علی غلامشاهی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: شباهت، کلیشه سبب شده است که هنر تذهیب و خوشنویسی با رکود زیادی مواجه شود.
وی افزود: برخی از ایجاد شباهتها در آثار هنری به ویژه در تذهیب و خوشنویسی ناگزیر است و به طور عمدی صورت نمیگیرد، البته در اصطلاح به آنها شباهتهای ناگزیر میگویند که به صورت تصادفی صورت میگیرد و حدس زدن این امر چندان دشوار نیست.
استاد و هنرمند عرصه تذهیب و خوشنویسی ادامه داد: شباهت در آثار هنری ممکن است در دو سوی دنیا صورت گیرد، به عنوان مثال کار یک هنرمند در این سوی دنیا و عمل یک هنرمند دیگر در آن سوی دنیا و در یک فاصله کوتاه با هم شباهت پیدا میکنند ، بدون اینکه از کار یکدیگر اطلاعی داشته باشند.
وی گفت: تعدادی از طراحان برای ارائه هر چه بیشتر و به خاطر تولید بیشتر دست به کپی کردن میزنند و کپی برداری در هر شرایطی بد نیست بلکه تاثیرپذیری و الگوبرداری باید دلیل منطقی داشته باشد، به همین دلیل هنرمند نباید با کپی کردن یک کار، هویت آثار را دچار سردرگمی کند.
غلامشاهی در ادامه بیان کرد: طرحهای که به عنوان اثر هنری در نمایشگاهها و روزنامهها و برخی مجلات میبینیم، بدون ارزش هنری است و فاقد اصالت هستند.
وی با اشاره به اینکه هدف بسیاری از هنرمندان تنها تولید است، گفت: هنرمندان باید حق آثار هنری و هنرمندان را محترم بشمارند، تا لطمهای به موجودیت هنری افراد وارد نشود زیرا گسترش هنر تجاری و بیهویت بیشترین تهدید را متوجه پویائی ذهن هنرمند میکند.
هنرمند عرصه تذهیب در پایان تاکید کرد: هنر بیهویت خاصیت وجودی یک هنرمند که آفرینش مستقل و به دور از تقلید است را نابود میکند، هنر یک کالای صادراتی است که حرکت هنرمندی که جامعه به او اطمینان دارد، را لگدمال میکند.
انتهای پیام/63019/ع20/ژ1001