اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

جشن بهار نارنج مازندران ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: آئین سنتی جشن بهار نارنج مازندران به ثبت ملی رسید.

جشن بهار نارنج مازندران ثبت ملی شد

سیف‌الله فرزانه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: آیین سنتی جشن بهار نارنج در شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به شماره یک هزار و 58 با عنوان جشن بهار نارنج استان مازندران به ثبت ملی رسید.

وی افزود: آیین سنتی عرق‌گیری بهار نارنج از جمله آیین‌هایی سنتی مازنی‌ها است که نشان‌‌دهنده تسلط و آگاهی آنان به طبیعت و طبیعت ‌درمان‌گری است که برای استفاده هر چه بیشتر از نعمات خدادادی همزمان با شکوفایی طبیعت برپا می‌شد.

این مسئول از ثبت این آثار به عنوان یک حرکت درست برای مستندسازی دقیق و ماندگاری یاد کرد و یادآور شد: مراسم عرق‌گیری بهار نارنج حداقل از زمان قاجار تاکنون ثبت و ضبط شده که مورد اقبال مردم هم قرار دارد.

وی افزود: تداوم این آیین کهن به صورت خودجوش در مردم و همکاری خوب شهرداری‌ها این جشن در شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود و امیدواریم با ثبت ملی این آیین از این پس نیز شاهد برگزاری جشنواره‌های محلی، منطقه‌ای و ملی بهار نارنج باشیم.

وی به پویایی این مراسم در مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در فصول فروردین و اردیبهشت عده‌ای از مازندرانی‌ها به صورت فصلی به جمع‌آوری شکوفه‌های بهار نارنج و گرفتن عصاره آن اشتغال دارند.

فرزانه خاطرنشان کرد: بهار نارنج یکی از محصولات گردشگری مازندران است که می‌تواند بعد از اتمام پیک سفر تعطیلات نوروزی استان با خوش ذوقی دفاتر خدمات گردشگری و جهانگردی زمینه خوبی برای سفر به مازندران باشد.

انتهای پیام/2296/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول