به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، وجود ریل راهآهن گرچه زمانی یک مزیت برای شهر قم به حساب میآمده است، اما اکنون که تقریباً تمام قطارهای مسافری قم به خارج از شهر منتقل شدهاند و تنها قطارهای باری از خط آهن موجود در شهر استفاده میکنند، مزیتی برای شهر قم و شهروندان آن ندارد. خط آهن به گونهای در شهر کشیده است که بسیاری از نقاط شهر را با خود درگیر میسازد و حتی نقاط از نقاط مرکزی شهر قم عبور میکند، پلهای مصلی، خیابان اراک و آیتالله کاشانی از جمله پلهایی هستند که ناگزیر از برخورد خیابانها با ریل راهآهن بر روی خیابانها احداث شدهاند.
صرف نظر از هزینههایی که گذر ریل راهآهن از داخل شهر به مدیریت شهری تحمیل میکند، عبور خط آهن از کنار مناطق مسکونی مشکلات فراوانی برای ساکنان این نقاط فراهم میآورد. مهمترین مسئله در این میان آلودگی صوتی است که در مناطق همجوار ریل راهآهن بسیار مشهود است و گاه و بیگاه ساکنان را میآزارد. لرزش ناشی از عبور قطار نیز مانند زلزلهای خفیف است که هر از گاهی میآید و میرود.
ساماندهی نشدن محور عبوری جنب خط آهن بر مشکلات ساکنان مناطق حاشیه خط آهن میافزاید. خاکی بودن این مسیر علاوه بر ایجاد آلودگی مانع از استفاده مناسب جهت عبور و مرور خودروها میشد و حتی تا چند سال قبل بخشی از این مناطق فاقد گاز لولهکشی شهری بودند. البته نباید از یاد برد که ساکنان این مناطق دارای وضعیت مالی مطلوبی نیز نیستند و اگر چنین نبود عطای سکونت در چنین نقاطی با مشکلاتش را به لقایش میبخشیدند.
همان گونه که بیان شد مسیر عبور خط آهن در شهر قم به گونهای است که از مناطق مختلف شهری و حتی از مرکز شهر عبور کرده است، بنابراین در صورت استفاده برای عبور و مرور خودروها میتواند گرههای ترافیکی بسیاری را برای مردم شهر بگشاید.
از همین رو طرح بهسازی حاشیه ریل راه آهن قم در دستور کار شهرداری قرار گرفته و اقداماتی در محدوده شهرداری منطقه 3 و منطقه 7 به انجام رسیده است.
احمد ترکمن شهردار منطقه 3 در این ارتباط میگوید: قطعهای از خط آهن که در منطقه 3 شهری قرار گرفته، حدود دو کیلومتر بوده و عملیات بهسازی و آسفالت آن از سال گذشته آغاز شده است.
اکنون عملیات بهسازی که شامل خاکبرداری، جدولگذاری، زیرسازی و روکش آسفالت میشود در 60 درصد این محدوده به انجام رسیده است و در بقیه مسیر نیز انجام خواهد شد.
شهردار منطقه 3 با اشاره به هزینههای رو به تزاید جدولگذاری و روکش آسفالت در این محور میافزاید: هزینه بهسازی این مسیر حدود 1.5 میلیارد تومان است.
وی با اشاره به اینکه حریم راهآهن زمانی متروکه بود و ساکنان آن با مشکلات فراوانی مواجه بودند، میگوید: اکنون این منطقه از خاکی بودن خارج شده است و امیدواریم در آینده وضعیت آن بیش از این نیز بهبود پیدا کند.
ترکمن با اشاره به مزیتهای ترافیکی آسفالت شدن این محور برای شهر میگوید: با اتمام این کار ترافیک خیابان امام خمینی(ره) به این مسیر منتقل میشود تا از شلوغی بیش از حد این خیابان کاسته شود و مردم با مشکلات کمتری در این خیابان مواجه باشند.
همچنین علیرضا مظفری شهردار منطقه 7 قم که عملیات بهسازی را در محدودهای دیگر از حاشیه خط آهن قم آغاز کرده و تا حدودی به انجام رسانده است، میگوید: محدودهای از خط آهن که به عملیات آسفالت نیاز دارد و در محدوده شهرداری منطقه 7 واقع شده است 1.7 کیلومتر است که 800 متر از آن آمادهسازی شده و اعتبار هزینه شده در این بخش 700 میلیون تومان است.
وی با بیان اینکه کل این مسیر از پل شهید دستغیب تا پل شهید مصطفی خمینی را شامل میشود، ادامه میدهد: در حال حاضر عملیات آسفالت از پل شهید مصطفی خمینی تا خیابان ایستگاه به انجام رسیده است و ما در انتظار مجوز راه آهن هستیم تا چند خانه سازمانی و انبار که متعلق به راه آهن است را تخریب کنیم و این مسیر توسعه یابد.
با اجرای عملیات زیرسازی و آسفالت محدوده حاشیه راه آهن در این منطقه شهری یک محور درجه دو ترافیکی ایجاد میشود که میتواند جایگزین خیابانهای امام خمینی(ره) و امام موسی صدر در عبور و مرور خودروها شود.
البته حاشیه خط آهن تنها مختص مناطق شهری 3 و 7 نیست و خط آهن در برخی دیگر از نقاط شهری هم قرار گرفته است. برای ساماندهی این مناطق نیز اقداماتی صورت گرفته است؛ اقداماتی که گرچه در عبور و مرور خودروها تأثیر چندانی ندارد اما از حیث امنیتی و رفاهی برای ساکنان این نقاط حائز اهمیت است. این اقدامات شامل مواردی از قبیل آسفالت مسیرهای خاکی، دیوارچینی حاشیه خط آهن و ایجاد زیرگذر برای تردد عابرین پیاده از زیر خط آهن میشود.
انتهای پیام/2258/ب/چ3000