اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی همدان خبر داد

تحویل 3 ماهه سوخت سهمیه‌ای به کشاورزان

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی همدان از تحویل سه ماهه سوخت سهمیه‌ای به مصرف‌کنندگان سوخت یارانه‌ای در بخش کشاورزی خبر داد.

تحویل 3 ماهه سوخت سهمیه‌ای به کشاورزان

اکبر راستار در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: با توجه به نامه ابلاغ شده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، به سازمان جهاد کشاورزی، از اول تیرماه جاری سوخت مورد نیاز مصرف‌کنندگان سوخت یارانه‌ای در بخش کشاورزان برای سه ماه ثبت، تأئید و تحویل داده می‌شود.

وی افزود: در طول سال‌های 90 و 91 ثبت نام تأمین سوخت سهمیه‌ای برای سه ماهه انجام و تأئید می‌شد که کشاورزان سهمیه خود را یا به صورت یک باره یا طی چند مرحله تحویل می‌گرفتند که متأسفانه با وجود اینکه برخی از کشاورزان یا قدرت خرید نداشتند و یا اینکه قدرت و فضای ذخیره سوخت نداشتند، بخشی از سوخت سهمیه‌ای در فروشندگی‌ها می‌ماند و احتمال بروز برخی مسایل وجود داشت.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: وزارت نفت طی اقدامی در راستای جلوگیری از قاچاق و یا عرضه خارج از شبکه، طی مذاکراتی با سازمان جهاد کشاورزی، مقرر شد در اوایل اردیبهشت این روند به ثبت نام یک ماهه تغییر کند که کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: منظور از روند یک ماهه این است که کشاورزان باید در ابتدای هر ماه، نام و نوع ماشین کشاورزی خود را با مشخصات و مقدار سوخت مورد نیاز، در سامانه «تجارت آسان» ثبت کرده و پس از تأئید از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سوخت خود را تحویل بگیرد که این روند طولانی تأمین سوخت، باید برای هر ماه تکرار می‌شد.

*ثبت نام برای سوخت از اول تیرماه

راستار ابراز داشت: در اواسط اردیبهشت ماه نواحی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در شهرستان‌ها اعلام کرد که از ابتدای خرداد ثبت نام باید انفرادی صورت گیرد که متعاقباً با اعتراض انجمن‌ها، کشاورزان و شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی مواجه شد و به دنبال آن مشکلات زیادی برای مسئولان حوزه کشاورزی در تأیید درخواست‌ها به وجود آورد.

وی ادامه داد: با پیگیر‌ی‌ها و مکاتبات انجام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تراکتوردارن و کمباین‌داران و با موافقت شرکت نفت مقرر شد تا ابتدای تیرماه جاری ثبت نام برای دریافت سوخت سهمیه‌ای مصرف‌کنندگان سوخت یارانه‌ای به صورت گروهی مثل سنوات قبل صورت گیرد و از اول تیرماه به بعد به صورت انفرادی در بازه زمانی سه ماهه انجام شود.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی استان همدان تصریح کرد: مصرف‌کنندگان سوخت کشاورزی یک بار برای سه ماه ثبت نام می‌کنند ولی اول هر ماه باید سوخت خود را تحویل بگیرند. 

*کمبود سوخت در حوزه کشاورزی نداریم/مشکل نحوه توزیع است

وی با بیان اینکه ما کمبود سوخت در حوزه کشاورزی نداریم افزود: مشکل عمده ما نحوه توزیع آن در بین کشاورزان استان است.

راستار ادامه داد: نقش سازمان جهاد کشاورزی پس از هدفمندی یارانه‌ها این بود که برآورد کارشناسانه و دقیق در زیربخش‌های مختلف از جمله  ماشین‌آلات کشاورزی، شیلات، گلخانه‌ها، پمپ آب سیار، چاه‌های آب کشاورزی و... انجام دهد و نیاز سوخت هر بخش را به شرکت فرآورده‌های نفتی اعلام کند.

وی افزود: 300 میلیون لیتر نیاز استان در بخش کشاورزی برآورد و اعلام شد که از این میزان در سال اول هدفمندی یارانه‌ها در سال 90، 213.5 میلیون لیتر به عنوان سهمیه استان ابلاغ شد و 211.5 میلیون لیتر توزیع شد که 192.1 لیتر مورد تأئید شرکت نفت بود.

*همدان بهترین استان در مدیریت سامانه سوخت

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی با بیان اینکه سهمیه سوخت ادوات کشاورزی در سال 91 از 213.5 به 184.5 کاهش یافت ابراز داشت: از مقدار تأئید شده 183.7 بین کشاورزان توزیع شد که 176 میلیون لیتر تأئید نهایی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بود.

وی با اشاره به اینکه بنابر سیاست‌های کلان کشور مبنی بر اینکه هر سال باید 15 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی داشته باشیم اظهار کرد: با بهینه کردن سیستم گرمایشی مرغداری‌ها و گلخانه‌ها و همچنین جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی در راستای تحقق سیاست‌های کلان کشور حرکت کرد تا جایی که همدان در سال 91 بهترین استان از لحاظ مدیریت سامانه سوخت در کشور شناخته شد.

انتهای پیام/89024/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول