مصطفی مشایخی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: ملت بزرگ ایران، کمکم به خلق حماسه پرشور دیگری در عرصه سیاسی کشور نزدیک میشوند که این حماسه در این روزهای سرنوشتساز با اهتمام جدی و مسئولانه رسانهها فرازهای تعالی و موفقیت را بر افق دیدگان ایرانیان مسلمان خواهد گشود.
وی تصریح کرد: برای دستیابی به این استراتژی مهم با عبور از منافع فردی و منافع گروهی خاص باید در سایه رسالت آگاهی بخشی اجتماعی به «منافع ملی» اندیشید، گروههای مرجع، احزاب، مسئولان جامعه همگی در این حماسهآفرینی سهیم و موثرند، اما رکن این حماسه آحاد مردم هستند و با حضور حداکثری آنان، این حماسه معنا مییابد و به میزان مقبولیت نظام مقدس جمهوری اسلامی افزوده میشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی مردمی است و مردم قهرمانان واقعی همه عرصههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی کشور بودهاند، بیان داشت: با توجه به نقشی که شوراهای اسلامی شهر و روستا در عرصه سیاسی و پیشرفت کشور دارند و به عنوان بازوان اجرایی حاکمیت ایفای نقش میکنند، این مهم نیز نباید تحت شعاع انتخاب ریاست جمهوری، از توجه باز ماند، بلکه باید نسبت به شناخت و معرفی افراد صالح و کارگردان و کارآمد در این حوزه اقدام کرد.
مشایخی با اشاره به نقش رسانهها در انتخابات افزود: رسانهها با تکیه بر رسالت «اطلاعرسانی و آگاهیبخشی» به ویژه در ایام انتخابات فرصت دارند تا با روشنگری، انتخاب نگرش و زاویه دید درست و نقد آگاهانه و منصفانه، ارائه تحلیلهای قوی مبتنی بر واقعیت و پرهیز از سیاهنمایی و تخریب و شخص محوری، فضای سیاسی جامعه و فضای فکری مردم را برای شرکت در انتخاب آماده سازند و قدرت درک و تحلیل و انتخاب مردم را از طریق «فرآیند صحیح آگاهی بخشی» بالا ببرند، از این رو رسانهها میتوانند شبهات و ابهامات مطرح شده از سوی رسانههای بیگانه به ویژه شبکههای ماهوارهای را بررسی کرده و نسبت به پاسخگویی منطقی به آنها اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: مقابله آگاهانه با تاکتیکهای عملیات روانی معاضدین نظام از جمله تاکتیکهای برجستهسازی، شبهه افکنی، اتهام و برچسب زدن، تحریف و دستکاری واقعیت، تفرقه، شایعهپراکنی از طریق تولید«آگاهی اجتماعی»، ارایه نقد آگاهانه بر پایه موازین منطقی خیرخواهانه، واقعبینانه و دور از تعرض، تخریب، تحقیر و توهین به شخصیت افراد و یاری به رشد فضای اخلاق مداری در جامعه خصوصا اخلاق سیاسی و انتخاباتی، اخلاق محوری و رعایت اخلاق رسانهای از مهمترین موضوعات پیش روی مطبوعات در زمان انتخابات است.
وی با تاکید بر اینکه با سلاح اخلاق محوری، به دور از هوچیگری، رعایت اصول انصاف و به خصوص امانتداری، صداقت و تعهد حرفهای میتوان انتظار برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور را داشت، گفت: فضای کلی باید به گونهای ترسیم شود که از نقد انتقامجویانه به نقد منتقدانه و سازنده روی آورد و فرهنگ نقدپذیری را در جامعه جاری و ساری ساخت و در زمان انتخابات با نقد آگاهانه و منصفانه به تحلیلی دقیق و باورپذیر رسید و با اتخاذ روشی استدلالی و تفاهم آمیز و اجتناب از برجسته سازی کاستی و چالشهای کشور به تقویت روحیه امید و سازندگی پرداخت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: توجه و الزام به رعایت دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص وظیفه رسانهها در زمان انتخابات که به طور جامع و مشخص در دو عنوان بایدها و نبایدها ارایه شده است از جمله بایدها میتوان به «داشتن حسن ظن تشویق مردم به انتخاب اصلح، افزایش سطح آگاهی و تحلیل مردم، رعایت حریم خصوصی افراد و...) اشاره کرد و از جمله نبایدها میتوان به عدم کمک به خواست دشمن، پرهیز از هوچیگری و جنجالآفرینی، دوری از متهم کردن افراد و نظام، عدم تضعیف نقاط برجسته ملت، دلسرد نکردن مردم، پرهیز از اختلاف و کدورت اشاره کرد.
مشایخی استناد به نقل اخبار از منابع موثق و شناخته شده و پرهیز از شایعه پراکنی و اعتماد زدایی، احترام به قانون، نهادهای قانونی، نظارتی و مجری انتخابات در طول برگزاری انتخابات را از دیگر وظایف مهم رسانهها در انتخابات عنوان کرد.
انتهای پیام/87001/ح40/ث3001