اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

حماسه سوم خرداد؛ آغاز راه خلق حماسه‏های دیگر

حماسه سوم خرداد بدون شک نقطه عطفی در تاریخ تحولات جنگ است؛ آغاز راهی که به خلق حماسه‏های دیگر ملت ایران قوت داد.

حماسه سوم خرداد؛ آغاز راه خلق حماسه‏های دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، امروز سوم خرداد، روز آزادی دوباره خرمشهر قهرمان است. آزادسازی خرمشهر فتح‏الفتوح تمام عملیات‏هایی شد که پس از آزادی این شهر انجام گرفت.

لطف و عنایت خداوند، عزم راسخ امام خمینی (ره) برای آزادسازی این شهر و از خودگذشتگی رزمندگان اعم از ارتش، سپاه و بسیج عواملی بود که خرمشهر را از دست نیروهای بعثی آزاد کردند.

رزمندگان در آزادی خرمشهر دل به اقیانوس خطر زدند و فتح خرمشهر کاری غیرمحال بود که با اراده و عزم آهنین جوانان ایرانی میسر شد.

امروز بیش از هر چیز ضرورت حفظ ارزش‌های دفاع مقدس به ویژه ارزش‏هایی که در فتح خرمشهر به دست آمده است، احساس می‏شود و اگر کسی به دفترچه خاطرات رزمندگانی که در شب عملیات فتح خرمشهر حضور داشتند رجوع کند، می‏تواند صدها سوژه ناب برای تولید خبر، ساخت فیلم و سریال، نوشتن داستان و هر کار هنری دیگری پیدا کند.

به واقع امروز باید با ارزش‏های به دست آمده از آزادی خرمشهر به گونه‏ای برخورد شود که از این حماسه‏ای که تاریخ آن را ثبت کرده، قابی برای آیندگان درست کنیم.

تمام ملت ایران به رزمندگان بزرگ ایرانی به ویژه آن‌هایی که در حماسه آزادسازی خرمشهر از بینمان رفتند، بدهکارند و باید ارزش‏ها و آرمان‏هایشان را پاس بدارند.

فتح خرمشهر؛ تبلور شکست غرور صدام و حامیانش

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مسئول نمایندگی ولی‏فقیه در سپاه گرمسار در این‏باره می‏گوید: فتح خرمشهر غرور صدام و حامیان او را شکست و آنان را از اهدافشان دور کرد.

حجت‌الاسلام مهدی ولیخانی بیان داشت: صدام گفته بود که اگر ایرانی‌ها خرمشهر را پس بگیرند، من کلید بصره را به آن‌ها می‌دهم و حامیان صدام هم به او دل خوش کرده بودند که خواهند توانست ایران را شکست دهند.

وی گفت: با فتح خرمشهر وحشت تمام وجود حامیان صدام را گرفت و آن‌ها به فکر نجات صدام به هر قیمتی افتادند.

مسئول نمایندگی ولی‏فقیه در سپاه گرمسار افزود: خرمشهر آزاد شد، اما صدام کلید بصره را نداد؛ فتح خرمشهر آغاز پیروزی‌های بزرگ و پی در پی برای سپاهیان اسلام شد.

وی گفت: هر مسلمان باید بداند که برای رسیدن به سعادت سه عنصر ایمان، عمل صالح و بصیرت لازم است.

مسئول نمایندگی ولی‏فقیه در سپاه گرمسار تأکید کرد: بصیرت به معنای شناخت امام و رهبر و حمایت و اطاعت از ولایت فقیه به ویژه در امور سیاسی و حکومتی است.

ولیخانی گفت: در صورتی ایمان و عمل صالح کارساز است که به بصیرت منتهی شود و رزمندگان با توکل به خدا و اراده‌ای قوی همراه با بصیرت خرمشهر را فتح کردند.

وی افزود: مردم غیور خرمشهر 35 روز در مقابل دشمنان بعثی مقاومت کرده و از سقوط آن جلوگیری کردند و به این خاطر خرمشهر سمبل صبر و پایداری و مقاومت نام گرفته و این افتخار را در تاریخ برای خود ثبت کرده است.

اطاعت از امر ولایت؛ عامل خلق حماسه سوم خرداد

مسئول فرهنگی و اجتماعی سپاه سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: آنچه موجب فتح خرمشهر و خلق حماسه سوم خرداد شد، اطاعت از امر ولایت، وحدت کلمه، بصیرت به اسلام ناب محمدی(ص) و خلوص و صفای ملت ایران بود.

محمود احمدی اظهار داشت: دفاع مقدس نه یک جنگ برای مردم ایران، بلکه دانشگاهی انسان‌ساز در جهت تقویت ایمان و بصیرت اسلامی بود.

وی افزود: آنچه امروز جوانان ما به آن محتاج هستند، همان ایمان و بصیرت سال‌های زمان جنگ است و تبیین سخنان مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین موجب ایجاد این بصیرت می‌شود.

مسئول فرهنگی و اجتماعی سپاه سمنان خاطرنشان کرد: ایمان به معنای واقعی آن ایمانی است که جوانان دوران هشت سال دفاع مقدس با گوشت و پوست خود احساس کرده و به آن اعتقاد داشتند و امروز با توجه به جنگ نرم دشمن، اعتقاد و ایمانی از همان جنس می‌تواند کارساز باشد.

احمدی بیان داشت: امروز با استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی می‌توان بصیرت و ایمان جوانان دوران دفاع مقدس را برای جوانان تبیین کرد.

وی افزود: تهدیدات پیش روی جوانان امروز تهدیداتی نرم است که اعتقادات و ایمان جوانان و نوجوان را هدف گرفته است.

سوم خرداد؛ یوم‏الله فراموش‏نشدنی تاریخ ایران

فرمانده سپاه شهرستان گرمسار نیز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در گرمسار گفت: سوم خرداد یوم‏الله فراموش‌نشدنی تاریخ ایران است و هرگز نباید از حافظه تاریخ بشر حذف شود.

رضا قنبری اظهار داشت: پیروزی خرمشهر هم‏چون پیروزی بدر و خیبر در طول تاریخ ماندگار ماند و در قرآن هم خداوند از روزهای بدر و خیبر به عنوان ایامی یاد می‌کند که نصرتش نصیب مسلمانان شده است.

وی افزود: موقعیت خرمشهر در زمان جنگ آنقدر حساس و سرنوشت‌ساز بود که دشمن از تمام توان خودش استفاده کرد تا خرمشهر را حفظ کرده و آن را به یک دژ تسخیرناپذیر تبدیل کند و به همین خاطر صدام با اطمینان ادعا کرده بود که اگر ایرانیان بتوانند خرمشهر را بگیرند من کلید بصره را به آن‌ها خواهم داد.

فرمانده سپاه شهرستان گرمسار افزود: رزمندگان اسلام با ایمان به نصرت الهی و با این باور که با یاری خداوند می‌توانند به پیروزی برسند، بر دشمن هجوم بردند و خرمشهر را آزاد کردند و به خاطر اینکه غرور، رزمندگان اسلام را نگیرد، امام خمینی(ره) فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

قنبری به تفاوت جبهه حق و باطل پرداخت و گفت: جبهه باطل تمام تکیه گاهش بر قدرت مادی و نیروی انسانی بود ولی تکیه‌گاه جبهه حق و رزمندگان اسلام علاوه بر مجهز شدن به تجهیزات جنگی و بهره‌گیری از فنون نظامی، قدرت اصلی آن‌ها ایمان و اتصال به حضرت حق تعالی بود.

وی افزود: نقش و تأثیر امدادهای غیبی در آزادسازی خرمشهر به اندازه‌ای بود که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

فرمانده سپاه شهرستان گرمسار گفت: امروز باید به نسل جوان و آحاد جامعه یادآور باشیم که خدای خرمشهر در همه زمان‌ها و مکان‌ها هست و این بصیرت ملت است که سبب ایجاد حماسه می‌شود.

حماسه خرمشهر؛ زمینه‏ساز حماسه‌های دیگر

مسئول بسیج جامعه زنان شهرستان گرمسار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرمسار گفت: حماسه خرمشهر یکی از بزرگ‏ترین حماسه‌های تاریخ بوده و دلیل این حماسه تاریخ‌ساز، ایثارها، مقاومت‌ها و مظلومیت‌های رزمندگان است.

مریم گلینی افزود: آنچه به خرمشهر قداست بخشیده، کلام مقدس امام خمینی (ره) است که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

وی تصریح کرد: فتح خرمشهر دستاوردهای فراوانی به دنبال داشت، از جمله اینکه اعتماد به نفس مسئولان نظام را در دفاع از حقوق مشروع و ایفای نقش در محافل سیاسی و اتخاذ مواضع قوی و منطقی در پی داشت و باعث شد که ایران از این طریق موفق به بازسازی نیروها و حضور بی شائبه مردم در صحنه‌های نظامی و سیاسی شود.

مسئول بسیج جامعه زنان شهرستان گرمسار تأکید کرد: خرمشهر با اتکا به قدرت لایزال خداوند و اعتقاد به کمک‌های معنوی در صورت توکل مطلق به حضرت حق پیروز شده و به جهانیان ثابت کرد که با ایمان و اعتقاد کامل همیشه می‌توان پیروزی را کسب کرده و موفق باشیم.

گلینی با اشاره به نقش زنان در فتح خرمشهر گفت: با وجود اینکه خرمشهر خالی از سکنه بود؛ اما شیرزنانی با عنوان امدادگر ایفای نقش می‌کردند و حضور این زنان با روحیه بالا نمی‌گذاشت مردان احساس خستگی کنند و توان آنان را دو چندان می‌کرد.

وی افزود: اگر نبودند مادرانی که فرزندان خود را در لحظه لحظه زیارت عاشورا با قطره های اشک شیر دهند در چنین نبرد سخت و طاقت‏فرسایی مقاومت نبود و به واقع از دامن زن مرد به معراج می‌رود.

مسئول بسیج جامعه زنان شهرستان گرمسار گفت: اگر زنان غیور نبودند، مردان با کدام آرامش خاطری می‌توانستند از دل‏بستگی‌های دنیا دل کنده و راهی دفاع از سرزمین خون و قیام شوند و حماسه بیافرینند.

و اینک در آغاز راهی نو . . .

به گزارش خبرگزاری فارس؛ آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد 1361 پس از 578 روز اشغال مهمترین هدف اجرای عملیات بیت‌المقدس در طول جنگ ایران و عراق توسط نیروهای جان بر کف جمهوری اسلامی ایران بود.

مردم ایران در جریان این عملیات، شش هزار نفر شهید و 24 هزار نفر جانباز را تقدیم نظام اسلامی کردند.

امام خمینی (ره) در 3 خرداد 1361 به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد که در اولین بخش این بیانیه آمده است: با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.

در ایران از این عملیات و روز، به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده ‌است و هر ساله در سراسر میهن اسلامی در روز سوم خرداد ماه برنامه‏های متعددی اجرایی می‏شود.

انتهای پیام/2249/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول