اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قد کشیدن شالیزارها به قیمت خمیده ‌شدن قامت‌ها / برنج با رنج

گیلان سرزمین مردان و زنان سخت‌کوشی است که از صبح سحر تا غروب آفتاب روی زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند و با دست‌های پینه‌بسته و کمر خمیده با رنج نیاز برنج این سرزمین را تأمین می‌کنند.

قد کشیدن شالیزارها به قیمت خمیده ‌شدن قامت‌ها / برنج با رنج

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت فصل بهار که از راه می‌رسد زمین‌ها برای کشت برنج آماده می‌شوند و کشاورزان پرتلاش با دست‌های پینه‌بسته و کمرهای خمیده یک بار دیگر زمین‌های زرد شده را سبز می‌کنند تا نیاز برنج سرزمین خود را تأمین کنند.

گیلان سرزمین مردان و زنان سخت‌کوشی است که از صبح سحر تا غروب آفتاب روی زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند تا لقمه حلالی به دست آورند و سفره مهر را در سراسر کشور بگسترانند.

گیلان با 238 هزار هکتار سطح زیرکشت برنج حدود 37 درصد سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده که از این میزان حدود 750 هزار تن برنج سفید تولید می‌کند.

گیلان با کشت ارقام مختلف برنج از نوع پرمحصول می‌تواند نقش مهمی در خودکفایی تولید برنج کشور ایفا کند.

* مسئولان به کشاورزان توجه کنند

زن کشاورزی که مشغول نشای برنج بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حضور در شالیزار ما را برای زندگی امیدوارتر می‌کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی شغل اغلب مردم روستایی گیلان است، افزود: از اینکه سال‌ها کشاورزی می‌کنم و در شالیزارها مشغول فعالیت هستم خداوند را سپاسگزارم، اما از مسئولان می‌خواهم ما برنجکاران را دریابند.

این زن کشاورز، کار روی زمین را نعمت بزرگی دانست و گفت: معاش زندگی ما از کشاورزی می‌گذرد و انتظار می‌رود دولت از ما بیشتر حمایت کند.

* واردات برنج به هنگام برداشت برنج بزرگ‌ترین ضربه به کشاورزان است

مرد کشاورز که مشغول نشای ماشینی برنج بود لحظه‌ای دست از کار کشید و به خبرنگار فارس اظهار کرد: تولید برنج یکی از مشکل‌ترین کارهاست اما نتیجه‌ای که از این رنج نصیب کشاورزان می‌شود راضی‌کننده نیست.

وی بزرگ‌ترین مشکل را واردات برنج در هنگام برداشت این محصول عنوان کرد و افزود: مسئولان حداقل کمکی که می‌توانند بکنند این است که جلوی واردات برنج را بگیرند تا کشاورزان محلی حاصل دسترنج خود را دریافت کنند.

* 94 درصد شالیزارهای گیلان نشاکاری شده است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز آخرین وضعیت نشاکاری برنج در استان را تشریح کرد و گفت: تا به امروز 94 درصد شالیزارهای گیلان نشاکاری شده است.

علیرضا شعبان‌نژاد اظهار کرد: تاکنون 100 درصد شخم نخست، 95 درصد شخم دوم و 100 درصد خزانه‌گیری برنج در گیلان انجام شده است.

وی، وجین نخست در شالیزارهای گیلان را 15 درصد عنوان کرد و یادآور شد: امسال تاکنون مشکلی برای انجام کشت برنج در شالیزارهای استان وجود نداشته است.

این مسئول بارندگی‌های اخیر گیلان را موجب تسریع در امر کشاورزی و کشت برنج دانست و با اشاره به تولید مکانیزه برنج استان اذعان کرد: گیلان جزو استان‌های پیشرو در تولید مکانیزه برنج کشور است.

وی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و سختی کار را از اهداف کشت مکانیزه برنج عنوان کرد.

به گفته شعبان‌نژاد سال گذشته در گیلان 40 درصد عملیات زراعی تولید برنج به صورت ماشینی انجام شده بود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه، تولید ماشینی برنج در گیلان باید به 60 درصد برسد که هنوز تا رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده فاصله داریم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی گیلان 150 هزار هکتار از 234 هزار هکتار اراضی شالیزارهای این استان را مستعد کشت مکانیزه خواند و یادآور شد: این میزان معادل 63 درصد شالیزارهای استان است.

وی متذکر شد: استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی مستلزم فراهم کردن بسترها و ایجاد زیرساخت‌های لازم در تمام مراحل تولید برنج است.

ا‌نتهای پیام/2300/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول