به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در سالهای شور و شعور و خون و در زیر بمبارانهای دشمن بعثی و آژیر حزنانگیز قرمز، آواها و نواهایی بودند که دل مردم را به مقاومت گرم میکردند.
در میان سرودهها و نواهای آشنای آن روز، سرود بچههای آباده با طنین دلنشین آواز پسرکی تکخوان هنوز نیز گوشنواز و خاطرهانگیز است، پسرکی که با صدای زنگدار نوجوانانه خود زمزمه میکرد: «مادر برام قصه بگو، قصه بابا رو بگو…»
بچههای آبادهای بدون امکاناتی ویژه ترس را از دل مردم میزدودند و به همگان روحیهای دوباره میدادند، صدای آنها هر جا شنیده میشد.
«نمیدونم چرا دل بیقراره»، «آلاله»، «یل شیردل»، نوحه «باز این چه شورش است» و «بزن بر سینه و بر سر» و بعدها نوحهای در رثای رحلت امام (ره)، سرودی برای شهدای مکه، یک سرود برای نخستین سری ورود آزادگان به کشور و ... همگی نشانی از عشق بود و ایمان و سادگی که تا به امروز ماندگار شد.
بعدها در سال 73 بعضی از اعضای گروه گرد یکدیگر آمدند و حاصل کار شد «رضا رضا» که در آستانه ولادت آقا علیبن موسیالرضا (ع) در صحن ایوان طلا اجرا و از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضبط و به کرّات پخش شد.
صبح روز چهارشنبه هجدهم اردیبهشت ماه سال جاری اما در حسینیه امام خمینی (ره) با ورود مقام معظم رهبری جوانی با موهای جوگندمی پشت میکروفن رفت.
وی با شور و حرارت سرودی را که قرار بود به صورت همخوانی اجرا شود هدایت و رهبری کرد و پس از اتمام سرود مورد تفقد و عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت.
نام این جوان خوش الحان، «بهنام محمد بیگی» آهنگساز و سرپرست گروه سرود آموزش و پرورش آباده است که زمانی نوازنده ارگ در گروه سرود معروف بچههای آباده بوده، گروهی که محضر امام راحل را تجربه کرد و اکنون پرورشیافتگان و یادگاران آن گروه به آستانبوسی امام حاضر نائل شده است.
بیگی متولد سال 1351 در شهر آباده و اکنون نیز به عنوان کارمند آموزش و پرورش در این شهرستان مشغول به خدمت است.
وی در مورد پیشینه خانوادگی و سابقه هنری خود با بیان اینکه در خانوادهای مذهبی به دنیا آمده، میگوید: پدرم آشنا به موسیقی بود و در خانواده، پدر و برادر بزرگ هر دو صدای خوبی داشتند.
وی ادامه میدهد: در سال 1361 به عنوان تکخوان در شهرستان آباده فعالیت داشتم.
سرپرست گروه سرود آموزش و پرورش آباده میافزاید: در سال 63 به عنوان بهترین تکخوان استان فارس معرفی شدم و کار سرود را تا سال 67 ادامه دادم.
وی همچنین به خاطرات گروه سرود معروف بچههای آباده اشاره کرده و بیان میکند: در آن سالها ضمن عضویت در گروه سرود امور تربیتی به سرپرستی احمد توکلی به عنوان نوازنده ارگ نیز همکاری داشتم.
بیگی اضافه میکند: در سال 67 زمانی که احمد توکلی برای همیشه به شهر یزد مهاجرت کرد، سرپرستی و مربیگری گروه سرود اداره آموزش و پرورش را بر عهده گرفتم.
وی با اشاره به اینکه در آن زمان دانشآموز بوده است، گفت: در کنار سرپرستی گروه سرود، وظیفه آهنگسازی و مربی فنی گروه سرود اداره آموزش و پرورش را تا سال 71 بر عهده داشتم.
بیگی تصریح میکند: از آنجا بود که کار سرود را به طور رسمی و حرفهای آغاز کرده و از آن روز به بعد همکاری با صدا و سیمای مراکز استانها و شبکههای تلویزیونی را پی گرفتم .
وی میگوید: در آن موقع سرودهای بسیاری به مناسبتهای مختلف ملی، مذهبی آماده و ضبط شد که از آن جمله میتوان به سرود ولایت، سرود ورود حضرت امام (ره) به میهن اسلامی، سرود آقا امام زمان (عج)، سرود امام حسین (ع)، سرود حضرت زهرا (س) اشاره کرد.
سرپرست گروه سرود آموزش و پرورش آباده همچنین به سرودهای دیگری که به مناسبتهای گوناگون از طریق ادارات و ارگانهای مختلف سفارش داده شده اشاره میکند و سرود غدیر، سرود «رضا رضا» و نوحه در مدح آقا امام حسین (ع) (به سفارش شبکه قرآن و شبکه جهانی کوثر) را از آن جمله برمیشمرد.
وی ادامه میدهد: هر سال به مناسبتهای مختلف از جمله روز دانشآموز و هفته معلم در قالب گروههای چهار تا 4 هزار و 500 نفری از طریق سازمانهای بسیج دانشآموزی و بسیج فرهنگیان سرودهایی تهیه شده و در محضر مقام معظم رهبری اجرا میشود که اینجانب به عنوان آهنگساز، مربی فنی سرپرست گروه انجام وظیفه میکنم.
بیگی همچنین به دیگر فعالیتهای هنری خود اشاره کرده و میافزاید: در ساخت چند سرود، اجرا و ثبت سرودها به عنوان سرود ادارات و ارگانهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، آستان قدس رضوی، آستان مقدس احمدبن موسی (ع)، و خیّرین مدرسهساز نیز نقش داشتهام. سرپرست گروه سرود آموزش و پرورش آباده در ادامه ساخت و اجرای سرود «فلسطین» و اجرا در سالن اجلاس سران با حضور سران 57 کشور اسلامی از سراسر جهان را از دیگر فعالیتهای هنری خود عنوان کرد.
به هر روی راه درست همیشه پیروانی پیدا میکند چه در زمینه هنر و چه در سایر ابعاد زندگی، که آنچه سالها پیشتر عشق و شور و شعور توامان در زمینه سرود و موسیقی خلق کرد هنوز نیز ادامهدادنی است و گروههای بسیاری در سراسر کشور از دانشآموز تا بزرگسال همان ایده اصلی «مادر برام قصه بگو» را پی گرفته، گسترش داده و با سبکهای جدید، آثاری ماندگار خلق کردهاند.
انتهای پیام/2448/ق40/ض1002