اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مردم کلک در دیدار با فرماندار قصرقند خواستار شدند

توجه ویژه مسئولان به هنر سفالگری روستای کلک

هنرمندان سفالگر روستای کلک در دیدار با فرماندار قصرقند خواستار توجه ویژه مسئولان مربوطه به این هنر اصیل شدند.

توجه ویژه مسئولان به هنر سفالگری روستای کلک

به گزارش خبرگزاری فارس از قصرقند، کوروش محمدی پیش از ظهر امروز در بازدید از روستای کلک و دیدار و گفت‌وگو با مردم این روستا از نزدیک به مشکلات و مسائل آنها آشنا شد.

در این بازدید یکی از سفالگران مشهور روستای کلک به سابقه سفال در این روستا اشاره کرد و اظهار داشت: سفال کلک از نظر قدمت و استحکام نسبت به سفال کلپورگان سراوان از سابقه‌ طولانی‌تری برخوردار بوده که متاسفانه تاکنون ناشناخته مانده است.

سکینه رئیسی افزود: من این هنر ارزشمند و اصیل را از مادرم آموخته‌ام و اکنون به دختران خویش نیز آموزش داده‌ام تا این هنر برای همیشه در تاریخ این روستا محفوظ بماند.

وی در ادامه مراحل کار سفال‌سازی را برای بازدیدکنندگان تشریح کرد و گفت: کار سفال‌سازی با زحمت زیادی همراه است و روزی 40 تا 50 سفال در کارگاه تولید و روانه بازار می‌شود.

این سفالگر عنوان کرد: توقع من از مسئولان میراث فرهنگی استان این است که از ما حمایت کنند و سفال این روستا را مثل سفال کلپورگان به جهانیان معرفی نمایند.

فرماندار قصرقند در ادامه گفت: به دلیل توجه نکردن به ترویج این هنر با قدمت چند هزار ساله، نداشتن کارگاه و بازار فروش سفال رونق چندانی ندارد.

محمدی اضافه کرد: در صورت توجه مسئولان و اختصاص اعتبارات لازم برای سازندگان سفال، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای چندین خانوار، صنعت سفالگری شهرستان قصرقند نیز رونق می‌گیرد.

فرماندار قصرقند در این بازدید قول داد که امکانات لازم را برای آماده‌سازی یک کارگاه مجهز و معرفی سفال این روستا انجام دهد.

ساخت سفال در روستای کلک قدمت دیرینه‌ای دارد و شکل سفال از نوع سازه‌های سنتی است.

سفال سنتی این منطقه از جمله سفال‌های قدیمی و منحصر بفرد کشور به حساب می‌آید و سابقه‌ای چندین هزار ساله دارد.

ساخت آن با دست و بدون استفاده از هر نوع ابزار کار و چرخ سفالگری است و نقش سفال از آمیزش آب با سنگ و دست صنعتگر شکل می‌گیرد.

زنان هنرمند سفالگر منطقه با دست، انواع ظروف سفالی قدیم از جمله خمه (خمره)، دیزی و انواع کوزه‌ها را تولید و عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/75002/ن30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول