اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات نخلداران

مشکل فروش محصول برای تولیدکنندگان خرما / سود خرما در جیب دلالان

در سال‌های اخیر و به دلیل نابسامانی بازار، وضعیت معیشتی نخلداران مناسب نبوده و این امر موجب اعتراض نخلداران شده است.

مشکل فروش محصول برای تولیدکنندگان خرما / سود خرما در جیب دلالان

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، کشاورزان نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در اقتصاد کشور دارند و بدون تردید نقش این قشر در خلق حماسه اقتصادی نیز نقشی تعیین‌کننده است.

شهرستان دشتستان و منطقه آبپخش از قطب‌های بزرگ و مهم خرما در کشور است و سالانه بیش از 50 هزار تن خرما در منطقه آبپخش تولید می‌شود.

در سال‌های اخیر و به دلیل نابسامانی بازار، وضعیت معیشتی نخلداران مناسب نبوده و این امر موجب اعتراض نخلداران شده است.

تعدادی از نخلداران با مراجعه به خبرنگار فارس ضمن بیان دغدغه‌ها و مشکلات موجود خواستار تلاش مسئولان برای رفع این مشکلات شدند.

محمد خسروی از نخلداران باسابقه آبپخش اظهار داشت: دولت هر ساله بحث خرید تضمینی را مطرح می‌کند و وعده‌های بالا رفتن قیمت را می‌دهند که هیچ کدام محقق نشده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر همواره برای فروش خرمای خود مشکل داشته‌ایم و همواره دغدغه مالی داریم و از مسئولان انتظار داریم رسیدگی کنند.

دلالان سود خرما را می‌برند

یکی دیگر از نخلداران آبپخش نیز بیان کرد: مسئولان باید نسبت به خرید تضمینی خرما به وعده‌های خود عمل کنند تا از بلاتکلیفی درآییم.

رستم شفیعی افزود: سایر محصولات کشاورزی مورد حمایت دولت قرار دارد و تولیدکنندگان دغدغه فروش محصول را ندارند اما تولیدکنندگان خرما همواره با این مشکلات مواجه هستند.

یکی از تولیدکنندگان خرما خاطر نشان کرد: محصول خرما با زحمت بسیار زیادی به دست می‌آید و نخلداران در مراحل مختلف گرده‌افشانی و هرس کردن و سایر موارد و در امر برداشت هزینه‌ و وقت و زحمت زیادی متحمل می‌شوند و در زمان فروش نباید با مشکل مواجه شوند.

بهرام رضایی بیان کرد: توسعه صنایع تبدیلی امری لازم است و مسئولان می‌توانند با این اقدام در زمینه بهبود بازار فروش محصولات اقدام کنند.

موسی موسویان از نخلداران آبپخش نیز تصریح کرد: نخلداران در تمام اوقات سال مشکل دارند؛ از کمبود همیشگی آب گرفته تا مراحل گرده‌افشانی و برداشت و در پایان در زمان فروش نیز مشکلات به اوج می‌رسد و دلالان هستند که سود می‌برند.

حسن عربزاده نیز گفت: تمام زحمت عمل‌آوری خرما بر دوش نخلداران است و بیشتر سود خرما به دلالان می‌رسد.

این تولیدکننده خرما افزود: از مسئولان می‌خواهیم به این مسئله ورود کنند تا مشکلات ما رفع شود و بتوانیم از عهده هزینه‌های زندگی برآییم.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی

رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش نیز اضافه کرد: توجه و رسیدگی به مشکلات باغداران در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر رفع دغدغه‌های فکری باغداران توسعه اقتصادی و صنعتی آبپخش را نیز به ‌دنبال خواهد داشت.

مصطفی رضایی گفت: در چند سال گذشته این شورا به‌صورت ویژه مطالبات کشاورزان را مورد پیگیری قرار داده و از طریق تعامل و همکاری متقابل با مسئولان و مدیران اجرایی اقدامات ویژه و ارزنده‌ای در زمینه کشاورزی صورت پذیرفته است.

وی بیان کرد: یکی از نیازها و خواسته‌های اساسی شورای اسلامی شهر آبپخش که در حوزه‌ باغداری شاهد آن هستیم ایجاد واحد‌های صنعتی بسته‌بندی خرما است که تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت بازار فروش خرمای تولیدی کشاورزان این منطقه دارد.

این مسئول افزود: در حال حاضر کشاورزان آبپخشی فاقد هرگونه امکانات در زمینه بسته‌بندی محصولات کشاورزی هستند و به ناچار با امکانات ابتدایی اقدام به بسته‌بندی خرمای خود می‌کنند که سبب کاهش بازده کاری ایشان شده و سرعت تولید‌کنندگان در امر بسته‌بندی را به شدت کاهش داده است.

وی بر لزوم تلاش مسئولان ارشد شهرستان و استان برای رفع مشکلات این قشر تلاشگر تاکید کرد.

تلاش برای حل مشکلات نخلداران

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز گفت: در زمینه تولید خرما از دشتستان به‌عنوان قطب خرماخیز کشور یاد می‌شود و در سال جاری شاهد تولید 128 هزار تن از این محصول در باغات و نخیلات شهرستان دشتستان بوده‌ایم.

حسین قیصری اضافه کرد: 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دشتستان زیرکشت درختان نخل است و در این شهرستان بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار اصله نخل وجود دارد.

وی بیان کرد: برای بهبود وضعیت بازار فروش خرما تلاش و فعالیت خوبی انجام گرفته و سال گذشته نیز شاهد بهبود وضعیت نسبت به قبل بودیم و به فضل خدا امسال با تلاش و پیگیری بیشتر به نتایج خوبی خواهیم رسید.

قیصری یادآور شد: از تمام امکانات و توانمندی موجود برای بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان و نخلداران استفاده می‌کنیم و هیچ فرصتی را هدر نمی‌دهیم.

انتهای پیام/2452/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول