اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند در گفت‏‏وگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد

پیوند زدن «انتخابات با مذاکره» و گفتمان‏سازی غرب برای کاندیداهای انتخاباتی

امام جمعه دماوند گفت: دشمن می‏خواهد با «پیوند زدن انتخابات با مذاکره» تلاش کند تا برای کاندیداها گفتمان‏سازی کرده و گفتمان سازش را به ملت بزرگ ایران القا کند.

پیوند زدن «انتخابات با مذاکره» و گفتمان‏سازی غرب برای کاندیداهای انتخاباتی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در روزهای اخیر آغاز شده است و سراسر ایران اسلامی این روزها، محل بیان اندیشه‏ها و برنامه‏ها، تضارب افکار و تشتت آرا محسوب می‏شود.

گرچه نقد دولت از سوی کاندیداهای انتخاباتی در بخش‏های مختلفی نظیر مسائل اقتصادی، گرانی، تورم، هدفمندی یارانه‌ها، تحریم‌ها، مذاکره با آمریکا، سیاست خارجی و ... در این روزها شدت یافته، اما نکته جالب توجه تمرکز کاندیداهای احتمالی و ثبت‌نام کرده انتخاباتی بر محورهایی است که عمدتاً دغدغه‏های عمومی محسوب می‏شوند و به نظر می‏رسد داوطلبان انتخاباتی سوای از ارائه برنامه‏ها و ایده‏ها، بیشتر به دنبال جلب آرای عمومی جامعه هستند تا معرفی خود و برنامه‏هایشان.

سخنان متعددی که این روزها بی‏پروا از سوی کاندیداهای انتخاباتی مطرح می‏شود، در برخی مواقع حتی سیاست‏های کلی نظام را نیز زیر سئوال می‏برد و توجهی به منافع ملی و مصلحت اجتماعی را در اذهان آحاد فرهیخته جامعه تداعی می‏کند.

ادبیات برخی کاندیداها در سخنان و میتینگ‏های انتخاباتی گاهاً به دور از شأن سیاسی و اجتماعی نظام الهی اسلام و ملت ایران است و از سویی دیگر، در برهه کنونی شاهد تهاجم گسترده غربی‏ها برای تحت تأثیر قرار دادن انتخابات آتی جمهوری اسلامی ایران هستیم.

تهاجم همه‏جانبه‏ای که نه تنها با رسانه‏های ارتباط جمعی گسترده غرب، بلکه با سخنان فریبنده و دو پهلوی سیاست‏مداران آمریکایی و اروپایی نیز همراه است و این امور در مجموع می‏طلبد تا ملت ایران هوشیار از گذشته این مواضع را رصد و سپس تصمیم‏گیری کند.

از این رو و در راستای رسالت آگاهی‏بخشی رسانه‏ها، در گفت‏وگوی صمیمانه‏ای با حجت‏الاسلام والمسلمین سیدمحمد علاءالدینی، امام جمعه دماوند و رئیس شورای فرهنگ عمومی این شهرستان مسائل مبتلابه در این بخش را بررسی کردیم که در ادامه از نظرتان می‏گذرد.

فارس: با سلام و سپاس از فرصتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادید. همواره در سخنان بزرگان کشور خوانده و شنیده‏ایم که تریبون نماز جمعه محل بیان انتظارات عمومی مردم و خواسته‏‌های نظام اسلامی است؛ حضرتعالی به عنوان امام جمعه دماوند، خواسته امروز ملت ایران را در آستانه انتخابات بیشتر در چه مواردی ارزیابی می‏فرمایید؟

علاءالدینی: انتظار امت آگاه ایران در برهه کنونی از همه دست‏اندرکاران انتخابات این است که بسترساز خلق این حماسه بزرگ شوند.

این بستر مطمئن تنها در سایه توکل بر خدا، حفظ وحدت و یک‏پارچگی ملی و انسجام اسلامی و دچار حاشیه نشدن ایجاد می‏شود و خلق حماسه سیاسی تنها با اتحاد و کار قانونی صورت می‏گیرد.

امروز بدون شک خطر بزرگ «حاشیه‏پردازی»، «حماسه‏سوزی» است و باعث رنجش دوستان و قوت گرفتن دشمنان می‏شود.

استفاده فرصت‏طلبان و سلطه‏طلبان نیز در این روزها برای القای افکار خود و پر کردن جیب‏هایشان با پول مردم، اگر بصیرت در میان نباشد، بدون تردید فراهم خواهد شد.

همه این امور باعث می‏شود تا ادبیاتی که در طراز نظام الهی جمهوری اسلامی ایران نیست، به وجود بیاید و سخنان متفاوتی در عرصه‏های مختلف زده شود.

فارس: با این وجود، جدای از بحث روند برگزاری انتخابات که خود گفت‏وگوی مفصلی را می‏طلبد، حضرتعالی امروز اولویت‏های عمومی و ملموس مورد انتظار ملت ایران را بیشتر در چه اموری می‏دانید؟

علاءالدینی: این اولویت‏ها امروز در دو چیز است. توجه و نظارت جدی بر قیمت‏های افسارگسیخته یکی از خواسته‏های اساسی ملت ایران است.

تلاش و هم‏فکری برای برگزاری باشکوه انتخابات مخصوصاً در شهرستان دماوند که سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‏دوره‏ای مجلس شورای اسلامی در آن برگزار می‏شود، را نیز می‏توان دیگر انتظار ملموس مردم در حال حاضر دانست.

در دماوند امسال شاهد یک انتخابات بیشتر خواهیم بود و این امر تلاش مضاعفی را می‏طلبد. نسخه شفابخش ما امروز برای بسترسازی به منظور ایجاد حماسه، بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تقسیم مسائل به اصلی و فرعی است.

فارس: فرعیات! متأسفانه امروز بیشتر از اینکه به اصل و متن مشکلات پرداخته شود، به حواشی و فرعیات می‏پردازیم.

علاءالدینی: بله، درست است. امروز به هیچ وجه نباید دچار فرعیات شویم؛ چراکه در غیر این صورت در میدان دشمن بازی کرده‏ایم. شرایط کشور حساس است و همه باید در خدمت نظام باشند.

فارس: امروز شاهد سخنان و رفتارهای متفاوتی هم از سوی دولتی‏ها و هم از جانب کاندیداهای انتخاباتی در اقصی نقاط ایران هستیم. دولت سفرهای استانی‏اش را پی گرفته است و برخی به این انتقاد دارند. عده‏ای هم از برخی حواشی کار ناراضی هستند. در این میان، تکلیف «خلق حماسه» چه می‏شود؟

علاءالدینی: خلق حماسه باشکوه در آستانه انتخابات سه رکن اساسی دارد؛ امروز همه باید میدان انتخابات را به عنوان عرصه‏ای برای خدمت بدانیم و نه میدان تاخت و تاز و قدرت و پرچم‏گردانی و شهرت.

در دومین گام، همه باید میدان انتخابات را عرصه پررنگ شدن شعار «دفاع از عزت» بدانند و نه میدان «اظهار ذلت و شعارهای سست».

مهم‏ترین و اصلی‏ترین بخش کار هم این است که انتخابات را «عرصه ولایت‏مداری» قرار دهیم نه «جولانگاه انحراف و فتنه».

فارس: به ارکان مهمی اشاره فرمودید. یکی از کاندیداهای انتخاباتی روز گذشته در رشت سوءاستفاده از بیت‌المال در انتخابات را از اقدام‌های اساسی احمدی‌نژاد عنوان کرده و گفته بود: «بگم بگم» مناظره‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد تا امروز که در سفرهای استانی خود پرچم را می‌چرخاند، از بداخلاقی‌های احمدی‌نژاد است. این سخنان در کنار ارکان مد نظر حضرتعالی برای خلق حماسه چگونه قابل تجمیع است؟

علاءالدینی: امروز نکته مهم، هشداردهنده و عبرت‏آموز در این بین، این است که چشمان تیزبین امت ما تمام حرکات و سکنات و افعال و اقوال حاشیه‏سازان را رصد می‏کنند.

مردم به تبعیت از مقام عظمای ولایت که فرمودند تا روز انتخابات باید فضا آرام نگاه داشته شود، مهر سکوت بر لب می‏گذارند ولی با چشمانی بینا و گوش‏هایی شنوا مراقبت می‏کنند و تنها در روز جمعه، 24 خرداد پاسخ همه این حاشیه‏سازان را می‏دهند.

پاسخ ملت ایران با گشودن انگشت‏های نشانه که مزین به رنگ جوهر آبی است، خواهد بود و مردم با حضور پررنگ و حماسی خود در انتخابات خط بطلانی بر هر چه انحراف و فتنه است، می‏کشند.

فارس: برخی رفتارها در ادامه مسیر سیاست‏های آمریکایی و در هم‏نوایی با غربی‏هاست، در این بخش باید چه کرد؟ عده‏ای از کاندیداها قویاً به برقراری رابطه ایران با آمریکا اشاره کرده و دائماً سعی در عادی‏سازی روابط ایران و ایالات متحده دارند. یکی از کاندیداها گفته بود آمریکایی‏ها اخیراً سر دوستی با ملت ایران گذاشته‏اند و من شش ماهه این ارتباط را برقرار می‏کنم یا اعتقاد بنده این است که باید رابطه خود با آمریکا را تعریف کنیم و تحریم‌ها لغو شود. پاسخ حضرتعالی به این سخنان چیست؟

علاءالدینی: درست است. برخی این روزها دائم به گفتار اخیر جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اشاره دارند که از سنای این کشور درخواست کرده است تا در آستانه انتخابات علیه ایران تشدید تحریمی صورت نگیرد.

ظاهر این شعار بسیار فریبنده و پرطمطراق است؛ اما مقام معظم رهبری، تعبیری را جدیداً در عرصه مسائل سیاسی به کار بردند که «تقلب در سخن گفتن» است.

این نخستین باری است که شاهد هستیم کسی با این حکمت این تعبیر را به کار ببرد. با کنار هم گذاشتن چند گزینه، می‏بینیم که این سخنان در حقیقت نوعی تقلب در گفتار است.

فارس: مثلاً چه گزینه‏هایی؟

علاءالدینی: نخستین قرینه این است که در روند هسته‏ای جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری حاصل نشده است که نشان‏دهنده تزلزل ایران یا نشانه کنار آمدن ما با دشمنان باشد.

امروز می‏خواهیم بگوییم قوی‏تر و با عزم راسخ‏تر از گذشته در تحقق این حق مسلم خود در حال برداشتن گام‏های پیشرفت هستیم.

قرینه دوم، این است که امروز این سخن از دهان کسانی بیرون می‏آید که مستقیماً در حمله به ارزش‏های جمهوری اسلامی ایران و محو و حذف و براندازی و بدل‏سازی آن نقش داشته‏اند.

می‏توانیم بگوییم که آمریکایی‏ها در چند دهه گذشته از عمر انقلاب اسلامی در حقیقت چهار جنگ را علیه ملت ایران به راه انداخته و به آنها تحمیل کرده‏اند.

فارس: در این زمینه بیشتر توضیح می‏دهید؟

علاءالدینی: «جنگ امنیتی و سیاسی» نخستین کارزاریی بود که آمریکایی‏ها با تحریک قومی و قبیله‏ای و کودتاها و جریان طبس با آن همراه شدند.

«جنگ هشت ساله تحمیلی» و دوران دفاع مقدس، دومین میدانی بود که آمریکایی در آن وارد مبارزه با ملت ایران شدند.

«تهاجم فرهنگی» هم سومین اهرم جنگ‏طلبانه آمریکایی‏ها بود و 20 سال است که ملت ایران در این میدان در حال مبارزه و مقابله با تهاجم گسترده غرب هستند و هم‏چنان نیز این خصومت‏ها ادامه دارد.

امروز هم در قالب چهارمین جنگ بزرگ آمریکایی‏ها علیه ملت ایران، شاهد هستیم که «جنگ هوشمند» به راه افتاده است و غربی‏ها در آن از همه ظرفیت‏ها برای زمین زدن کشورمان استفاده می‏کنند.

فارس: حضرتعالی تحریم‏ها را در این بخش جزو جنگ هوشمند محاسبه فرمودید یا نه، بحث جدایی است؟

علاءالدینی: بله. تحریم‏ها محور اساسی جنگ هوشمند دشمن است. امروز با کنار هم گذاشتن این چند گزینه می‏بینیم که تقلب در سخن گفتن نمود عینی پیدا کرده است.

بالاترین نشانه آن هم این است که ظرفیت تحریم پایان یافته است و غربی‏ها دیگر نمی‏توانند ادعا کنند که در تحریم‏های فلج‏کننده خود، ایران اسلامی را از پای درآورده‏اند؛ بنابراین، با این سخنان می‏خواهند خودی نشان دهند.

مقاومت مردم در تحریم‏های فلج‏کننده و له نشدن آنها زیر این همه فشار، دست آمریکایی‏ها را رو کرده است و سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا خود نوعی هدف سیاسی را با تمرکز بر انتخابات دنبال می‏کند.

فارس: بحث مهم دیگر در این بخش، سخنانی است که در ارتباط با سرانه فتنه مطرح می‏شود. یکی از کاندیداها روز گذشته در جلسه پرسش و پاسخ با جمعی از جوانان شهر رشت گفته بود که اگر بنده رئیس‌جمهور شوم تلاش می‌کنم، موسوی و کروبی از حبس خارج شوند. آیا ملت ایران چنین خواسته‏ای دارند یا به عبارت بهتر، چنین اجازه‏ای می‏دهند؟

علاءالدینی: مردم یادشان نمی‏رود که در جریان فتنه 88، خود آمریکایی‏ها همچون حضورشان در ویتنام و طبس نقش مستقیم ایفا کردند.

سفارت‏خانه‏هایی که همسو با آمریکا بودند، در جریان فتنه 88 تجهیز شدند و درهای آنها روی فتنه‏گران باز گذاشته شد.

خود آمریکایی‏ها هم اعلام کردند کسانی که در ایران در حال ایستادگی روبه‏روی نظام اسلامی هستند، به نیابت از ما در حال مبارزه هستند و آمریکا باید به آنها کمک کند.

ایالات متحده آمریکا دلارهای نفتی خود را در جریان فتنه 88 به سوی فتنه‏گران سرازیر کرد و امروز نیز راهبرد دشمن، کاهش مشارکت‏های مردمی در عرصه انتخابات و سرد کردن تنور این حماسه بزرگ سیاسی است و مردم دیگر اجازه خودنمایی فتنه‏گران را نمی‏دهند.

فارس: فتنه جدید هم که قطعاً در راه است؟

علاءالدینی: بله. دامن زدن به چالش‏ها و فتنه‏های جدید و مدیریت فضای گفتمان‏ها راهبرد امروز غرب علیه ایران است.

دشمن می‏خواهد با «پیوند زدن انتخاب با مذاکره» تلاش کند تا برای کاندیداها گفتمان‏سازی کرده و گفتمان سازش را القا کند.

انتظار ما این است که کاندیداهای انتخاباتی از این موقعیتی که برای آنها در عرصه انتخابات پیش آمده است، استفاده بهینه کنند و این موقعیت را بسترساز حماسه اقتصادی با نگاه همه‌جانبه قرار دهند.

فارس: خب. گفت‏وگوی خوبی بود. انشاءالله در نوبت‏های بعد هم در خدمت حضرتعالی خواهیم بود. سخن پایانی شما را هم می‏شنویم.

علاءالدینی: سخن آخر این است که با وجود همه مسائل و موضع‏گیری‏ها، مردم ایران آگاه و هوشیار هستند و همواره در میدان حضور خواهند داشت و اجازه هیچ سوء‌استفاده‏ای را به دشمنان داخلی و خارجی نخواهند داد.

++++++++++++++

گفت‏وگو از: سپیده سیر

++++++++++++++

انتهای پیام/2568/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول