نیما مهریزاده در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در زمینه موسیقی هارمونی و چند صدایی، نخستین پرسشی که در مورد موسیقی غرب و ورود آن به موسیقی ایرانی به وجود میآید این است که آیا هارمونی غربی مناسب برای موسیقی ما هست.
وی افزود: آثار بسیاری به صورت موسیقی چند صدایی به وجود آمده است که اگر با بینش انتقادی به آنها نگاه شود، گویی موسیقی ایرانی در ویترین قرار دارد و با دیگر اجزای موسیقی ایرانی تناسب ندارد.
نوازنده و موسیقیدان اصفهانی گفت: موسیقی مانند تمام رشتهها دارای مرجع و قواعد خاص است، اما امروزه کمتر موسیقی علمی و با اصالت رشد میکند و آنچه که بر فضای این روزهای موسیقی حاکم است، موسیقی فاخر نیست بلکه مطربی است.
وی ادامه داد: ارتباط مستقیمی بین یک قطعه موسیقی بیکلام و فلسفه خاص وجود ندارد، البته رابطه شعر به طور مستقیم به فلسفه میتواند وابسته باشد، اما ساختن یک موسیقی بیکلام بیشتر با هیجانات، شادیها، غمها ارتباط دارد.
مهریزاده گفت: موسیقی ایرانی معمولا تک بخشی است و به صورت تکنوازی اجرا میشود که این را بسیاری از موسیقیدانان قبول ندارند.
وی تصریح کرد: موسیقی ایرانی استعداد و ظرفیت این را دارد که کشف بشود و زیرا ذات موسیقی سنتی و ایرانی ذات تکصدایی نیست.
نوازنده و موسیقیدان اصفهانی تصریح کرد: اگر روح موسیقیدان ایرانی و تفکر آن ترقی بکند صداهای هارمونیک و صداهای فرعی هم کشف میشود.
وی در پایان با اشاره به اینکه چیزی به عنوان ساز اروپایی یا ایرانی وجود ندارد، ادامه داد: درست است که برخی سازها ریشه ایرانی دارند، اما هر ساز دارای ذهنیت و ساختار منحصر به فرد خودش است و تواناییهای خاصی برای آن ساز تعریف شده که سبب تمایز آن از سازهای دیگر میشود.
انتهای پیام/63019/ع30/ژ1001