اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دنیای غرب قادر به حل مشکلات زنان نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پاسخی که دنیای غرب در مورد زنان می‌دهد آن چیزی نیست که مشکلات زنان جامعه ما را حل کند زیرا با هویت دینی، فرهنگی، تاریخی و ملی ما در تضاد است.

دنیای غرب قادر به حل مشکلات زنان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد اظهار کرد: برخی عوامل معرفتی یا غیر معرفتی در شناخت پدیده‌ها و مفاهیم به صورت آگاهانه وارد می‌شوند و گاهی هم به چشم نمی‌آیند؛ برای اینکه یک سری امور دیده شوند باید به چالش کشیده شوند و در معرض نظر قرار گیرند.

وی افزود: یکی از نظرات تاثیرگذار در شناخت حقوق زنان، رویکرد معرفت شناختی به این مسئله است؛ تا وقتی که رویکرد پوزیتویستی بر علم حاکم بود، معرفت علمی یک نوع شناخت آزمون‌پذیر محسوب می‌شد و شامل مواجه مستقیم انسان با طبیعت بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جنبش‌های زنان تا قرن بیستم در حوزه مناسبات اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گرفتند خاطرنشان کرد: پس از اینکه این نوع رویکرد فرو پاشید علمی که ابعاد عقلانی و غیرحسی خود را از دست داده بود و مستقل از دیگر حوزه‌های معرفتی در ارتباط با حس و تجربه فعالیت می‌کرد دریافت که گزاره‌های علمی به موارد دیگری متکی هستند که آزمون‌پذیر نیستند.

وی ادامه داد: علم مستقل که مستقیما به شناخت عالم بپردازد و ریشه در اراده انسان و معرفت‌های غیر علمی داشته باشد نداریم.

پارسانیا با بیان اینکه جنسیت عنصر شکل‌دهنده بسیاری از مبادی معرفتی است گفت: تاکنون جنسیت مردانه بر فضای تفسیر در علم حاکم بوده و چنانچه جنسیت زنانه هم مورد توجه قرار گیرد آنگاه تفسیر دیگری از عالم هستی خواهیم داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: طرح مسئله زنان جدا از طرح مسائل مربوط به انسان و جهان نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل جزء در مبانی قابل طرح نیستند گفت: بحران معرفت‌شناختی حاضر تنها مسائل مربوط به زنان نبوده و به بحران ارتباطات انسانی و فرهنگی اختصاص دارد و پرسش‌های اساسی در این زمینه وجود دارد.

پارسانیا افزود: پاسخی که دنیای غرب می‌دهد آن چیزی نیست که مشکلات زنان جامعه ما را حل کند زیرا با هویت دینی، فرهنگی، تاریخی و ملی ما در تضاد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رویکرد اومانیستی غرب به بشر عنوان داشت: این رویکرد در سطوح مختلف فرهنگی غرب رسوخ کرده و مشکلی هم برای آنها ایجاد نمی‌کند زیرا همه ارزش‌ها را با خود برده است؛ در حال حاضر در غرب هیچ یک از نهادهای اجتماعی از انسان به عنوان یک حقیقت حمایت نمی‌کنند و تنها در حوزه زندگی خصوصی هر فرد برای خود ارزشی قائل است.

وی گفت: در اسلام حقیقت مبداء امور بوده و ادامه مسیر هم به سوی حقیقت است و عقل یک نور الهی محسوب می‌شود و نظام عالم با تدبیر دانایی و عقل شکل گرفته است بنابراین نمی‌توانیم نظریات غربی را در جامعه اسلامی پیاده کنیم.

انتهای پیام/78004/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول