اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فعال عرصه موسیقی:

مطربی جای خود را به موسیقی با اصالت داده است/ موسیقی ایرانی قابلیت کشف دارد

نوازنده و فعال عرصه موسیقی گفت: موسیقی مانند تمام رشته‎ها دارای مرجع و قواعد خاص است، اما امروزه کمتر موسیقی علمی و با اصالت رشد می‌کند و آنچه که بر فضای این روزهای موسیقی حاکم است، موسیقی فاخر نیست بلکه مطربی است.

مطربی جای خود را به موسیقی با اصالت داده است/ موسیقی ایرانی قابلیت کشف دارد

نیما مهری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در زمینه موسیقی هارمونی و چند صدایی، نخستین پرسشی که در مورد موسیقی غرب و ورود آن به موسیقی ایرانی به وجود می‌آید این است که آیا هارمونی غربی مناسب برای موسیقی ما هست.

وی افزود: آثار بسیاری به صورت موسیقی چند صدایی به وجود آمده است که اگر با بینش انتقادی به آنها نگاه شود، گویی موسیقی ایرانی در ویترین قرار دارد و با دیگر اجزای موسیقی ایرانی تناسب ندارد.

نوازنده و موسیقی‌دان اصفهانی گفت: موسیقی مانند تمام رشته‎ها دارای مرجع و قواعد خاص است، اما امروزه کمتر موسیقی علمی و با اصالت رشد می‌کند و آنچه که بر فضای این روزهای موسیقی حاکم است، موسیقی فاخر نیست بلکه مطربی است.

وی ادامه داد: ارتباط مستقیمی بین یک قطعه موسیقی بی‌کلام و فلسفه خاص وجود ندارد، البته رابطه شعر به طور مستقیم به فلسفه می‌تواند وابسته باشد، اما ساختن یک موسیقی بی‌کلام بیشتر با هیجانات، شادی‌ها، غم‌ها ارتباط دارد.

مهری‌زاده گفت: موسیقی ایرانی معمولا تک بخشی است و به صورت تکنوازی اجرا می‌شود که این را بسیاری از موسیقیدانان قبول ندارند.

وی تصریح کرد: موسیقی ایرانی استعداد و ظرفیت این را دارد که کشف بشود و زیرا ذات موسیقی سنتی و ایرانی ذات تک‌صدایی نیست.

نوازنده و موسیقیدان اصفهانی تصریح کرد: اگر روح موسیقیدان ایرانی و تفکر آن ترقی بکند صداهای هارمونیک و صداهای فرعی هم کشف می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه چیزی به عنوان ساز اروپایی یا ایرانی وجود ندارد، ادامه داد: درست است که برخی سازها ریشه ایرانی دارند، اما هر ساز دارای ذهنیت و ساختار منحصر به فرد خودش است و توانایی‎های خاصی برای آن ساز تعریف شده که سبب تمایز آن از سازهای دیگر می‎شود.

انتهای پیام/63019/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول