صورت پایلوت در مقیاس یک هزارم، این بار در مقیاس واقعی با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء و در جوار مرکز دفن بهداشتی زباله به مرحله اجرا درآمده است تا از این طریق علاوه بر تامین آب مورد نیاز کشاورزی حاصل از تصفیه شیرابه‌ها، نسبت به کاهش اثرات منفی زیست محیطی دفن زباله و نفوذ شیرابه‌ها در آب‌های زیرزمینی اقدام شود.

نوین خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی مرکز دفن جدید در محل  زباله‌گاه فعلی درختکاری شده و تبدیل به تپه فضای سبز خواهد شد. 

انتهای پیام/60002/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول