اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد

ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح از دیدگاه امام خمینی(ره)

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند که رئیس جمهور باید از افراد کارآمد انتخاب شود، در مقابل قانون خاضع باشد، حزب گرا و باند باز نباشد و نسبت به ولایت فقیه معتقد و وفادار باشد.

ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح از دیدگاه امام خمینی(ره)

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید جواد ایزدهی در نشست علمی بررسی ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته در نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری با اشاره به ضرورت کارآمدی رئیس جمهور اظهار داشت: اگر رئیس جمهوری وی‍ژگی‌هایی را داشته باشد اما توان مدیریتی نداشته باشد، کارآمدی نظام را تأمین نمی‌کند و رئیس جمهور نامشروعی است. نخستین و کاربردی‌ترین وی‍ژگی رئیس جمهور کارآمدی است که به بهترین شیوه نظام را مدیریت کند تا به اهداف نظام در چشم انداز برسیم.

وی اضافه کرد: بحث کارآمدی یک اصل اساسی است و برای کارگزاری نظام اسلامی این اصل ملاک است. امام علی در هنگام انتخاب کارگزارهایشان ویژگی‌هایی برای این افراد مطرح می‌کردند که بسیاری از افراد برجسته هم شایسته گرفتن مسئولیت نمی‌شدند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی کارآمدی یک شخص در یک پست را جزئی از بحث مشروعیت عهده‌دار شدن آن پست دانست و افزود: مقام معظم رهبری اعتقاد دارند چه در حوزه ولایت فقیه و چه در حوزه اجرایی بحث مشروعیت داریم، ایشان داشتن کارآمدی را جزئی از مشروعیت می‌دانند و اگر شخصی کارآمدی نداشته باشد، مشروعیت او نیز زیر سوال می‌رود. مشروعیت همه وابسته به انجام وظیفه است و اگر کارآمدی نباشد، مشروعیت او نیز از بین می‌رود.

ایزدهی با اشاره به مسئولیت عظیم ریاست جمهوری گفت: ما مسئولیت عظیمی را به مقام ریاست جمهوری به عنوان کارگزار واگذار می‌کنیم و شخص باید ویژگی‌هایی را متناسب با چنین مسئولیت عظیمی را داشته باشد. در بحث ریاست جمهوری سرنوشت یک کشور را به شخص واگذار می‌کنیم که تنها می‌توانیم به شخصی که چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد، چنین مسئولیتی را واگذار کنیم.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور باید شرایط و ویژگی‌هایی را به عنوان کارگزار نظام اسلامی داشته باشد شخص اگر ویژگی‌های لازم را نداشته باشد، هر چند مقبولیت داشته باشد، اما مشروعیت ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی انتخابات را محصول جامعه مدرن دانست و افزود: انتخابات سابقه بسیاری ندارد به همین دلیل در روایات یا گفتار فقها مطالب بسیاری در این خصوص وجود ندارد. صاحب جواهر می‌گوید که اگر شخصی ویژگی‌های لازم را برای تصدی حکومت داشته باشد، باید خود را معرفی کند تا نظام اسلامی به اهداف خود برسد.

وی اضافه کرد: فلسفه تبلیغات انتخاباتی در این جا خودش را نشان می‌دهد،‌ یعنی شخص ویژگی‌های خود را عرضه کند. البته اگر شخصی ویژگی را ندارد و آن را به دروغ عرضه کند حتی اگر کارگزار نظام بشود طاغوت است، هر چند مقبولیت مردمی داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی اوصاف و وی‍ژگی‌های رئیس جمهور را هم سلبی و هم ایجابی دانست و افزود: امام خمینی(ره) از ویژگی‌های یک رئیس جمهور را داشتن سابقه و امتحان پس داده بودن او می‌دانند.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور در نگاه امام خمینی(ره) باید در خط اسلام از همه متعهدتر بوده و دارای بصیرت در امر دین و دنیا باشد. امام خمینی از ویژگی‌های یک رئیس جمهور را غرب زده یا شرق زده نبودن می‌دانند که با ظالمین سازش نکند. ایشان معتقدند که رئیس جمهور باید از افراد کارآمد انتخاب شود، در مقابل قانون خاضع باشد، حزب گرا و باند باز نباشد و نسبت به ولایت فقیه معتقد و وفادار باشد.

ایزدهی با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری در خصوص ویژگی‌های رئیس جمهور اظهار داشت: ایشان می‌گویند هم شرایط ایجابی و هم شرایط سلبی برای عهده‌دار شدن پست ریاست جمهوری را بگویید. رئیس جمهور در نگاه مقام معظم رهبری باید خود را از مردم جدا نکند و خصوصیاتی چون غلو، استکبار، طغیان و دلبستگی به مقام و قدرت را نداشته باشد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در خصوص رئیس جمهور دوره یازدهم فرمودند باید شخصی باشد که امتیازات رئیس جمهورهای سابق را داشته باشد و نکات منفی آنها را نداشته باشد. باید شخصی پایبند به انقلاب اسلامی، ارزش‌ها، عقل جمعی و با تدبیر باشد که درد کشور و مردم را بفهمد و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سنگین بودن مسئولیت رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری معتقدند کسی که وارد میدان ریاست جمهوری می‌شود، باید تحمل کشیدن این بار سنگین را داشته باشد. ایشان توصیه کردند مردم در بین افراد صالح بگردند و بهترین را انتخاب کنند.

انتهای پیام/2258/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول