اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزارت جهادکشاورزی خبر داد

تولید 95 درصد محصولات غذایی مورد نیاز در داخل کشور

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی از تولید 95 درصد محصولات غذایی مورد نیاز در داخل کشور خبر داد.

تولید 95 درصد محصولات غذایی مورد نیاز در داخل کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدرحیم سجادی صبح امروز در جلسه سالانه مدیران آب و خاک 32 سازمان جهادکشاورزی در سطح کشور، با بیان اینکه امیدواریم نمایندگان مجلس اعتبار اختصاص یافته در بودجه سال 92 به بخش آب وخاک را تایید و یا افزایش دهند، افزود: در اجرای شبکه‌های فرعی عقب‌ماندگی‌های زیادی در کشور وجود دارد و وزارت جهادکشاورزی برای عملیاتی ساختن آنها آمادگی کامل دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته در مقایسه با سال‌های قبل، مشکل کم آبی‌مان بیشتر بود با این حال، صنعت کشاورزی روند خوبی داشته است

سجادی دلایل رونق کشاورزی درسال 91 را سیستم آبیاری تحت فشار بیان کرد و گفت: در حدود 1 میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی ما به سیستم های مکانیزه آبیاری تحت فشار مجهزند و این خود باعث روند بهبود کشاورزی کشور است.

وی با بیان اینکه از این مقدار 770 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دولت دهم زیر پوشش سامانه آبیاری تحت فشار قرار گرفته که حاکی از نگاه ویژه دولت به بخش کشاورزی است افزود: 620 هزار هکتار از اراضی فوق توسط وزارت جهادکشاورزی و 380 هزار هکتار توسط وزارت نیرو به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شد.

سجادی مجموع اراضی زیر پوشش شبکه آبیاری فرعی در کشور را افزون بر 900 هزار هکتار عنوان کرد و گفت:به منظور صرفه جویی در مصرف آب، حدود 30 هزار کیلومتر عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از چاه تا ابتدای مزرعه اجرا شد.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی به نگاه ویژه دولت به طرح‌های زیربنایی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم روند توسعه بخش کشاورزی در کشور شتاب گرفته است.

سجادی اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار برای مصرف بهینه آب، شبکه‌های فرعی، قنات و انتقال آب با لوله را از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی برشمرد و افزود: از آنجا که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است از این رو برنامه‌ریزی شده تا با کاهش 50 درصدی مصرف آب در این بخش، 30 درصد به تولید محصولات کشاورزی افزوده شود.

وی افزود: در حال حاضر در کشور 610 هزار هکتار کانال سه و چهار شبکه فرعی داریم که طول لوله‌گذاری این کانال‌ها حدود 27 هزار کیلومتر است که از دهانه چاه تا نزدیکی مزارع، تجهیز شده است.

سجادی گفت: در کشور به طور میانگین برای هر هکتار اراضی کشاورزی 10 هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که با انجام طرح آبیاری تحت فشار، حداقل 40 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود: باید توجه کرد که کشور ما در بیشتر فصول سال با مشکل کم آبی روبه‌روست و سعی ما بر این است با مکانیزه کردن سیستم‌های آبیاری و مصرف بهینه، کمک زیادی به کشاورزی کشور کنیم.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه آمار نهایی ارائه شده نشان از توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در دو سال گذشته دارد، افزود: آذربایجان‌شرقی در سال گذشته رتبه نخست آبیاری تحت فشار را در سطح کشور داشته است که لازم می‌دانم در این خصوص از تلاش‌های رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی و مدیریت آب و خاک تشکر کنم.

وی بابیان اینکه مأموریت وزارت جهادکشاورزی مأموریتی بسیار سنگین است چرا که امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی را برعهده دارد، افزود: هم اکنون 95 درصد محصولات غذایی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و تنها بخش ناچیزی همچون کنجاله سویا و موز وارد می‌شود که امیدوارم با همدلی و مشارکت بتوانیم به خودکفایی 100درصدی در تولید محصولات کشاورزی نایل شویم.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت جهادکشاورزی بر تولید محصول سالم استوار شده است، افزود: باید تولیدات بخش را به سوی تولید محصولات سالم و ارگانیک سوق دهیم تا محصولاتی که در اختیار جامعه قرار می‌گیرد عاری از سم و کودهای مضر باشد.

انتهای پیام/60001/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول