اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از ورود فاضلاب‌ها به رودخانه بشار یاسوج گزارش می‌دهد

آبشار فاضلاب‌ها در خروش بشار

رودخانه پرآب و زیبای بشار یاسوج این روزها در کنار خود صدای شرشر آبشار فاضلاب‌های این شهر را تحمل می‌کند تا بلکه فریادرسی پیدا شود و این سرمایه ارزشمند را از چنگال بی‌رحم فاضلاب‌ها و پساب‌های آلوده نجات دهد.

آبشار فاضلاب‌ها در خروش بشار

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، رودخانه دائمی و پر آب بشار سال‌ها در چنگال کارخانه‌های تولید شن و ماسه به زحمت نفس می‌کشید تا اینکه پروسه جابه‌جایی و تعطیلی این کارخانه‌ها در دوره مدیریت استاندار کنونی کهگیلویه و بویراحمد با وجود مقاومت‌ها و مخالفت‌های زیاد استارت خورد و رود بشار بعد از تحمل سال‌ها آلودگی ناشی از وجود این کارخانه‌ها نفس راحتی کشید و زلالی‌اش پیدا شد.

گویا قرار نیست به این زودی‌ها رودخانه بشار از دست مزاحمانش آسوده باشد؛ بعد از کارخانه‌های شن و ماسه این بار فاضلاب خانگی و بیمارستانی شهر یاسوج گلوی بشار را می‌فشارند که اگر دیر بجنبیم و کاری برای نجاتش نکنیم بی‌شک زیر فشار بی‌رحمانه فاضلاب‌ها جان می‌دهد.

 

نمایی از جمع شدن فاضلاب، کف ناشی از شست‌وشوی خانگی و آلودگی در حاشیه بشار

به گزارش فارس، صدای شرشر آبشار فاضلاب‌هایی که در کنار رودخانه زلال و زیبای بشار به این رود می‌ریزند هر نگاهی را به سمت خود می‌چرخاند و بعد از دیدن صحنه‌های ورود آبشارگونه این فاضلاب‌ها به رود بشار آه و افسوس هر انسان آینده‌نگر و طبیعت‌دوستی را شاهد هستیم.

همه این‌ها در حالی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد به استناد نظر کارشناسان سلامت دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: فاضلاب به آن معنایی که مطرح می‌شود به رودخانه بشار وارد نمی‌شود ولی با طرح این مسئله در رسانه‌ها کارهایی را برای رسیدگی به این موضوع شروع کردیم.

 

نمایی از ورود آبشارگونه فاضلاب به رودخانه بشار

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: کارشناسانی را از شورای سلامت برای رسیدگی به موضوع ورود فاضلاب به رودخانه زیبا و پرآب بشار فرستادم ولی گزارش این کارشناسان حاکی از این است که فاضلاب انسانی به این رود وارد نمی‌شود هر چند که برخی فاضلاب‌های سطحی مانند شست‌وشوی فرش‌ و مواردی از این دست که در پوشش شبکه فاضلاب نیست به این رودخانه وارد می‌شوند.

سید حسین صابری با بیان اینکه همین فاضلاب‌ها نیز نباید به رودخانه وارد شود، ادامه داد: تذکرات لازم در این‌باره داده شده و این موضوع نیز ساماندهی خواهد شد.

به گزارش فارس، اگرچه موضوع ورود فاضلاب‌های مختلف به رودخانه بشار از خانگی گرفته تا بیمارستانی و پساب‌ها بارها در رسانه‌ها منتشر شده است ولی گویا برخی کارشناسان حوزه سلامت یا چشمان خود را بر حقیقت بسته‌اند یا فکر می‌کنند منظور از فاضلاب، صرفاً فاضلاب سرویس‌های بهداشتی است که در کمال تعجب اعلام می‌کنند فاضلابی به رودخانه بشار وارد نمی‌شود.

به هر حال کمتر کارشناس و دلسوزی این روزها با دیدن این تصاویر چنین معضل واضح و خطر زیست محیطی را انکار می‌کنند و از سوی دیگر کمتر کسی چشم از خطرات ناشی از ورود فاضلاب‌های آلوده به رودی که هم منبع تأمین آب شرب است و هم  تأمین کننده آب احشام و باغ‌ها و ماهی‌ها است، می‌پوشاند.

 

تصویری از جمع شدن فاضلاب در حاشیه رود بشار و تشکیل کپک و قارچ

 

به گزارش فارس، زیبایی‌های رود بشار چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند و حفاظت از آن وظیفه همه ما به‌ویژه مسئولان است.

تصاویر کاملاً واضح و تکان‌دهنده هستند؛ قضاوت را به شما خوانندگان می‌سپاریم.

در آخرین تصاویر، زلالی بشار با قسمت‌های آلوده آن قابل مقایسه است.

 

تصویری از زیبایی و زلالی رودخانه بشار یاسوج

تصویری از آلوده شدن قسمت‌هایی از رود بشار یاسوج

بدون شک افکار عمومی منتظر اقدام دیگری از سوی مقام ارشد این استان در گام‌های بعدی ساماندهی رودخانه بشار و نجات این رود از چنگال بی‌رحم فاضلاب‌ها هستند.

گزارش‌های تأیید نشده‌ای نیز حاکی از ورود فاضلاب‌های عفونی و بیمارستانی به این رودخانه است که این موضوع نیز در مجال‌های بعدی پیگیری خواهد شد.

=================

گزارش و عکس‌ها از کریم بنام

=================

انتهای پیام/82005/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول