اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آیت‌الله اراکی در نشست خبری:

کمیته صلح اسلامی این هفته تشکیل جلسه می‌دهد/ تقاضای دبیرکل از رهبران ترکیه

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از تشکیل نخستین جلسه کمیته صلح اسلامی در 26 اردیبهشت ماه در بیروت خبر داد و از رهبران ترکیه خواست در راستای ایجاد وحدت در جهان اسلام تلاش کنند.

کمیته صلح اسلامی این هفته تشکیل جلسه می‌دهد/ تقاضای دبیرکل از رهبران ترکیه

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس نشست رسانه‌ای آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیرامون تشکیل کمیته صلح جهان اسلام برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: امیدوارم در شرایط حساسی که مملکت ما با آن روبه‌روست و اصحابه رسانه مسئولیت حساسی برعهده دارند بتوانند با یاری خداوند متعال مسئولیت خطیر خود را به بهترین وجه ادا کنند.

* خطر بروز جنگ مذهبی، مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه با مسائل حساسی در منطقه روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله جهان اسلام، مسئله خطر جنگ مذهبی و اختلافات مذهبی است، دشمن جامعه اسلامی صهیونیسم و استکبار جهانی پشتیبان اوست سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای ایجاد جنگ مذهبی و طایفه‌ای در میان جوامع اسلامی انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بیشترین تکیه دشمنان جوامع اسلامی و بیشترین تلاش و سرمایه آنها در راستای ایجاد و برافروختن جنگ مذهبی میان فرق اسلامی است. از این‌رو از تمام دلسوزان، مصلحان، رهبران، فرهیختگان، اصحاب رسانه و اصحاب نفوذ در جوامع اسلامی ملتمسانه درخواست می‌کنیم در برابر این توطئه دشمن متحد شده و آن را خنثی کنند.

* کشورهای اسلامی می‌توانند در تمامی عرصه‌ها قدرت اول جهان باشند

آیت‌الله اراکی با تأکید براینکه امروز بزرگترین وظیفه دینی، شرعی و ملی جوامع اسلامی جلوگیری از ایجاد تنش، جنگ مذهبی و جنگ فرقه‌ایی است، عنوان کرد:‌ اتفاقاتی که در جهان اسلام رخ می‌دهد و خونریزی‌هایی که با کمال تأسف شاهد آن هستیم به دست هر شخص و با هر انگیزه‌ای که اتفاق می‌افتد در مسیر تحقق اهداف دشمن است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: انفجار اخیری که در کشور برادرمان ترکیه رخ داد را محکوم می‌کنیم و تأکید می‌کنم که دست صهیونیست در پشت این حادثه وجود دارد. کسی که از خونریزی در کشورهای اسلامی از جمله: سوریه، عراق، پاکستان و اخیراً در ترکیه نفع می‌برد تنها پشتیبان آنها صهیونیسم است ما این حادثه مرگبار را شدیداً‌ محکوم کرده و از رهبران جهان اسلام می‌خواهیم دست در دست هم داده و در اندیشه ایجاد وحدت باشند.

وی گفت:‌ از رهبران ترکیه می‌خواهیم در راستای ایجاد وحدت در جهان اسلام تلاش کنند چرا که با وحدت می‌توان امنیت را در میان کشورهای اسلامی برقرار کرده و به همکاری‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی قوت بخشید؛ اگر امکانات و نیروی کشورهای اسلامی با هم متحد شوند می‌توان قدرت اول جهان را به وجود آورد و کشورهای اسلامی می‌توانند در تمامی عرصه‌ها قدرت اول جهان باشند.

* اولین جلسه کمیته صلح اسلامی، 26 اردیبهشت در بیروت تشکیل می‌شود

آیت‌الله اراکی اظهار داشت: از علمای الازهر، پاکستان، عراق، لبنان، فلسطین، سوریه، علمای کشورهای اسلامی شمال آفریقا و آسیای دور، همچنین از علمای عربستان سعودی درخواست می‌کنیم که در رابطه با مسئله ایجاد امت واحده بیاندیشند و تلاش‌های خود را دراین خصوص متمرکز کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: با توجه به پیشنهادی که در بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران انجام گرفت مقدمات تشکیل کمیته صلح اسلامی فراهم شد و قرار است 26 اردیبهشت سال جاری اولین جلسه کمیته صلح اسلامی در بیروت پایتخت لبنان تشکیل شود.

وی یادآور شد: عناصری که در این کمیته شرکت‌ کرده‌اند عناصری مؤثری هستند که از آن جمله می‌توان به شخصیت‌ها و علمای بزرگ جهان اسلام، مفتی اعظم سودان، تونس، سوریه و رئیس هیئت العلمای اندونزی، علمای بزرگی از هندوستان، شخصیت‌های فرهنگی و علمی، اشاره کرد.

* عضویت 30 تن از شخصیت‌های جهان اسلام در کمیته صلح اسلامی

وی با بیان اینکه 30 تن از شخصیت‌های جهان اسلام عضو کمیته صلح اسلامی هستند، اظهار داشت: اعضایی که در کمیته صلح اسلامی مشارکت دارند عمدتاً از علمای بزرگ اسلامی اعم از شیعه و سنی، شخصیت‌های بانفوذ در کشورهای اسلامی در نقاط مختلف جهان از اعضای کمیته صلح اسلامی و از ‌کشورهایی همچون مصر، الجزایر، تونس، لبنان، سوریه، پاکستان، مالزی، اندونزی، ترکیه، عراق و بسیاری از کشورهای مؤثر در جهان اسلام هستند که عمدتاً‌ در کنفرانس وحدت نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در نخستین جلسه کمیته صلح، اساسنامه این کمیته به تصویب خواهد رسید و برنامه‌های آن نیز مشخص خواهند شد بنابراین امیدواریم کمیته صلح اسلامی در راستای نزدیک کردن نقطه‌نظرات مذاهب و گروه‌های مختلف به ویژه در نقاط بحران‌خیز جهان اسلام تلاش کرده و با تماس با طرف‌های متخاصم و متخالف بتوانند اختلافات را کاهش داده و نقاط مشترک گروه‌ها را به یکدیگر تذکر داده و آنها را به تعاون و همکاری فرا خوانند.

وی در خصوص ساز و کارهای عملیاتی کمیته صلح اسلامی، گفت: سازوکارهایی که در کمیته صلح اسلامی در نظر گرفته می‌شود عموماً مبتنی بر گفت‌وگو و بحث‌هایی است که در جلسات کمیته صورت خواهد گرفت که در ابتدا با اعلام موجودیت آن، برنامه این کمیته آغاز خواهد شد که‌ امیدواریم با همکاری تمام دلسوختگان، رهبران سیاسی و مذهبی کمیته صلح اسلامی بتوانیم گامی مؤثر در راستای تخفیف مشکلات جهان اسلام برداریم.

* هیچ یک از اتباع معروف اسلامی نبش قبر مؤمنی را تجویز نمی‌کنند

آیت‌الله اراکی با محکوم کردن حادثه نبش قبر «حجر بن عدی» صحابی نبی مکرم اسلام، یادآور شد: این حادثه، نظیر حوادث دیگر به منظور برهم ریختن احساسات مسلمان انجام شده است؛ قطعاً این حوادث، توسط مذاهب معروف اسلامی انجام نمی‌شود. نه تنها هیچ‌ یک از گروندگان و اتباع معروف اسلامی نبش قبر مؤمنی را تجویز نمی‌کنند چه برسد به اهانت و هتک حرمت صحابی رسول‌الله.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که دست به انفجار زده و مردم کوچه و بازار را به شهادت می‌رسانند نه تنها جزو پیکره جهان اسلام نیستند بلکه عناصری هستند که به وسیله بیگانگان تحریک، تغذیه و پشتیبانی می‌شوند که امیدوارم با تلاش و نفوذ رهبران سیاسی و مذهبی، این گروه‌های نفوذی در جهان منزوی شده و توان آنها در ضربه زدن به جهان اسلام به حداقل برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول