اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از لحاظ تخصیص اعتبارات

فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی هنوز در باند بی‌مهری قرار دارند

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان ‌شرقی از جذب 121 میلیارد و 360 میلیون ریال اعتبار عمرانی برای فرودگاه‌های استان خبر داد.

فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی هنوز در باند بی‌مهری قرار دارند

علی رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: از کل اعتبارات بخش عمرانی فرودگاه‌های استان 120 میلیارد ریال از طریق مرکز و به محوریت شرکت فرودگاه‌های کشور تامین شده است.

وی سهم استانی اعتبارات مجموعه تحت مدیریتش را تنها یک میلیارد و 360 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: سال گذشته از محل اعتبارات استانی تنها یک میلیارد و 360 میلیون ریال به فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی اعتبار اختصاص یافت.

رستمی این میزان اعتبار را کمتر از 1.5 درصد از کل مجموعه فرودگاه‌های استان دانست و گفت: این رقم برای فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی و به خصوص فرودگاه بین‌المللی تبریز که مجموعه استراتژیک و شاهراه ارتباطی برای کشور محسوب می‌شود ناچیز و کم است.

این مقام حوزه حمل و نقل هوایی آذربایجان‌شرقی از اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های متعدد عمرانی طی سال گذشته در فرودگاه‌های استان خبر داد و گفت: سال گذشته 18 طرح در مجموعه به بهره‌برداری رسیده که برای اتمام آنها 51 میلیارد و 529 میلیون ریال از محل اعتبارات جذب و هزینه شده است.

انتقاد رئیس‌مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی از  اعتبارات اختصاصی به فرودگاه تبریز

چندی پیش نیز نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اعتبارات اختصاصی از استان به فرودگاه تبریز گفته بود: فرودگاه بین المللی تبریز توجه ویژه را در بخش اعتبارات استانی می‌طلبد چرا که فرودگاه بین‌المللی تبریز در اختصاص اعتبارات استانی مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

محمدعلی مددی افزود: در حال حاضر پروژه‌ها و طرح‌های تاثیرگذار در فرودگاه بین‌المللی تبریز در دست اجرا است که اتمام و به نتیجه رسیدن آنها همت و توجه مسئولان استانی را می‌طلبد.

وی با اشاره به جایگاه و نقش فرودگاه تبریز در عرصه بین‌المللی گفت: این مجموعه یکی از محل‌های خروجی و ورودی در عرصه بین‌المللی است که باید همین جایگاه را نیز برای تاثیرگذاری در بین سایر استان‌های کشور را نیز متصور شد.

مددی مبداء ورودی بسیاری از حضور تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به کشور را از طریق فرودگاه بین‌المللی تبریز دانست و گفت: برای تعامل و تامین نظر این تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و نشان دادن جایگاه فرهنگ و تمدن ایرانی به آنها این مجموعه را در اولویت برنامه‌های کاری قرار دهیم.

این نماینده مجلس نهم فرودگاه تبریز را آبرویی برای تبریز، استان و کشور اعلام کرد و خواستار توجه ویژه مسئولین استانی در تامین اعتبارات مورد نیاز جهت تجهیز و مدرن کردن این مجموعه شد.

گفتنی است: سال گذشته نزدیک به 10 طرح عمرانی در مجموعه فرودگاه‌های آذربایجان شرقی با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد و 950 میلیون ریال به بهره‌برداری رسیده و 5 پروژه در دست اجرا نیز در این مجموعه در حال عملیاتی شدن است.

فرودگاه تبریز در سال 1329 با ماموریت ارایه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

برای نخستین بار در سال 1326 دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بی‌سیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز نموده و در سال 1329 از بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه در سال 1335 با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی به‌نام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است. و در سال 1337 عملیات ساختمان 3 طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه شروع شده و در سال 1338 مورد بهره برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن 25 شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده است. و سرویس هوایی بین تبریز - تهران و بالعکس با هواپیمای DC3 هفته‌ای 2 پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده است.

در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه شروع و از سال 1370 با تصویب هیات دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نام‌گذاری شده و در سال 1378 به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده  و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارایه می‌کند.

این فرودگاه هم اکنون  با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است. 

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول