اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع نمایندگان کرمان انتقاد کرد

عدم بهره‌گیری از معادن کرمان در راستای توسعه صنعت

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به مطالبه مردم این استان برای حل مشکل بیکاری گفت: آن طور که لازم است از معادن در راستای توسعه صنعت استان، بهره‌گیری نمی‌شود.

عدم بهره‌گیری از معادن کرمان در راستای توسعه صنعت

محمدمهدی زاهدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه برای نخستین‌بار ستاد راهبردی این استان به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، اظهار داشت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های زیادی برای حل مشکلات استان کرمان انجام شده که امیدواریم اجرایی شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان گفت: استان کرمان دارای ظرفیت‌هایی از جمله استعداد خدادادی مردم و همچنین منابع طبیعی و معدنی همچون باغات میوه است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه این استان نسبت به کل کشور دارای بزرگترین باغات پسته، گردو، مرکبات و خرما است، ادامه داد: استان کرمان بیشترین معادن مس و سنگ‌آهن را نه‌تنها در ایران بلکه در خاورمیانه دارد.

وی با تأکید بر اینکه استان کرمان یکی از استان‌های دانشگاهی کشور است، افزود: دانشگاه‌های زیادی در استان کرمان وجود دارد، اما از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

زاهدی با اشاره به مطالبه مردم استان کرمان برای حل مشکل بیکاری ادامه داد: آن طور که لازم است از معادن در راستای توسعه صنعت این استان، بهره‌گیری نمی‌شود.

وی با انتقاد از عدم وجود کارخانه فولاد در استان کرمان تصریح کرد: برای مثال در استان با وجود داشتن بزرگترین معادن سنگ‌آهن در خاورمیانه، یک کیلوگرم فولاد نیز تولید نشده و تمام سنگ‌آهن این منطقه به صورت خام به استان‌ها یا دیگر کشورها صادر می‌شود که در صورت وجود کارخانه در استان علاوه بر تولید فولاد با هزینه خیلی کم، کرمان به یک قطب صادرات فولاد در ایران تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ظرفیت و توانایی مس سرچشمه گفت: از این ظرفیت برای توسعه صنایع مس در استان استفاده نمی‌شود.

زاهدی با بیان اینکه کم‌آبی، مشکلات مضاعفی از نظر کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی به وجود آورده است، ادامه داد: علاوه بر مشکل مواجه شدن باغات کرمان، سال‌ها است در برخی از روستاهای این استان، آب آشامیدنی وجود ندارد که باید برنامه‌ریزی جامعی برای حل آن صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مشکل دیگر، بحث صادرات محصولات باغی و کشاورزی استان کرمان است، افزود: به علت عدم حمایت از صادرات محصولات باغی و کشاورزی و در نتیجه عدم به فروش رسیدن آنها، هم کشاورزان دچار ضرر مالی می‌شوند و هم کشور درآمد ارزی به دست نمی‌آورد.

زاهدی با اشاره به عدم توجه جدی به صنایع جنبی و غذایی گفت: طی سه سال گذشته اقداماتی آغاز شده، اما این اقدامات، مطلوب و بهینه نیست.

وی افزود: افزایش نیروگاه‌های برق استان برای توسعه و یا احداث صنایع مربوط به مس فولاد از اولویت‌های این استان است.

زاهدی با تاکید بر در اولویت بودن گازرسانی به استان کرمان با بیان اینکه نرخ گازرسانی شهری و روستایی در این استان زیر متوسط است، ابراز داشت: متوسط جمعیت روستایی کرمان بالای 50 درصد است، در حالی که در حال حاضر تنها 20 درصد از گازکشی روستایی و شهری این استان انجام شده است.

انتهای پیام/2446/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول