اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تعویق تحریم کامل اقتصادی ایران

9 کشور جامعه اقتصادی اروپا که برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد تحریم اقتصادی ایران در ناپل تشکیل جلسه داده بودند وزیر امورخارجه آمریکا گفتند بازار مشترک اروپا مجازات های اقتصادی علیه ایران را ظرف این دو روز به کار نخواهند بست .

تعویق تحریم کامل اقتصادی ایران

رخدادهای 28 اردیبهشت 1359

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز در جمع اعضای هیئت رسیدگی به وضع بنیاد مستضعفان که از طرف خود ایشان تشکیل شده است تاکید کردند : وظیفه آقایان است که به عملکرد مسئولان بنیاد ـ از بدو تأسیس تاکنون ـ رسیدگی کنید و ببینید این مسئولان تاکنون چه کرده‎اند.
  • امام خمینی: مگر ملت ما خواب است؟ کودتا مقدماتی می‎خواهد که یکی از آنها خواب بودن ملت است، و دیگر اینکه ارتشی می‎خواهد که آلت دست باشد.
  • وزیران خارجه 9 کشور جامعه اقتصادی اروپا که برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد تحریم اقتصادی ایران در ناپل تشکیل جلسه داده بودند به ادموند ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا گفتند بازار مشترک اروپا مجازات های اقتصادی علیه ایران را در این چند روز  به کار نخواهند بست .
  • دریازدهمین کنفرانس وزیران امورخارجه کشورهای اسلامی در پاکستان مسائل مربوط به حمله شوروی به افغانستان ، تهاجم آمریکا به ایران ، حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و جنگ سرد بین شوروی و آمریکا مطرح خواهد شد .
  • دادگاه انقلاب ویژه نظامی اصفهان احکام محاکمه 15 نفر از پرسنل هوانیروز را به اتهام تحریک پرسنل به اغتشاش و ممانعت از اجرای ماموریت و تضعیف روحیه پرسنل ارتش صادر کرد .
  • آیت الله منتظری : نظر من این است که در کردستان دیگر به هیچ وجه برای مذاکره جایی باقی نمانده است .
  • آیت الله خلخالی : انتخابات شهرمهاباد زیر فشار و اختناق کومله و فدائیان خلق و دموکرات ها صورت گرفته است .
  • استاندار بوشهر گفت : پرواز شی پرنده در اسمان بوشهر آتشبارهای ضد هوایی پایگاه هوایی بوشهر مستقر در کناره خلیج فارس را به عکس العمل واداشت .
هیئتی مامور رسیدگی به وضع بنیاد مستضعفین شد

از سوی امام خمینی هیئتی مامور رسیدگی دقیق به وضع بنیاد مستضعفین شد ، این هیئت ماموریت دارد به فعالیت و عملکرد بنیاد در زمینه های گوناگون رسیدگی کند . (1)

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در جمع اعضای این هیئت تاکید کردند : وظیفه آقایان است که به عملکرد مسئولان بنیاد ـ از بدو تأسیس تاکنون ـ رسیدگی کنید و ببینید این مسئولان تاکنون چه کرده‎اند؛ و اگر خدای ناکرده مورد سوئی مشاهده شد باید بی‎درنگ به اقدامات قانونی متوسل شوید. اموال منقول یا غیر منقول ـ که تاکنون به نام مستضعفان مصادره شده ـ باید دقیقاً صورت‎برداری شود؛ و مواردی که تاکنون به مصرف رسیده ـ یا آنچه که موجود است ـ مورد رسیدگی قرار گیرد.(2)

دیدار اعضای شورای فرماندهی سپاه با امام

امام خمینی امروز اعضای شورای فرماندهی سپاه پاسداران را به حضور پذیرفته و درباره احتمال کودتا سخنانی را بیان داشتند .

امام خمینی تاکید کردند : با قاطعیت باید عمل کرد؛ هیچ کس نباید اظهار یأس کند هر کس اظهار یأس کند، نمی‎داند ایران در چه وضعی است. انقلاب ما با کودتا فرق دارد، ایران مثل افغانستان نیست. مردم ایران باید بدانند که حتی فکر کودتا در مغز احدی امکان ندارد وارد شود. زیرا به محض اینکه این خیال در سرش بیاید اول خودش نابود می‎شود. مگر ملت ما خواب است؟ کودتا مقدماتی می‎خواهد که یکی از آنها خواب بودن ملت است، و دیگر اینکه ارتشی می‎خواهد که آلت دست باشد، نه ارتش ایران که اکثریت قریب به اتفاقش همراه و همدل ملت است. با چهار نفر مخالف که نمی‎شود کودتا کرد. این از شایعات دشمن است، و عده‎ای هم ساده‎اند و گول خورده‎اند.(3)

امام خمینی: کودتا مقدماتی می‎خواهد که یکی از آنها خواب بودن ملت است، و دیگر اینکه ارتشی می‎خواهد که آلت دست باشد، نه ارتش ایران که اکثریت قریب به اتفاقش همراه و همدل ملت است. با چهار نفر مخالف که نمی‎شود کودتا کرد. این از شایعات دشمن است، و عده‎ای هم ساده‎اند و گول خورده‎اند.

رهبر انقلاب امروز در دیدار با اهالی جماران نیز امکان مداخله نظامی قدرت های بزرگ از جمله آمریکا در ایران را منتفی دانسته و تاکید کردند : چنانچه گفته می‎شود که دولت امریکا می‎خواهد نظامی بیاورد و این مملکت را به خاک و خون بکشد، باور نکنید اولاً و ثانیاً اگر بیاید، سزای خودش را خواهد دید .(4)

تحریم کامل اقتصادی علیه ایران معوق ماند

وزیران خارجه 9 کشور جامعه اقتصادی اروپا که برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد تحریم اقتصادی ایران در ناپل تشکیل جلسه داده بودند به ادموند ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا گفتند بازار مشترک اروپا مجازات های اقتصادی علیه ایران را ظرف این دو روز به کار نخواهند بست . وزیر خارجه آمریکا در این زمینه گفت : متحدان اروپایی آمریکا راجع به تعریف مجازات ایران دچار مشکلاتی شده اند اما معتقد هستم که اروپا از ما حمایت خواهد کرد . (5)

کنفرانس اسلامی بررسی بحران روابط ایران و آمریکا را آغاز کرد

یازدهمین کنفرانس وزیران امورخارجه کشورهای اسلامی در پاکستان با نطق ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور این کشورگشایش یافت . در این کنفرانس که اولین بار در سال 1969 و به دنبال حمله به مسجد الاقصی در بیت المقدس تشکیل شد 40 کشور از 42 کشور عضو حضور دارند ، در این کنفرانس مسائل مربوط به حمله شوروی به افغانستان ، تهاجم آمریکا به ایران ، حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و جنگ سرد بین شوروی و آمریکا مطرح خواهد شد . ضیاء الحق که متحد نزدیک آمریکا در منطقه محسوب می شود طی سخنانی اظهار داشت : ایران باید از هرگونه تهدیدی علیه خود مبرا باشد ، تلاش اخیر آمریکا برای رهایی گروگان ها با توسل به عملیات نظامی موجب کمال تاسف است . (6)

صدور احکام 15 نظامی به اتهام اغتشاش و تحریک صادر شد

دادگاه انقلاب ویژه نظامی اصفهان محاکمه 15 نفر از پرسنل هوانیروز را به اتهام تحریک پرسنل به اغتشاش و ممانعت از اجرای ماموریت و تضعیف روحیه پرسنل ارتش که از چندی قبل آغاز شده بود به پایان رساند و احکام خود را در مورد آنان صادر کرد . این دادگاه پس از رسیدگی کامل به اتهامات این عده یک نفر را به اعدام و هفت نفر را به زندان های متفاوت و 6 نفر را نیز که اتهاماتشان سنگین نبود مورد عفو قرار داد . (7)

دریازدهمین کنفرانس وزیران امورخارجه کشورهای اسلامی در پاکستان مسائل مربوط به حمله شوروی به افغانستان ، تهاجم آمریکا به ایران ، حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و جنگ سرد بین شوروی و آمریکا مطرح خواهد شد .

در کردستان جایی برای مذاکره نمانده است

آیت الله منتظری در گفت و گویی در مورد مسائل کردستان اظهار داشت : نظر به اینکه بارها از طریق مذاکره و رفتن هیئت حسن نیت به کردستان به تجربه برای ما ثابت شده است که دیگر مذاکره و اعزام هیئت حسن نیت جز اینکه آنها در اثر اتلاف وقت مواضع خود را مستحکم کنند و به حملات خود به برادران مسلمان کردمان بیفزایند سود دیگری ندارد لذا نظر من این است که دیگر به هیچ وجه برای مذاکره جایی باقی نمانده و پاسداران ارتش و ژاندارمری باید همچنان به کار خود که عبارت از پاکسازی منطقه است ادامه دهند . (8)

غنی بلوریان حق ورود به مجلس را ندارد

آیت الله خلخالی با انتشار بیانیه ای در زمینه انتخابات مجلس شورای ملی از حوزه مهاباد تاکید کرد : انتخابات این شهر زیر فشار و اختناق کومله و فدائیان خلق و دموکرات ها صورت گرفته و 85 درصد کردستان و اطراف مهاباد که مسلمان و معتقد به دین و دیانت می باشند نتوانسته اند در انتخابات شرکت کنند .

روی این اصل انتخاب آقای غنی بلوریان از نظر اینجانب باطل می باشد و ایشان حق ورود به مجلس را ندارند . مضافا بر اینکه ایشان در  کشتار برادران ارتشی و سپاهی ما در سردشت و بانه با سران کومله و فدائیان خلق شرکت داشته و از نظر دادگاه های انقلاب مجرم درجه یک می باشد و مانند عزالدین ، قاسملو و جلال الدین باید به کیفر اعمال خود برسد . (9)

شلیک ضد هوایی ایران به سوی پرنده های ناشناس در آسمان بوشهر

استاندار بوشهر گفت : پرواز شی پرنده در اسمان بوشهر آتشبارهای ضد هوایی پایگاه هوایی بوشهر مستقر در کناره خلیج فارس را به عکس العمل واداشت . وی افزود : 3 شب قبل دستگاه های رادار ، پرواز شی ناشناس را در آسمان نشان داد و بلافاصله توپ های ضد هوایی پایگاه ششم شکاری بوشهر به سوی آن تیراندازی کردند که این تیراندازی حدود 10 دقیقه ادامه داشت . استاندار بوشهر گفت : پس از تیراندازی شدید این شی نورانی از منطقه دور شد . (10)

پی نوشت :

1- کیهان ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

2- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 301

3- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 303

4- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 305

5- بامداد ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

6- بامداد ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

7- بامداد ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

8- بامداد ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

10- بامداد ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول