اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بیمارستان پلدختر سلامت مردم را تهدید می‌کند

بیمارستان پلدختر با رها کردن زباله‌های بیمارستانی سلامت مردم را تهدید می‌کند.

بیمارستان پلدختر سلامت مردم را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، در حالی که بخشی از ماموریت ارتقای سلامت را بیمارستان‌ها به عهده دارند و از دیدگاه پزشکی سنتی بیمارستان محلی است، برای ارایه خدمات درمانی و در دیدگا‌ه‌‌های نوین تغییر نگرش به نقش بیمارستان و لزوم ارایه خدمات پیشگیری و ارتقای سلامت در کنار خدمات درمانی مورد تاکید قرار گرفته است، گویا این وظیفه در بیمارستان پلدختر برعکس شده و برخی اقدامات متولیان امر سلامت مردم در این شهر را تهدید می‌کند.

شهرستان پلدختر با جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر دارای یک بیمارستان است که این مرکز در سال 1389 با حدود پنج هزار متر زیر بنا عرضه و راه‌اندازی شد و در حال حاضر با 64 تخت در حال فعالیت است.

امروزه این مرکز درمانی بعد از گذشت دو سال از بهره‌برداری دارای مشکلات عدیده‌ای است.

یکی از مشکلات این بیمارستان دفن غیر بهداشتی و غیر اصولی زباله‌های عفونی و رها کردن فاضلاب بیمارستان در محوطه ورودی است، در حالی که فقط سه سال از بهره‌برداری این بیمارستان نوساز می‌گذرد و سال گذشته دستگاه زباله سوز در این بیمارستان با صرف میلیون‌ها تومان راه‌اندازی شده است.

یک کارشناس محیط زیست به خبرنگار فارس در پلدختر گفت: دفع نامناسب و غیر بهداشتی زباله‌های بیمارستانی در پلدختر خطر بزرگی برای سلامت مردم و طبیعت است.

اسماعیل سعیدی ادامه داد: دفن غیر بهداشتی پسماندهای بیمارستانی باید به گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه خطر و عواقبی را به دنبال نداشته باشد.

وی افزود: یکی از انواع پسماندها که به لحاظ بهداشتی می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند، زباله‌های مربوط به بیمارستان‌ها است که مسئولان مرتبط با این امر باید دستگاه‌های امحا زباله را در بیمارستان‌ها مستقر کنند و زباله‌ها را به صورت اصولی دفع کنند.

این کارشناس عنوان کرد: مراکز درمانی و بیمارستانی باید با نصب زباله‌سوز و بی‌خطرسازی در مراکز درمانی نسبت به این نوع زباله‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

یک کارشناس بهداشت محیط در زمینه دفن غیر اصولی زباله‌های بیمارستانی در پلدختر گفت: دفن زباله‌های بیمارستانی در پلدختر به هیچ عنوان درست نیست و با مبانی علمی سازگاری ندارد.

این کارشناس بهداشت محیط افزود: دفن زباله بیمارستانی به روش کنونی و عدم استفاده از زباله‌سوز باعث بروز بیماری‌های زیادی می‌شود.

وی با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل گرما بیماری‌های زیادی سلامت مردم پلدختر را تهدید می‌کند، اظهار داشت: دفن غیر بهداشتی و نامناسب زباله‌های عفونی بیمارستان پلدختر مردم را به شدت نگران کرده است.

این کارشناس که نخواست نامش فاش شود، از آمار بالای مبتلایان به بیماری هپاتیت در پلدختر خبر داد و به فارس گفت: هر ساله بر تعداد مبتلایان بیماری‌هایی که از دفن نامناسب زباله‌ها خصوصا زباله‌های بیمارستانی دچار این بیماری می‌شوند، افزایش می‌یابد.

این کارشناس افزود: زباله بیمارستانی علاوه بر این بیماری‌ها به آب، خاک و هوا، خسارت می‌زنند.

وی تصریح کرد: با وجود راه‌اندازی دستگاه زباله سوز در بیمارستان پلدختر همچنان دفع زباله بیمارستانی، به روش سنتی انجام می‌شود.

این منبع مطلع با عنوان اینکه دفع نامناسب فاضلاب بیمارستان هم باعث نشست زمین و به وجود آمدن گودال بزرگی در قسمت ورودی اورژانس شده نسبت به خطر سقوط بیماران در این گودال هشدار داد.

وی گفت: رها کردن فاضلاب در ضلع غربی بیمارستان و نزدیکی آن با اورژانس و وزش باد غربی به شرقی که معمولا در بیشتر زمان‌ها به این جهت است، باعث بوی تعفن در اورژانس می‌شود.

یک شهروند پلدختری با عنوان اینکه ارتقا و حفظ سلامت مردم برعهده متولیان بهداشت و درمان است، گفت: در پلدختر گویا این وظیفه به دست فراموشی سپرده شده است.

علی جودکی با اشاره به دفع نامناسب سرنگ‌های پزشکی و رهاسازی آن در فضای باز افزود: این‌گونه اقدام‌ها قطعا سلامت شهروندان را با خطر جدی مواجه کرده است.

رضا میرزایی کارشناس ارشد منابع آب استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هم ‌اکنون مهمترین علت شیوع بیماری‌های خطرناک مانند وبا مجاورت اراضی کشاورزی با کارگاه‌های تجزیه زباله‌های بیمارستانی و نشت پساب این زباله در آب‌های زیرزمینی است، گفت: در صورت عدم توقف دفن نامناسب زباله‌ها بیمارستان پلدختر باید منتظر بروز بیماری‌های عجیب و خطرناک در پلدختر باشیم.

بهرام چنگایی سرپرست بهداشت و درمان پلدختر در مراجعه حضوری خبرنگار فارس با بیان اینکه حالم خراب است!! از پاسخگویی طفره رفت.

امان‌الله کرموند معاون شبکه بهداشت پلدختر نیز در واکنشی عجیب و غریب در اتاق خود را به روی خبرنگار ما بست.

خاطرنشان می‌شود، این دو در ماه گذشته هم در اقدامی تعجب برانگیز دستور اعزام احشام به پایگاه 115 پلدختر برای هرس علف‌های هرز را صادر کرده بودند که مدت‌ها این موضوع نقل محافل و مجالس شهروندان بود.؟!

گزارش از عباس جودکی

انتهای پیام/2304/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول