اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آیت‌الله دین‌پرور در گفت‌وگو با فارس:

اکثر انبیاء در خاورمیانه مبعوث شدند/ مبعث فرصتی برای بازنشر رسالت نبوی است

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، «مبعث» را فرصتی برای بازنشر رسالت محمدی(ص) در جهان دانست و خاطرنشان کرد: از روزی که پیامبر(ص) به رسالت مبعوث شد تا انسان‌ها را هدایت کند، این دعوت هر روز نسبت به روز قبل شکوفاتر می‌شود.

اکثر انبیاء در خاورمیانه مبعوث شدند/ مبعث فرصتی برای بازنشر رسالت نبوی است

آیت‌‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با بیان اینکه فلسفه ارسال رسل جزو ضرورت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه بشری است، اظهار داشت: این گونه نبوده است که هر زمانی که خداوند متعال اراده کند پیامبری را به رسالت مبعوث می‌کرد، بلکه ضرورت‌های جامعه ایجاب می‌کرد برای هدایت بشر افرادی را به عنوان راهنما بر انگیزد.

وی با اشاره به اینکه برای پیامبر شدن شاخص‌های خاصی لازم است، افزود: برای اینکه فردی عهده‌دار رهبری شود، نیازمند آن است که از نظر روحی و معنوی دارای ویژگی‌های خاص باشد، بنابراین پیامبران و مخصوصاً پیامبر اعظم(ص) در دوران قبل از بعثت به عبادت و راز و نیاز می‌پرداختند تا در سایه آن با پرورش روح خود بتوانند به ذات مقدس الهی متصل شوند و با اتکای به آن جامعه را از نظر علمی، اخلاقی و غیره هدایت کنند.

آیت‌الله دین‌پرور با بیان اینکه اکثر انبیای الهی در منطقه خاورمیانه مبعوث شدند، ابراز داشت: در گذشته خاورمیانه مرکز تمدن‌ها بوده است و افرادی که در این منطقه زندگی می‌کردند، آمادگی درک و دریافت حقایق الهی را داشتند، باید توجه داشت اگر مردم توانایی درک این مسائل را نداشتند، پیامبران نمی‌توانستند در انجام وظیفه خود موفق باشند،‌ بنابراین مبعوث شدن انبیا در خاورمیانه نشان از ویژگی و برجستگی درونی مردم آن دارد که توانستند پذیرای تعالیم آسمانی پیامبران الهی باشند.

وی با اشاره به اینکه در شب مبعث مأموریت ویژه پیامبر به صورت رسمی به ایشان ابلاغ شد، ادامه داد: در شب مبعث پیغمبر اکرم(ص) در غار حرا طبق معمول به عبادت و راز و نیاز مشغول بودند، البته در قبل از بعثت نیز پیامبر(ص) بارها برای راز و نیاز به جبل ‌النور می‌رفتند و این گونه نبوده است که هیچ ارتباطی با خالق هستی نداشته باشند، بلکه در شب مبعث یک برنامه رسمی به پیامبر اعلام شد و در نتیجه پیغمبر(ص) مأموریت ویژه برای هدایت بشر را دریافت کرد.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه با بیان اینکه مبعث فرصتی برای بازنشر رسالت محمدی(ص) در جهان است، خاطرنشان کرد: از آغاز مبعث و از روزی که پیامبر(ص) به رسالت مبعوث شدند تا  انسان‌های را هدایت کنند، این دعوت همچنان ادامه دارد و هر روز نسبت به روز قبل شکوفا می‌شود و دنیا در پرتو رسالت محمدی(ص) خود را بازیافت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه با پیشرفت روز افزون مادیات نیاز انسان را به وجود یک راهبر الهی افزایش می‌دهد، افزود: این دنیایی که از هر سو مادیات آن را فرا گرفته است، نیاز به یک راهبر آسمانی احساس می‌شود تا بتواند آن ابعاد گسترده‌ای که در وجود انسان هست را به مقصود برساند و پرورش دهد و در سایه رابطه انسان با خدا هست که انسان به اوج کمال برسد و جامعه ایده‌آل بشری را به وجود بیاورد و این رابطه جز به وسیله پیامبران الهی ارتقا و عظمت پیدا نخواهد شد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول