اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شیوع نگران‌کننده بیماری ناشناخته سارکوئیدوز در گیلان

اجزای مختلف بدن به ویژه چشم‌ها و ریه در خطر ابتلا به بیماری ناشناخته و ناخوانده سارکوئیدوز قرار دارند و شیوع این بیماری در گیلان نگران کننده است.

شیوع نگران‌کننده بیماری ناشناخته سارکوئیدوز در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، این روزها وجود بیماری ناشناخته و شایع در گیلان موجب نگرانی‌هایی شده و مسئولان علوم پزشکی استان سمینار ملی درباره بیماری «سارکوئیدوز» و معرفی بیشتر آن را برگزار کردند.

سارکوئیدوز یک بیماری گرانولوماتوز سیستمیک با منشأ نامعلوم است که می‌تواند در تمام اعضای بدن بروز کند اما اغلب ریه‌ها، چشم و پوست را مبتلا می‌کند.

این عارضه به اشکال متفاوت ظاهر می‌شود و گاهی اوقات تنها در یک قسمت از بدن و یا به طور همزمان در چندین قسمت از بدن علایمی را ایجاد می‌کند.

سارکوئیدوز در هر سنی رخ می‌دهد اما غالباً گفته می‌شود بیشتر جوانان را درگیر می‌کند و در کودکان نیز بسیار نادر است و طبق نظر پزشکان این بیماری در خانم‌ها نسبت آقایان مقداری بیشتر بروز می‌کند.

سارکوئیدوز بیشتر اوقات در ریه‌ها و غدد لنفاوی ناحیه قفسه سینه دیده می‌شود اما می‌تواند تقریباً هر قسمتی از بدن مانند چشم‌ها، پوست، قلب، کبد، کلیه‌ها، غدد لنفاوی، عضلات، بینی، سینوس‌ها، مغز و اعصاب را درگیر کند در واقع وجود گرانولوم‌های شکل گرفته در پاسخ به التهاب است که موجب ایجاد علایم در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود.

دلیل واقعی سارکوئیدوز هنوز مشخص نیست و برخی‌ها معتقد هستند که ژنتیک در این مسئله دخیل است زیرا این مشکل در بعضی خانواده‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

برخی پزشکان نیز اعتقاد دارند یک عامل عفونی یا برخی عوامل محیطی ممکن است موجب بروز سارکوئیدوز در فرد شود که نسبت به آن حساس است و هنوز تأثیر هیچ عفونت و یا عامل خاصی در بروز سارکوئیدوز قطعی نشده است. 

بیماری سارکوئیدوز در استان‌های شمالی به ویژه گیلان در حال شیوع است و پزشکان و مسئولان در این زمینه نظرهای مختلف دارند.

* 25 تا 50 سالگی سن شایع سارکوئیدوز چشمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت درباره بیماری ناشناخته سارکوئیدوز و شیوع آن در گیلان، اظهار کرد: سارکوئیدوز اجزای مختلف بدن انسان را درگیر می‌کند که از جمله این اجزا چشم است.

حسن بهبودی با اشاره به علایم بیماری سارکوئیدوز چشمی، بیان کرد: قرمزی چشم، چسبندگی‌های خلفی، فشار چشم، خشکی چشم و.. از جمله علائم شایع در بیماران مبتلا به سارکوئیدوز چشمی است.

این پزشک فوق تخصص چشم، افزود: خونریزی‌های چشمی نیز در این بیماری بسیار مهم است.

وی، لیزر درمانی را در کاهش درد و کنترل بیماری سارکوئیدوز موثر دانست و گفت: درمان‌های متعددی به منظور کنترل و کاهش درد برای مبتلایان به سارکوئیدوز چشمی تجویز می‌شود اما لیزر درمانی یکی از اقدام‌هایی است که نقش موثری در کاهش درد بیمار مبتلا به سارکوئیدوز چشمی دارد.

بهبودی ادامه داد: پزشکان متخصص باید نسبت به علایم بیماری سارکوئیدوز دقت نظر بیشتری داشته باشند تا در تشخیص بیماری سارکوئیدوز مشکلی ایجاد نشود.

* تمام اجزای بدن در خطر بیماری سارکوئیدوز است

یکی از پزشکان متخصص درماتولوژیست نیز درباره درگیری‌های پوستی در بیماری سارکوئیدوز، خاطرنشان کرد: در بیماری سارکوئیدوز تمام اجزای بدن در خطر ابتلا هستند که شامل پوست، چشم و... است.

شهریار صدراشکوری افزود: سارکوئیدوز از نظر تظاهرات جلدی تفاوت‌های آماری فراوانی بین گروه‌های نژادی مختلف وجود دارد و این بیماری در سیاهپوستان کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد متعددی در ایران به این بیماری مبتلا هستند، اذعان کرد: قطعاً تعداد بیماران درگیر با این بیماری در کشور فراوان هستند اما درصد ابتلای خانم‌ها به آن بیشتر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان متذکر شد: طبق بررسی‌های انجام شده در استان گیلان، شهرهای رشت و فومن بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری سارکوئیدوز جلدی را به خود اختصاص داده‌اند.

* میانگین سن ابتلا بالای 40 سال

وی میانگین سنی مبتلایان به این بیماری را بالای 40 سال عنوان کرد.

صدر اشکوری با بیان اینکه سارکوئیدوز در ابتدا یک بیماری پنهان است، یادآور شد: سارکوئیدوز در ابتدا یک بیماری بدون علامت است و معمولاً به صورت اتفاقی و یا از عوارض ریوی می‌توان آن را تشخیص داد و همین مسئله موجب می‌شود که زمان تشخیص بیماری تا درمان آن بسیار طولانی باشد.

متخصص درماتولوژیست در گیلان با تصریح بر اینکه سارکوئیدوز پوستی بیشتر در زانوها قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: در زانوها بیشترین موارد ابتلا به سارکوئیدوز پوستی قابل مشاهده است که معمولاً به صورت دانه‌های قرمز و یا قهوه‌ای قابل رؤیت است و پس از آن در ناحیه صورت بیشترین بروز را دارد.

وی یادآور شد: سارکوئیدوز از نظر ظاهری علایم برخی از بیماری‌های پوستی دیگر را نیز به همراه دارد و به همین دلیل پزشکان متخصص باید در تشخیص و درمان آن دقت نظر بالایی داشته باشند.

انتهای پیام/2300/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول